Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Mentat skrev 2025-01-25 13:51:38 följande:
    Ja, det är ju definitionsmässigt det som är antisionism: Att man inte vill se något Israel alls.
    En stat som bygger sin existens på expropriering av land och fördrivning av människor kan inte betraktas som legitim inom ramen för internationell rätt. Varför ska man acceptera alla hemska brott som Israel begår för att hela tiden expandera sitt teritorium?  Dessutom inbegripet i israels lagar är också att judar från hela världen har rätt att bosätta sig i landet, olagligt inom de palestinska ockuperade områden, samtidigt som palestiniernas rätt till sitt eget hemland förnekas. Israel grundas alltså på att annektera och ockupera palestinska områden vilket är olagligt enligt internationell rätt.  
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-25 16:25:03 följande:
    Ja, du bekräftar ju det jag skrev i inlägg #1834
    De skrev

"Det här aldrig handlat om någon "palestinsk stat " det enda som sticker i ögonen är att det existerar en judisk stat överhuvudtaget"

Och mitt svar var:
    "
    En stat som bygger sin existens på expropriering av land och fördrivning av människor kan inte betraktas som legitim inom ramen för internationell rätt. Varför ska man acceptera alla hemska brott som Israel begår för att hela tiden expandera sitt teritorium?  Dessutom inbegripet i israels lagar är också att judar från hela världen har rätt att bosätta sig i landet, olagligt inom de palestinska ockuperade områden, samtidigt som palestiniernas rätt till sitt eget hemland förnekas. Israel grundas alltså på att annektera och ockupera palestinska områden vilket är olagligt enligt internationell rätt. "

Menar du att det ska vara tillåtet att skapa ett land och hela tiden expandera genom att fördriva andra och döda andra människor och ta över deras mark? Du förstår väl att det som Israel gör är olagligt men framförallt omänskligt? Det handlar inte om Israels rätt att existera utan om Israels ska ha "rätt" att fördriva och döda oskyldiga människor och olagligt ta över deras hem och land.
  • Anonym (Antiextremist)
    FN har dokumenterat fruktansvärda rapporter om tortyr och sexuella övergrepp i israeliska fängelser. Palestinier fängslas utan rättegång och fängslas för att de är emot ockupation. Män och kvinnor hålls bundna till sängar i blöjor och ögonbindel, avklädda, berövade mat, vatten och sömn och torterade med cigarettbrännskador, waterboarding, elchocker och till och med våldtäkt och gruppvåldtäkter, som tom stöds av högerextrema israeliska politiker. 

www.ohchr.org/en/press-releases/2024/08/israels-escalating-use-torture-against-palestinians-custody-preventable

• Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-25 18:22:59 följande:
    Jag skrev inget sådant över huvud taget.
    Ja, du har helt rätt. Jag ber om ursäkt. Jag blandade ihop kommentaren du höll med och din egen. Så här ser det ut. 

Så mitt svar på det är: Att kritisera Israels olagliga ockupation, olagliga bosättningar på ockuperad mark, markstöld dvs ständiga olagliga anekteringar av palestinska områden, apartheid, etnisk rensning och hemska övergrepp på oskyldiga civila är varje civiliserad människans skyldighet. Det vore hemskt om alla vara tysta medans ett folkmord pågår. Det kan räknas som antisionism eftersom det är högerextrema sionister som planerar, organiserar och genomför alla dessa hemska saker. Att du på något konstigt sätt tycker att det är att vara emot Israels existens att göra är ditt problem.

Det jag säger är att en stat som bygger sin existens på expropriering av andras land och fördrivning av människor kan inte betraktas som legitim inom ramen för internationell rätt. Varför ska man acceptera alla hemska brott som Israel begår för att expandera sitt teritorium? Vad tycker du om de olagliga bosättningar? Enligt Israels lag är bosättningar av NATIONELLT VÄRDE FÖR ISRAEL OCH SKA STÖDJAS. Inbegripet i israels lagar är att judar från hela världen har rätt att bosätta sig i landet, olagligt inom de palestinska ockuperade områden, samtidigt som palestiniernas rätt till sitt eget hemland förnekas. Israel grundas alltså på att
     annektera och ockupera palestinska områden vilket är olagligt enligt internationell rätt. Tycker du att det är rätt? Om du är seriös borde du någon gång svara.

Ska man acceptera alla brott som Israel begår annars är man antisemit? Menar du att det ska vara tillåtet att skapa ett land genom att fördriva och döda andra människor och ta över deras mark? Israel gör det även idag, expanderar teritorium genom att olaglugt anektera palestinska områden.

Du förstår väl att det som Israel gör är olagligt men framförallt omänskligt? Antisionism handlar inte om att man är emot Israels rätt att existera utan att man är emot Israels självdeklarerade "rätt" att fördriva och döda oskyldiga människor för att olagligt ta över deras hem och land.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-25 19:20:21 följande:
    Det här låter ju som From the River to the Sea, är det det du menar? 
    Israel betraktas som en legitim stat av alla länder utom en rad muslimska stater plus ett par kommunistiska. 
    Du kanske ska läsa igen och igen det jag skrev. "From the River to the Sea"? 😂🤣 Hur i hela friden lyckas du tolka det på ett så felaktigt sätt? 😂

Men, när du säger "From the River to the Sea" du syftar förmodligen på den israeliska politiken, där hela området mellan Jordanfloden och Medelhavet ses som under israelisk suveränitet.

www.thenation.com/article/world/its-time-to-confront-israels-version-of-from-the-river-to-the-sea/

Och jag ser att du duckar igen och svarar inte på min högst rimliga fråga. Varför ska man acceptera alla hemska brott som Israel begår för att hela tiden expandera sitt teritorium?

Jag skrev att en stat som bygger sin existens på expropriering av land och fördrivning av människor kan inte betraktas som legitim inom ramen för internationell rätt, oavsett vilka som erkänner landet. Inget annat land har skapats på det här sättet. Israel grundas alltså på att annektera och ockupera palestinska områden vilket är olagligt enligt internationell rätt.  Året är 2025. Vi lever inte i medeltiden. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-25 21:14:59 följande:
    Du tjatar på med samma käpphästar som du har vevat många, många gånger. Grunden är FN:s delningsplan. Om arabsidan hade accepterat den hade alla kunna leva i fred och frihet. (ditt eviga tjatande om procentsiffror har vi också tröskat ett antal gånger)

Sionism går ut på att judarna skall ha ett eget land. Att vara antisionist är definitionsmässigt att förneka dem den rätten, dvs att kräva Israels utplåning. Det stämmer bra överens med vad du brukar skriva. Att du hittar på egna definitioner av sionism som har något med höger-vänsterskalan att göra är dina fantasier.
    De flesta israelvänner behöver utbilda sig i ämnet, eftersom de lever i en sionistisk propagandabubbla och avfärdar fakta. Du försvarar sionism men vet inte ens vsd är det för något.

Det är inte "repeat" utan det är frågor som du inte vill svara och som är högst relevanta angående det du kommenterar. Precis som alla andra israelvänner svarar du aldrig på frågor som är utanför din begränsade sionistiska bubblan. FN delningsplan var ett förslag, ett mycket orättvist förslag. Men jag nämnde inte det överhuvudtaget. Jag skrev om IDAG, om 
    Israels olagliga ockupation, olagliga bosättningar på ockuperad mark, markstöld dvs ständiga olagliga anekteringar av palestinska områden, apartheid, etnisk rensning och hemska övergrepp på oskyldiga civila.

Sionism är inte judarnas önskan att ha ett land. Sionism, såsom den förkroppsligas av tex Netsnyahu och hans högerextrema regering och deras anhängare, har avvikit från den ursprungliga, visionen om sionismen som en fredlig rörelse för judiskt självbestämmande och nationell befrielse. Dagens sionisternas aggressiva, våldsamma och förtryckande politik gentemot palestinier har inte bara vidmakthållit konflikten utan även hotat judarnas säkerhet över hela världen genom att underblåsa antisemitiska berättelser. En rättvis och varaktig lösning på den israelisk palestinska konflikten kräver ett förkastande av extrema sionistiska ideologier och ett åtagande för en fredlig tvåstatslösning som respekterar båda folkens rättigheter och säkerhet.

Eftersom du försvarar sionism skulle jag vilja tex höra din åsikt om partiet "Religös sionism". Vad tycker du om det? Dessa högerextrema främjar tex en uteslutande, aggressiv och expansionistisk agenda som totalt avvisar palestinska rättigheter och avfärdar möjligheten till en fredlig tvåstatslösning.  De extrema bosättare och deras ledare har öppet förespråkat total födrivning av palestinier och tom folkmord.

Vad tycker du om markkonfiskering och illegal bosättningsexpansion på den ockuperade Västbanken, husrivningar och uppryckning av palestinska träd, urskillningslösa bombningar av civila, medvetna skjutningar av barn, ambulanser och blockeringar av humanitär hjälp? Det är också sionism.

Ska man acceptera alla brott som Israel begår annars är man antisemit? Menar du att det ska vara tillåtet att skapa ett land genom att fördriva och döda andra människor och ta över deras mark?
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-25 20:23:41 följande:

Du skriver att Israel bygger sin existens på xxx och grundades på xxx, därför undrar jag vilka områden du anser vara ockuperade, all mark som Israel hade när det grundades? From the river to the sea? 

Situationen på Västbanken med olika zoner, våld från israeliska bosättare och från palestinier etc är naturligtvis ohållbar. En bättre lösning borde hittas men området tillhörde aldrig staten Palestina, som aldrig funnits, och det är ju inte så att det finns en demokratisk, fredlig palestinsk myndighet att lämna över mark till. Palestinierna måste få bo någonstans, samtidigt som Israel måste försäkra sig om säkerhet. 

Hörde en Israel som förespråkade att alla israeler skulle lämna Västbanken och alla från Gaza skulle flytta till Västbanken, Gaza tillbaka till Israel och Västbanken under internationellt styre tills en demokratisk, fredlig palestinsk myndighet kunde ta över. Men ja, ingen realistisk lösning heller. 

Man behöver läsa bara det sista stycket av din kommentar för att förstå vad sionismen handlar om. Att fördriva pakestinier och ta deras land. Det har alltid handlat om det. Etnisk rensning och markstöld. Det är sionism i nötskal.

"From the River to the Sea" syftar på den israeliska politiken, där hela området mellan Jordanfloden och Medelhavet ses som under israelisk suveränitet.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-26 09:40:15 följande:
    Just goddag yxskaft, ja! Det fanns ingen artikel i "Fuckgoogle"s inlägg som jag svarade på. 

Det hon skrev i inlägget lät precis som i Nazityskland, ja. Att man markerar hus med davidsstjärna och skriver "jude" bakom personers namn - det är PRECIS det som hände i Nazityskland. 
    🤣 Det är hopplöst. Du svamlar på riktigt och vet inte ens vad du svarade på. Du ser ut som att du svarar på dina egna inlägg. 😂👍
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-25 22:31:13 följande:
    Du duckar min fråga, vilka områden anser du vara ockuperade?
    From the river to the sea brukar inte syfta på israelisk politik. Har du missat det? 
    Du borde veta i nuläget att jag aldrig duckar några frågor. Jag älskar när ni ställer frågor och kommenterar. srael har olagligt konfiskerat nästan all palestinsk mark.

Enligt internationell rätt och FNs ståndpunkt består de ockuperade palestinska områdena av Västbanken (inklusive Östra Jerusalem) och Gazaremsan. Dessa områden har varit under israelisk ockupation sedan sexdagarskriget 1967.

Västbanken utgör den största delen av de ockuperade områdena. Västbanken delas in i tre administrativa zoner:
    Area A: Utgör cirka 18% av Västbanken och står under full palestinsk civil och säkerhetskontroll.
    Area B: Utgör cirka 21% av Västbanken och har palestinsk civil kontroll men delad israelisk-palestinsk säkerhetskontroll.
    Area C: Utgör cirka 61% av Västbanken och står under full israelisk civil och säkerhetskontroll.

Östra Jerusalem, som geografiskt tillhör Västbanken, annekterades olagligt av Israel 1980 genom israels "Jerusalemlagen". Denna annektering erkänns dock inte internationellt, och området anses fortfarande vara ockuperat territorium.

Gaza: Trots att Israel drog tillbaka sina styrkor och bosättningar från Gazaremsan 2005, anser FN att området fortfarande är under israelisk ockupation. Detta beror på att Israel behållit kontrollen över in- och utförsel av människor och varor, samt upprätthåller en blockad runt området. Situstion i Gaza idag är en plats där folkmord och etnidk rensning genomförs av Israel.

Den internationella rättsliga konsensus, inklusive Internationella domstolens (ICJ) utlåtande från juli 2024, fastslår att dessa områden utgör en enda ockuperad territoriell enhet.

Israel har olagligt konfiskerat cirka 27 000 dekar (ungefär 67 000 tunnland) mark på den ockuperade Västbanken och tvingat 25 palestinska beduinsamhällen, bestående av 220 familjer, att lämna sedan den 7 oktober.

Den totala ytan av palestinsk mark som är föremål för israeliska konfiskeringsåtgärder uppgår till 2 380 kvadratkilometer, vilket utgör 42 % av den totala ytan på Västbanken, och 69 % av områdena som klassificeras som "Area C" som är under full israelisk militär kontroll.

Israel har etablerat buffertzoner runt bosättningar på Västbanken genom militära order, vilket ytterligare isolerar och hindrar palestinier från att komma åt sina landområden.

Sedan den 7 oktober har israeliska planeringsmyndigheter godkänt planer för 1 895 nya bosättningsenheter på 6 852 dekar (ungefär 17 000 tunnland) palestinsk mark.

Israel har använt diskriminerande lagar som frånvaroegendomslagen för att konfiskera palestinsk mark, särskilt i östra Jerusalem, och har också beslagtagit mark för arkeologiska och turistiska ändamål.

Sammanfattningsvis, Israel har fortsatt sin decennier långa politik att illegalt konfiskera stora delar av palestinsk mark på den ockuperade Västbanken, fördriva palestinska samhällen och utöka sitt bosättningsföretag, i strid med internationell lag.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism