Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Rataxes skrev 2025-01-25 12:49:06 följande:
    Det här aldrig handlat om någon "palestinsk stat " det enda som sticker i ögonen är att det existerar en judisk stat överhuvudtaget.
    Jag vet. Men de låtsas ju att det handlar om det och då måste man ju nästan visa upp att det inte verkar handla om det. :) 
  • AndreaBD
    Rataxes skrev 2025-01-25 12:49:06 följande:
    Det här aldrig handlat om någon "palestinsk stat " det enda som sticker i ögonen är att det existerar en judisk stat överhuvudtaget.
    Jag undrar om det inte finns folk i Fatah som ändå är tillräckligt moderata att de accepterar Israel. Jag är inte övertygad om att Arafat var ärlig när han bytte taktik till att de accepterar Israel, men jag vet inte säkert. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-25 13:50:53 följande:
    Frökrn har kanske igen dåligt minne eller duckar du igen. Du svarade så här 

"Är det så illa??? Det är ju som i Nazityskland. 

Vi befinner oss alltså i en situation igen då antisemiter hetsar mot judar och pekar ut dem i sammanhang där det inte har någon betydelse alls!"

Men du har alltså inte ens läst artikeln? Du kunde inte ens svara på vad du anser är nazism i artikeln 🤣

Så lätt är det för dig att anklaga andra för antisemitism. Mrn när du själv skriver "självhatanade judar" då ser inte du den uppenbara antisemitismen?
    Just goddag yxskaft, ja! Det fanns ingen artikel i "Fuckgoogle"s inlägg som jag svarade på. 

Det hon skrev i inlägget lät precis som i Nazityskland, ja. Att man markerar hus med davidsstjärna och skriver "jude" bakom personers namn - det är PRECIS det som hände i Nazityskland. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-25 14:01:18 följande:
    Som tex israeliska politiker? Ni israelvänner är faktaresistenta.

"

Innan attacken mot Israel den 7 oktober, då Hamas dödade omkring 1 200 personer och kidnappade över 200, övervakade israelisk underrättelsetjänst Hamas övningar. Det mynnade ut i ett dokument som delades ut till högt uppsatta underrättelsetjänstemän den 19 september 2023, lite mer än två veckor innan attacken ägde rum.

I dokumentet, som israelisk media har tagit del av, beskrivs i detalj hur Hamas övar på att attackera militära utposter och kibbutzer, att kidnappa soldater och civila, samt på hur gisslan ska hanteras när den väl tagits till Gaza."

Konspirationsteori som inte har med ämnet att göra. Ämnet är Antisemitism/antisionism. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-25 14:28:02 följande:
    Israel är inte intresserad av fred utan använder krig för att ta över alla palestinska områden. Israel genom, apartheid, etnisk rensning, folkmord,  bosättningspolitik, blockader och militära offensiver på ockuperad mark medvetet försvårar en tvåstatslösning. FN, internationella domstolar och människorättsorganisationer har kritiserat Israels agerande som hänsynslösa brott mot oskyldiga civila och  folkrätten. Allt detta kan tolkas som ointresse för fred.

Israel tom dödar fredsmäklare:

Folke Bernadotte, svensk diplomat och FN medlare, mördades 1948 i Jerusalem av israelisk organisation som motsatte sig försöken att jobba för fred. Folke arbetade för vapenvila och en fredsplan.

Yitzhak Rabin, Israels premiärminister och fredspristagare, mördades 1995 av en israeler som motsatte sig hans fredsinitiativ med palestinierna. Ockupation, olagliga bosättningar som utökas hela tiden och olagliga anekteringar av palestinska områden är tydligaste tecken på att Israel är inte intresserad av varken fred eller tvåstatslösning.
    Om EN person skjuter någon statsminister eller president, så betyder det precis att EN person inte tycker om t.ex. fredsplanen. Och Folke Bernadottes var en av många som gjorde förslag för fredsplan. Just hans var ganska ofördelaktig för judarna, så det är inte heller så konstigt att någon fick för sig att skjuta honom. 

Det som du försöker avleda ifrån här är ju att Israelerna som majoritet och premierministern har GÅTT MED på fredsförslaget, och palestinierna, genom Arafat, har avböjt. 

Och det har varit så med alla fredsförslag - Israelerna har accepterat, palestinierna har inte accepterat. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-25 17:15:40 följande:
    FN har dokumenterat fruktansvärda rapporter om tortyr och sexuella övergrepp i israeliska fängelser. Palestinier fängslas utan rättegång och fängslas för att de är emot ockupation. Män och kvinnor hålls bundna till sängar i blöjor och ögonbindel, avklädda, berövade mat, vatten och sömn och torterade med cigarettbrännskador, waterboarding, elchocker och till och med våldtäkt och gruppvåldtäkter, som tom stöds av högerextrema israeliska politiker. 

www.ohchr.org/en/press-releases/2024/08/israels-escalating-use-torture-against-palestinians-custody-preventable
    Francesca Albanese är den värsta av alla antisemiter inom FN.

Konstigt att några som har varit i israeliska fängelser, t.ex. Mosab Hassan Youcef, sonen till en Hamasledare, vittnar om att det våldet som sker i fängelserna endast utgår ifrån Hamas som ger sig främst på de medfångar som de uppfattar som förrädare. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-25 22:12:09 följande:
    Man behöver läsa bara det sista stycket av din kommentar för att förstå vad sionismen handlar om. Att fördriva pakestinier och ta deras land. Det har alltid handlat om det. Etnisk rensning och markstöld. Det är sionism i nötskal.

"From the River to the Sea" syftar på den israeliska politiken, där hela området mellan Jordanfloden och Medelhavet ses som under israelisk suveränitet.
    Det var ett märkligt sätt att tolka hennes text. Är du säker att du har läst den ordentligt. Eller är det du som lever i en bubbla? 

Israel vill inte ha Gaza. Egypten vill inte heller ha Gaza. Men båda vill inte heller ha problemen (och raketerna) som kommer ifrån Gaza. Och - det är inte särskilt praktiskt med en palestinsk stat där det finns två skilda områden med Israel emellan. 

Och Västbanken? Om palestinierna hade gått med delningsplanen 1948 så hade de haft västbanken. Under alla år har de vägrat alla förslag på uppdelning av landet (och då var det fortfarande 96 eller 97 % av Västbanken som palestinierna skulle ha). Någonstans förstår jag att Israelerna, som HAR några gamla, historiska, heliga platser där, kan tänka att de lika väl kan bo där om palestinierna ändå inte kan bestämma sig att ta det landet, och ta hand om det också. Många resonerar väl också att om 2 miljoner araber kan bo i Israel, så kan väl några judar bo på västbanken. Personligen tycker jag dock att det inte är en bra idé. Det skapar bara konflikt och oklarheter. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-26 14:32:30 följande:
    🤣 Det är hopplöst. Du svamlar på riktigt och vet inte ens vad du svarade på. Du ser ut som att du svarar på dina egna inlägg. 😂👍
    JO, jag vet vad jag svarade på, och jag dubbelkollade också för säkerhets skull, innan jag svarade. Jag svarade på Fuckgoogles inlägg. Om hon har fått det från någon artikel - möjligt. Men jag litar på att hon läser rätt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-26 15:00:03 följande:
    Area A: Utgör cirka 18% av Västbanken och står under full palestinsk civil och säkerhetskontroll.
    Area B: Utgör cirka 21% av Västbanken och har palestinsk civil kontroll men delad israelisk-palestinsk säkerhetskontroll.
    Area C: Utgör cirka 61% av Västbanken och står under full israelisk civil och säkerhetskontroll.

Östra Jerusalem, som geografiskt tillhör Västbanken, annekterades olagligt av Israel 1980 genom israels "Jerusalemlagen". Denna annektering erkänns dock inte internationellt, och området anses fortfarande vara ockuperat territorium.
    I motsats till dig har jag varit i area A - där finns inte en enda jude, och i östra Jerusalem - där finns i regel också bara araber. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism