Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 15:02:52 följande:
    Som jag skrev tidigare, du behöver läsa på och du behöver utbilda dig inom det här ämnet. Din svammel är pinsam.  Du sprider pinsama propagandalögner som serveras av sionistiska portaler och det har absolut inget att göra med sanningen.

Jo, jag har förklarat för dig på ett mycket pedagogiskt sätt att du ljög när du påstod att att palestinier avfärdade fredsavtalet men atr israelerna accepterade det. Det är lögner. Det är väldigt enkelt att hitta information om Osloavtalet. Om du inte nu kan historia, googla och utbilda dig. Det är pinsamt att du bara hittar på och sprider propaganda.

Ja, Yitzhak Rabin, Israels premiärminister, mördades i Tel Aviv av en judisk nationalist. Rabin mördades eftersom judiska extremister motsatte sig Rabins fredsprocess med palestinierna, Osloavtalet. Före mordet var Benjamin Netanyahu huvudtalare på två stora demonstrationer där folkmassan ropade "Död åt Rabinen". Högerextrema judar ville att fredsmäklaren Rabin skulle dö. Mordet skedde efter en fredsdemonstration och markerade den israeliska politiken mot fredsprocessen. Fredsprocessen återupptogs inte. Mordet på Yitzhak Rabin underminerade processen.

Varken Israeler eller palestinier accepterade fredsförslaget i Oslo. Avtalet mötte dock mycket stark kritik från båda sidor. I Israel motsatte sig högern, inklusive Likudpartiet, avtalet, medan palestinska grupper som Hamas förkastade det. 

Mer detaljerat, Osloavtalet sprack av flera anledningar:

Bristande implementering: Israel drog inte tillbaka sina trupper från de palestinska områdena som avtalet stipulerade.

Olösta nyckelfrågor: Avtalet sköt upp viktiga frågor för palestinier som Jerusalems status, palestinska flyktingars rätt att återvända, och israeliska bosättningar på Västbanken. Dessa olösta frågor skapade frustration och misstro hos palestinier.

Politiskt motstånd: Både israeliska högerextremister och palestinska radikala grupper motsatte sig avtalet. Mordet på Israels premiärminister Yitzhak Rabin 1995 var ett allvarligt bakslag som helt avslutade fredsprocessen.

Besvikelse bland palestinier: Många palestinier kände att avtalet inte levde upp till deras förväntningar och kallade det för "palestiniernas Versailles". Hamas, fortsatte att utföra attacker mot Israel.

Andra intifadan: Utbrottet av den andra intifadan år 2000 markerade slutet på Osloprocessen.

Brist på förtroende: Båda sidor anklagade varandra för att inte uppfylla sina åtaganden, vilket ledde till en nedåtgående spiral av misstro och våldshandlingar.

Dessa faktorer tillsammans bidrog till att Osloavtalet inte lyckades uppnå sitt mål att skapa en varaktig fred mellan Israel och palestinierna. Varken Israel eller palestinier accepterade avtalet.
    Mycket möjligt att jag inte vet så mycket om avtalet - och inte hinner jag läsa på just nu heller. Men då får du nog diskutera med dig själv, jag tror inte att det är så många som är insatta i detalj. 

Det du skriver här är dock inte riktigt det det handlade om. Implementering och olösta frågor är ju en helt annan sak än att säga nej till ett tidigare förslag. Dvs. vi VET att de kom överens om något till slut. Men frågan är: Vad exakt sa palestinierna nej till i det ursprungliga förslaget? Och vad sa Israel nej till? Du som påstår att de gjorde måste ju kunna säga VAD Israel sa nej till ???
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2025-01-27 17:06:08 följande:
    Eftersom Hamas inte använder uniformer, i strid med Genevekonventionen, klassas ju alla stupade Hamaskrigare som "civila" dödsoffer. Det är inget som bekymrar deras sympatisörer.
    Japp, de sparade uniformerna tills de släppte några gisslan. DÅ hade de plötsligt uniformerna på sig. 
  • AndreaBD
    Anonym (Sanna) skrev 2025-01-27 16:33:52 följande:
    Undrar hur mycket Hamas betalat kirurgen för att sprida den historien?
    Antigen det eller så är han Hamasmedlem. Eller medlem muslimska bröderskapet direkt, eller nån annan underordnad organisation. 

Att de inte ens hittar på trovärdiga historier! 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 19:27:19 följande:
    Du är desperat men det hjälper inte att svamla. Jag skrev att förintelsen får aldrig glömmas. Där en av de mest hemska exemplen på folkmord, men det är inte det enda som kan klassificeras som sådant. Att vara tyst när ett folkmord sker igen är att bagatelisera förintelse. 

Desperat? Gör dig inte till åtlöje. Du har ju inte ens argument och det kräver inte ens någon ansträngning att motbevisa dig. 

Jag tänker definitivt vara tyst om påhittade "folkmord".  Här är ännu en form av antisemitism som du har visat upp i den här tråden:

"Drawing comparisons of contemporary Israeli policy to that of the Nazis;"

commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/combatting-discrimination/racism-and-xenophobia/combating-antisemitism/definition-antisemitism_en
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 22:38:43 följande:
    Det är fruktansvärt att på ett så brutalt sätt döda unga, oskyldiga judar bara för att de är judar. Jag kommer aldrig att förstå dessa fanatiska extremister/terrorister och hur de tänker. Jag hoppas att Hamas ska besegras.
    Så då måste ju Israel fortsätta att få bort dem i Gaza. 

Kanske borde man prova med Trumps förslag? Även om jag inte gillar honom, men han kan ju ha en bra idé någon gång. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 19:49:14 följande:
    För dig är lögner allt som inte är extrema sionistisk propaganda som bekräftar dina extrema åsikter. 

Det finns mycket bevis för att Israel avsiktligen skjuter mot barn. Utländska läkare som jobbade i Gaza vittnar om fruktansvärda krigsbrott mot barnen.

www.bbc.com/news/world-middle-east-68796689

"A British surgeon who recently returned from Gaza has told the BBC how she was struck by the high number of wounded children she operated on.

Dr Victoria Rose said a huge amount of her work was on children under 16, including many under six.

The most shocking bit was that during the trip she only operated on one person who at 53 was older than her, she told the BBC's Today programme.

"Everybody else was younger than me. A huge amount of my work was under-16s. Quite a worrying proportion of my work was six and under."
    Al Jazeera! Nyhetsstationen som är så islamstisk att den förbjuds i muslimska länder. Inklusive på Västbanken! Om något som de skriver skulle vara sant, så är det ren slump. Det mesta är definitivt fake news.

I Gaza har det ju visat sig att just läkarna brukade ljuga till pressen och försöka skydda Hamas, t.ex. när det hittades vapen i sjukhusen eller när gisslarn hade gömts där. 
  • AndreaBD

Senaste videon av Oren. Bra analys av Hamas dödskult. Det gäller inte bara Hamas utan mer generellt det palestiniska samhället. Självklart finns det undantag också. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 23:29:10 följande:
    Majoriteten av de dödade i Gaza är oskyldiga kvinnor och barn. Att hänsynslöst fördriva palestinier och utföra folkmord för att ta över deras område är nog det värsta en stat har gjort mot ett annat folk i modern tid. Det här är minst ett krig mot Hamas. 

Du gillar inte Trump men du tycker om hans ider? 🤣
    Du sa något liknande om Hitler också. Du har extrema åsikter och du vet det.
    1. Det är normalt att det dör fler civila än stridande i ett krig, och det innebär inte folkmord. 

2. Du förvrider det jag har sagt. Ja, vem som helst KAN ha EN bra idé. Eller några få. Och dessa är då nog just INTE extrema. Annars skulle de ju inte vara bra. Men din förståelse av extrem stämmer ju inte överens med de flesta människors. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 23:34:44 följande:
    Ja, har man inga argument, orkar msn inte utbilda sug och vill man sprida rasistiska åsikter om araber, kan man alltid länka till den judiska extremisten. Med sådana israelvänner behöver inte Israel några fiender.
    Det är du som försvarar extremister, inte jag. Och du gör absolut inte palestinierna en tjänst, de är bara spelboll av andra intressen.

Och det är bara rent förtal att jag skulle ha sagt något rasistiskt om araber. Det visar bara okunskap om vad rasism är. Och när det gäller utbildning så har jag säkert mer än du - men lite mer utspridd. Inte endast i det här smala området. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 23:51:17 följande:
    😂😂😂😂

ICJ och ICC har samma argument som jag. Det är tråkigt om du inte svarar 🙁 Du kan åtminstånde fortsätta svamla och så fortsätter jag svara med argument. Ok?

Så, 

ICJ och ICC har samma argument som jag, precis som alla andra oberoende internationella organisationer. Även judiska organisationer har börjat ta avstånd från det som Israel gör i deras namn.

Det finns mycket starka bevis för att Israel begår folkmord mot palestinier i Gaza: FNs särskilda rapportör för de ockuperade palestinska områdena, Francesca Albanese, rapporterade att det finns rimliga skäl att tro att tröskeln som indikerar att Israels folkmord är uppfylld.
    Hon är ju också ökand för att vara antisemit! Precis som den där domaren. Västvärlden har ju slutat ta dessa domstolar på allvar. De återspeglar bara förhållanden i länderna som dominerar där - auktoritära stater/diktaturer. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism