Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

nattuw skrev 2025-01-23 07:49:39 följande:
    Det du lade fram var konspirationsteorier.
    Du borde lära dig först vad konspirationteori betyder. 

Rapporten från underrättelsetjänsten var verklig, terroristerna gjorde förberedelser, israeliska politiker varnades men gjorde inget. Allt detta är verklig fakta inte teori.

Tom timeofisrael skrev om det. Netanyahu anklagas av andra politiker.

www.timesofisrael.com/lapid-netanyahu-was-briefed-on-dangers-ahead-of-oct-7-ignored-all-red-flags-must-go/

"

Prime Minister Benjamin Netanyahu was briefed on the looming dangers to Israel ahead of Hamas?s October 7 attack, and was told by defense chiefs that national security was at risk, but willfully ignored ?all the red flags, all the warnings,? Opposition leader Yair Lapid charged in an interview with The Times of Israel."

"
    At the security briefing in the final weeks before the Hamas invasion and slaughter, noted Lapid, ?He heard the same things I heard, from General [Avi] Gil, [the prime minister?s military secretary],? Lapid said. ?And then I read the intelligence materials that he saw.?

?All the signs, all the red flags, all the warnings? were there, Lapid charged, but Netanyahu ?ignored them all.?"

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-23 12:14:43 följande:
    Nej, det är inte antisemitiskt. Jaha, kan du ge ETT exempel på antisemitism av judar mot judar? Där får du faktiskt stå för dina påståenden! Jag kan inte tänka mig att sånt kan finnas, så var så god - har du ett exempel? 
    Du svarade just här på ett exempel som jag gav men du fattar inte det? Begrreppet "självhatande judar" (som du använde) är nedsättande term för judar som uppfunnits av högerextrema sionister för att värja sig mot kritiken från judar mot den israeliska ockupationspolitiken.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-23 12:22:32 följande:
    Löjligt, Hamas håller alltid på med något sånt. Hur skulle man veta att det var allvar nu? Dessutom trodde man inte att de skulle klara att ta sig igenom, eftersom tekniken skulle förhindra det. 

Och det är typiskt att du inte håller dig till din egen tråds ämne. Vad har det här med antisemitism att göra?
    Varningsrapporterna från den israeliska underrättelsetjänsten var eoerhört allvarliga. Det var inte några opålitliga tips från vem som helst.

Det jag tycker är konstigt är att du verkar inte bry dig om när judarna hotas och att du inte tycker att hotet ska tas på allvar. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-23 15:27:17 följande:
    Igen förvrider du något fullständigt. Det är klart jag bryr mig. Men jag köper inte din sjuka konspirationsteori. Du vill ju bara få det till att de skulle kunna skylla sig själva, eller hur?  Det gamla vanliga - vända på gärningsmannen och offret (finns det inget bra uttryck för fenomenet på svenska än).

Du brukar bli helt tokig om man bara säger lite försiktigt att palestinierna kanske har ett visst ansvar för vissa saker (generellt, inte bara runt kriget nu). Men du går och försöker skylla det på judarna själva att Hamas har mördat 1200 av dem på grymmaste sätten man kan tänka sig. Det skyller DU på judarna själva! Snacka om antisemitism. DU  har gett bästa exemplet på det! 
    🤣🤣 Ja, ducka igen 🤣🤣 Det är pinsamt att du som självutnämnd israelvän tycker att hotet mot judar är överdriven trots att det var israelisk underrättelsetjänst som varnade för närstående terroratack. 

På vilket sätt är det konspirationsteori fröken? 🤣Vet du  vad det ordet betyder och i så fall vilken del av fakta anser du vara konspiration?

Var någonstans har jag vänt på offer och förövare? 🤣
    Jag skriver att det är hemskt att man inte skyddade israeler när det fanns så allvarliga varningssignaler om en terroratack. Jag anser att israeler är offer som inte skyddades av sina egna politiker. Jag har inte på något sätt antytt att Hamas är offer. Hamas är terrorister och inte offer och jag försvarar de inte. 

Det är inte lätt för dig när du måste ta till svammel för att bortförklara dina egna extrema åsikter och när du gång på gång avslöjas. Varje diskussion med avslutas med att du bara duckar, börjar svamla eller påstå att du inte menade det du skrev.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-23 15:29:17 följande:
    OM det verkligen är ett uttryck som är så pass nedsättande - det var jag förstås inte medveten om. Men jag tror förstås inte utan vidare det du påstår. 
    Jo då. Du vet mycket väl att det är nedsättande uttryck att påstå att judar kan vara "självhatande judar". Senast du skrev det hanterades det av FL.

Begreppet "judisk självhatare" är nedsättande term för judar som har uppfunnits av högerextrema sionistiska krafter som vill värja sig mot kritiken mot den israeliska ockupationspolitiken som kommer själva judar.

Om man som jude idag är propalestinsk då stämplas man som en förrädare, som en "självhatande jude". Å andra sidan om man inte är jude utan är antisionist som kritiserar samma sak då blir man anklagad för att vara antisemit, för man gör ingen skillnad mellan judar och sionister (du själv skrev tidigare att alla judar är sionister). Du tex vill inte göra den distinktionen. En god jude antas vara en god sionist. Idag säger sionisterna att om du kritiserar Israel så är du antisemitisk. Men alla judar är inte sionister och om man påstår det är det antisemiskt eftersom du påstår att judar som folkgrupp är på ett visst sätt, dvs då rasifierar man judar. Man måste skilja det åt för alla judar är inte sionister.

Förstår du vad jag skrev? Förstår du varför är det rasistiskt och nedstättande? Eller kommer du igen att svamla om det är konspiration, att jag inte kan svenska eller att du inte menade det du skrev? Vem är det egentlingen den som har antisemitiska åsikter?
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-23 21:25:07 följande:

Dags för lite sionistpropaganda. Det här är en intressant sammanställning av hur Wikipedia redigeras nu.

Jag var inne i dag på en sida om en musiker, 75% under «Personal« handlade om artistens religion (jude, pratade jiddisch etc) och ställningstagande i Israel-Hamaskriget (väldigt pro-Israelisk, hyllade IDF). Bara för att kolla gick jag även in på några jämförbara artisters sidor, i ett fall stod det att personen var en born-again christian, men annars stod det inte tex att någon var katolik men brukade inte bikta sig, hade inte tagit ställning offentligt till kriget eller var pro-palestinsk. Intressant hur stor del av informationen om en 50årig musiker som handlar om att han upprört fans genom att skriva Fuck Hamas på IDFs vapen. 

Och det finns andra exempel jag sett.
    Vore spännande om Antiextremisten kunde för en gångs skulle bemöta det sakliga innehållet i detta i stället för att komma med en svepande kommentar om att det är presenterat av en sionist. 

">

Vad är det här? 🤣 Menar du att hittade något oerhört viktigt som bevisar att världen är antisemitiskt? 🤣

Bra att du kallar dina kommentarer för vad de är, sionistisk propaganda. Det är absolut INTE sakligt innehåll. Särskillt inte när du hänvisar till en simpel, extrem sionistisk bloggare som ägnar sitt liv åt att sprida just sionistiska propagandalögner. Jag brukar annars svara på alla kommentarer men den här är undermålig.

Du hittar oerhört många intressanta ämnen att diskutera i den tråden. Men du gör som alla andra sionister, duckar eller gapar om antisemitism så fort man ställer en rimlig fråga.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-23 22:51:12 följande:
    Ok, så inget bemötande av fakta eller innehållet, bara en svepande kommentar om att detta är sionistisk propaganda. Wow, min kristallkula är fantastisk! Förutom att den inte visste vilken fråga du pratar om. 
    🤣 Det enda som är fakta är att det du skrev är sionistisk propaganda. Din "kristallkula" är bara ditt undermedvetna logik som VET att det du skriver är sionistisk propaganda och att du VET att jag kommer att påpeka det.

Du vet att jag svarar mer än gärna på alla kommentarer men den om högerextrema Yoav Eliasi är bara löjlig.

Hur som helst. Du skrev inte hans namn eftersom det skulle förklara allt du svamlar om. Den israeliske musikern Yoav Eliasi
     även känd som The Shadow är känd mest för just sin politiska, högerextrema aktivisim. Han är känd för att ha uttryckt starkt stöd för sionism och IDF och för att ha skrivit "Fuck Hamas" på IDF vapen som en del av sitt politiska ställningstagande. Eliasi är alltså en mycket kontroversiell figur som ofta uttrycker, sionistiska, rasistiska, nationalistiska och högerextrema åsikter och du tyckte att det var märkligt att hans bakgrund beskrivs på Wikipedia utifrån det?

Han är politiskt aktiv i Likud och har varit kontroversiell för sin hatretorik mot palestinier.

Yoav Eliasi har gjort flera kontroversiella uttalanden:

Uppmaning till våld mot vänsteraktivister: Han har anklagats för att uppvigla till våld mot vänsterorienterade israeler i Israel som han kallar för "förädare".

Rasistisk hatretorik mot palestinier: Eliasi har uttryckt högerextrema nationalistiska åsikter, bland annat genom att förespråka våldsamma åtgärder mot palestinier, vilket många har tolkat som rasistiskt och hatiskt.

Stöd för högerextrema grupper: Han har offentligt stött högerextrema rörelser och deltagit i demonstrationer där anti-arabiska, hatiska slagord ropats. Han är mer politisk aktivist (sionist)  än musiker.

Dessa uttalanden och handlingar har gjort honom till en mycket kontroversiell politisk figur och det är då helt naturligt att hans bakgrund då beskrivs utifrån det perspektivet.  Det har absolut inget med varken antisemitism eller att judiska musiker behandlas annorlunda.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-24 09:23:28 följande:
    Hahaha! Jag har aldrig hört talas om Yoav Eliasi förut, efter en snabb googling verkar han vara ganska extrem ja. Jag skrev om amerikanen David Draiman, mannen med den fantastiska rösten. Din kristallkula verkar vara sönder. 
    Om du inte anger artistens namn och inte heller vilken hemsida du pratar om, hur kan du då förvänta dig att man ska ge sin åsikt om det? 🤣

David Draiman är inte ungefär som Yoav Eliasi. En musiker som åker till Israel för att "signera" bomber som dödar framförallt oskyldiga civila är inte en vanlig musiker utan en politisk aktivist. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-24 12:02:10 följande:
    Andra förstår nog också vad du menar. 
    Och du bevisar IGEN det jag säger. Du duckar, svarar inte och har inget att komma med.

Min förra kommentar är utan svar. Det är pinsamt att du som självutnämnd israelvän tycker att hotet mot judar är överdriven trots att det var israelisk underrättelsetjänst som varnade för närstående terroratack. 

På vilket sätt är det konspirationsteori fröken? Vet du  vad det ordet betyder och i så fall vilken del av fakta anser du vara konspiration?

Var någonstans har jag vänt på offer och förövare? 
    Jag skriver att det är hemskt att man inte skyddade israeler när det fanns så allvarliga varningssignaler om en terroratack. Jag anser att israeler är offer som inte skyddades av sina egna politiker. Jag har inte på något sätt antytt att Hamas är offer. Hamas är terrorister och inte offer och jag försvarar de inte. 

Det är inte lätt för dig när du måste ta till svammel för att bortförklara dina egna extrema åsikter och när du gång på gång avslöjas. Varje diskussion med avslutas med att du bara duckar, börjar svamla eller påstå att du inte menade det du skrev.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-24 13:15:07 följande:
    Jag förväntade mig varken att mer info skulle behövas för att uttrycka sin åsikt om politiseringen av Wikipedia eller att någon skulle dra förhastade slutsatser om vem artisten var. Ville du faktakolla att antalet ord om kriget var ungefär som jag sa? 

Hemsidan är naturligtvis Wikipedia, det var ju det jag skrev om. 

Återigen förstår jag inte varför du drar upp Yoav Eliasi och vad du menar med det.
    Du har visat förr att du inte är seriös men du sjunker bara djupare nu. Du påstår saker om "en hemsida" angående "en musiker" och du förväntar dig att alla ska veta vilken musiker och vilken hemsida det handlar om? 🤣 Pinsamt och jag tror att du förstått det nu. Du bara visar hur desperat sionisterna försöker anklaga världen för antisemitism där den inte finns.

Jag har sökt på Wikipedia men hittar inte hemsidan med den informationen som du beskrev. Du menade i alla fall allvar när du sa att det du skrev är sionistisk propaganda.

Eftersom du inte skrev namnet på vilken musiker det handlade om fick jag gissa mig fram. Yoav Eliasi passade in i din beskrivning. 
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-24 13:45:59 följande:
    Jag skrev om Wikipedia, och skrev att jag varit inne på en sida om en musiker. Jag förväntar mig att när jag skriver att en stor del av infon under Personal var om kriget, så tror folk på det och kan ge en kommentar på det om de vill, utan att veta namnet på musikern. 

Eftersom det var så svårt att hitta sidan, var så god, här är en länk

https://en.wikipedia.org/wiki/David_Draiman

H
    är är dessutom en länk till hemsidan som du tjatar om, och ja, jag förväntar mig att folk ska veta vilken hemsida det handlar om eftersom jag skrev om Wikipedia. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page

Tja, du kan ju alltid dra till med nedsättande kommentarer om mig i stället för att diskutera innehållet i Wikipedia, det är nog lättast så. 
    Den första hemsidan hittade jag själv men tyckte inte alls att det passade med den informationen du beskrev. Det som står är hans egna ord där han berättar om sig själv och sina starka politiska åsikter. På vilket sätt är det då konstigt att det står under hans "personal"? Det är ingen annan som försökt ljuga om honom. 

Nej, jag litar inte på saker du skriver när du länkar till en sionistisk propagandist. Och självklart vill jag själv kolla när du anger att det är "en hemsida" som inte behandlar judar som alla andra. Du har en benägenhet att tolka saker på ett extremt sionistiskt sätt vilket du gjorde även den här gången.

Nedsättande? Att jag skrev att du inte är seriös är inte nedsättande på något sätt. Tänk om jag hade reagerat som du alla gånger ni kallar mig för antisemit och Hamas supporter 🤔
  • Anonym (Antiextremist)

En kirurg från Gaza berättar hur Israel använder drönare för att jaga och döda palestinska barn. 

www.bbc.com/news/articles/c7893vpy2gqo

"A retired surgeon who volunteered at a hospital in Gaza has told MPs that Israeli drones would target children who were lying injured after bombings.

The 62-year-old surgeon told MPs: "What I found particularly disturbing was that a bomb would drop, maybe on a crowded, tented area and then the drones would come down."
    His face shook with emotion as he paused for several seconds to compose himself.
    He continued: "The drones would come down and pick off civilians - children.
    "We [were] operating on children who would say: 'I was lying on the ground after a bomb had dropped and this quadcopter came down and hovered over me and shot me.'
    "That's clearly a deliberate act and it was a persistent act - persistent targeting of civilians day after day."

He added: "The bullets that the drones fire are these small cuboid pellets and I fished a number of those out of the abdomen of small children. I think the youngest I operated on was a three-year-old."

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-24 16:55:08 följande:
    Självklart är det inte rasistiskt - du verkar inte förstå vad som är rasistiskt. Och nej, jag visste inte/vet inte ifall uttrycket har en sån innebörd. Annars hade jag väl inte skrivit att det är självförklarande, eller hur? Det innebär ju att jag har tolkat det ordagrant. 

Det jag menade var egentligen "självdestruktiv". Men jag hade väl läst det andra uttrycket, och betydelsen i sig är ju samma. 
    😂Jodå, självklart är det både rasistisk och antisemitiskt att påstå att judar är "självhatande judar". Det var därför kommentaren hanterades av FL. Jag har också noga förklarat för dig varför är det antisemitisk men som vanligt bemöter du inte min argumentation utan bara duckar. Ja, "självhatande judar" är självförklarande och det bevisar att du visste att det var både nedsättande och antisemitiskt. Nej, ordet "självdestrukiv" är något helt annat men typisk dig att försöka slingra dig genom att hävda att du inte menade det du skrev 😂. Jag förutspådde tom att du skulle påstå det igen 😂:

"Förstår du vad jag skrev? Förstår du varför är det rasistiskt och nedstättande? Eller kommer du igen att svamla om det är konspiration, att jag inte kan svenska eller att du inte menade det du skrev? Vem är det egentlingen den som har antisemitiska åsikter?"
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-24 16:58:15 följande:
    Är det så illa??? Det är ju som i Nazityskland. 

Vi befinner oss alltså i en situation igen då antisemiter hetsar mot judar och pekar ut dem i sammanhang där det inte har någon betydelse alls!
    😂😂🤣 Jag dör!! Har du ens läst det? Kan du förklara vad är det som är som i Nazityskland? På vilket sätt är det hets det som står på Wikipedia? Du som skriver att judar är "självhatande judar" och menar att det inte är rasism och antisemitism, borde läsa på om ämnet innan du kommenterar. 

Kommer du ducka igen fröken? 🤣
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-24 18:40:23 följande:
    Finns inget att kommentera, inga argument. 
    Så wikipedias text som du själv tycker är som nazitysklands behandling av judar, är inget argument? 🤣🤣🤣 Du är underbar! 
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-24 19:41:17 följande:

För en tid sedan, minns inte om just före eller just efter kriget, hade ju Israel en dialog med några demokratiskt sinnade, moderata, palestinska ledare. Tyvärr försvårades samarbetet något av att Hamas avrättade dessa palestinier. 

Israel ville aldrig ha en fredlig politisk lösning utan har, sedan Israel skapades, använt bara militär och terroristiskt våld mot palestinier. Israel har mördat även egna politiker som försökte medla fred. Israel har dödat bara det senaste året ca 40 000 oskyldiga palestinier. Dessa var oskyldiga människor. Israel har med detta förmodligen skapat en hel arme nya terorister som kommer att hämnas. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism