Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

De vanliga antisemiter ligger bakom - Francesca Albanese t.ex.

Och Hamas brukar ju iscensätta en hel del. Antagligen har de lagt vita flaggor i deras händer efter att de har dött. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-13 16:45:15 följande:

IDF soldat berättar om systematiskt dödande av oskyldiga palestinier och soldaterna uppmanas att göra det.

youtube.com/shorts/4VwUVaEFbU8

Man vet inte ens om han är israeli, ännu mindre om han är soldat. Obestämd
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-13 01:09:11 följande:
    Tummen ner betyder väl att man tycker att det är hemskt? Eller? Jag har fler exempel där ni gav tummen ner på artiklar som beskriver hur palestinska barn dödas i Gaza. Hur ska det tolkas tycker du?
    Det ska tolkas så att det inte stämmer, så klart. Det här däremot är fakta. Den 86-åringen kidnappades och dödades av Hamas. 
  • AndreaBD
    Du citerar en artikel som säger att det knappt förekommer. Är kalkulen här att folk inte orkar läsa? Det står att det knappt förekommer!

"Within the narrow analytical framework of Israeli male soldiers, Palestinian women, and rape, the events previously noted would only reinforce the claim that rape is rare; we have only four testimonies of rape, one by a male soldier, one by two female medical soldiers, and two by investigators."

Visserligen, sedan börjar man diskutera.... kanske våldtas männen då? Inte heller? Kanske blir någon utpressad att ha sex med en shin-bet-man? Rappakalja, men så fint som möjligt forumulerat. 

Och nu har jag inte läst allt heller. Det brukar inte löna sig. 
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-13 19:08:08 följande:
    Du kanske inte vet men det är ditt problem. 🤣
    Tvärtom, det är ditt problem eftersom folk inte tror att det är något seriöst. 
  • AndreaBD

Brilliant, det som Mosab Hassan Yousef säger om skillnader och likheter mellan PO och Hamas!

Däremot gillar jag inte själva bloggaren Yishai, tycker han verkar skum. Men Mosabs förklaring var så bra. Ja, det stämmer nog att de lägger ner mycket pengar på det. Som vi i väst betalar.....

• AndreaBD
    Mentat skrev 2025-02-14 12:11:29 följande:
    Ja, just det. Mysko att FL inte kan hantera en länk snarare än att bädda in YT-filmen i inlägget.
    Har också kollat den, den killen är bra. Han har studerat historia.

Jag såg en intressant video nyss. "FN-informatören" Francesca gav en intervju där hon försöker hävda att hon inte är antisemit... men hon gör inget bra jobb av det alls. Snarare blir det tydligt att hon är antisemit. Ska se om jag hittar annat än små delar av den i andras videon. 

Jag hittar bara den här, inte hela intervjun, men det kanske är det viktigaste. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-14 23:20:23 följande:
    Inget av det hon säger är antisemitiskt. Pinsamt att du urvattnar antisemitism. 
    Det är snarare du som inte känner igen antisemitism. Precis som hon. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-14 23:22:49 följande:
    Haha pinsamt att du drar upp en psykiskt störd man som en pålitlig källa. 
    Vem är psykiskt störd? Jag antar att du menar Mosab - bloggaren är jag också tveksam till. Vilka belägg har du för att han skulle vara "psykiskt störd" (det finns inget som heter det, därför i anföringstecken, eftersom man inte kan veta säkert, vad du menar med detta?
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-14 23:24:31 följande:
    FN har dokumenterat fruktansvärda rapporter om tortyr och sexuella övergrepp i israeliska fängelser. Palestinier fängslas utan rättegång och fängslas för att de är emot ockupation. Män och kvinnor hålls bundna till sängar i blöjor och ögonbindel, avklädda, berövade mat, vatten och sömn och torterade med cigarettbrännskador, waterboarding, elchocker och till och med våldtäkt och gruppvåldtäkter, som tom stöds av högerextrema israeliska politiker.
    EN rapport, från UNWRA. Det är UNWRA som försöker svartmåla Israel nu. Några tidningar i området rapporterar detta okritiskt. Brittiska tidningar är lite mera noga och sakliga och skriver så här:

"The report was compiled by the UN Relief and Works Agency for Palestine Refugees (UNRWA) and is largely based on interviews of Palestinian detainees released at the Kerem Shalom crossing point since December, when UNRWA staff were present to provide humanitarian support......

Israel denies the abuse allegations, which it described as Hamas-inspired propaganda. It has named 12 UNRWA staff it claims took part in the 7 October attack, and claims that 450 of the agency?s 13,000 workers in Gaza are members of Hamas or other militant groups.

The allegations, which are being studied by two separate UN inquiries, have so far not been substantiated. "

www.theguardian.com/world/2024/mar/05/gazan-detainees-beaten-and-sexually-assaulted-at-israeli-detention-centres-un-report-claims

• AndreaBD
    KlasBanan skrev 2025-02-15 11:32:30 följande:

Tror ni på fullaste allvar att Israel inte kontrollerar USA? Israel kan göra precis vad som helst, och USA kommer backa dem i alla fall.

När USA nu nedmonterar USAID var de jättenoga med att inget stöd till just Israel skulle påverkas.

Jag är så jävla trött på att låtsas som att Israel inte har total kontroll över USA.

Om du hade sagt tvärtom - att USA styr en del i Israel, så hade jag förstått att man kan tycka det. Men tvärtom? Det är bara gamla antisemitiska myter. 

Visst, det finns en hel del judar i USA. Men det är inte så många, det är ju ett stort land, med stor befolkning. Och Greenspan "styr" inte längre centralbanken. Han har förstås aldrig styrt den helt själv heller.

• AndreaBD
    KlasBanan skrev 2025-02-15 12:00:01 följande:
    Nej, det är ingen myt. Hur tror du Israel har råd att betala för alla vapen man köper av USA? Vad är Israels största exportindustri som drar in all deg? Har de ens någon? Vad producerar de?

USA har världens största statsskuld, där tror jag en del av förklaringen ligger.
    Först pratar du om att Israel inte skulle ha råd att köpa vapen, sedan säger du att USA har statsskulder. Hur ska du ha det? Antigen har Israel inte råd - då får USA inga pengar. 

Men framför allt - USA har säkert stora skulder. OCH stora inkomster. Det brukar vara så. 

Vad jag vet så ligger Israel långt fram när det gäller IT.  Uppenbarligen är det också en hel del annan teknik, och en hel del moderna vapen. Som de exporterar bl.a. till just USA. De levrerar alltså vapensystem till varandra.

Och en hel del annat. Läkemedel t.ex Traditionellt har det ju varit citrusfrukter. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-15 17:13:56 följande:
    Antisemitism missbrukas av sionister. Att kritisera Israel för folkmord, ockupation, etnisk rensning, markstöld och olagliga bosättningar är inte hat mot judar. Sionismen är största hotet mot våra moderna demokratiska värderingar. 
    Även om det inte skulle vara hat mot judar så är det i alla fall lögn. DET är entydigt. 

Och det är Israel som står för våra moderna demokratiska värderingar. Och den andra sidan vill ha ett islamistiskt kalifat. Först i mellanösten, men så småningom i resten av världen också. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-15 17:48:28 följande:
    Vad är det som är lögn? Israel är inte ett demokratiskt land utan appartheid.
    Kalifat? 😂😂😂👍 Sluta läsa sionistisk propaganda. Israel respekterar inga demokratiska lagar. 

www.ohchr.org/en/press-releases/2022/03/israels-55-year-occupation-palestinian-territory-apartheid-un-human-rights

www.hrw.org/report/2021/04/27/threshold-crossed/israeli-authorities-and-crimes-apartheid-and-persecution

www.amnesty.org/en/latest/news/2022/02/israels-apartheid-against-palestinians-a-cruel-system-of-domination-and-a-crime-against-humanity/
    Plats 30 av 162. Uppenbarligen är landet mer demokratisk än Belgien, Italien eller Portugal. Alla östeuropeiska länder ligger ännu sämre till. 

sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-15 19:12:02 följande:

Palestiner har utsatts för utrotning i nästan hundra år.

Tror hon verkligen på detta, eller får hon bara väldigt bra betalt?
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-15 19:15:57 följande:

Varför är sionism största hotet mot världen?

Man behöver bara höra "colonial project", så förstår man att det här är konspirationsteorier. 
  • AndreaBD
    Och vi har pratat om detta flera gånger. Amnesty har hittat på en egen definition av apartheid. Som inte har NÅGOT att göra med den apartheid som rådde i Sydafrika. Där hade ju folk inte samma rättigheter, i samma land. I Israel har alla samma rättigheter. 

Men Amnesty använder det här laddade uttrycket för något helt annat. Nämligen situationen på Västbanken, som INTE tillhör Israel, så självklart har folk där inte samma rättigheter I ISRAEL som folk som är bosatta i Israel. Och det är inte Israel som har förhindrat att palestinierna har bl.a. västbanken som egen stat utan palestinierna själva har inte velat ta ansvar för det - eller inte velat göra ett avtal med Israel, officiellt.. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism