Anonym (desmond) skrev 2024-11-20 14:01:27 följande:
När jag som vanlig mellanmjölksmamma vill säga att det Israel gör är åt helvete så ska fan ingen komma och kalla mig judehatare. Israeler är israeler, svenskar är svenskar, finnar är finnar.
Men det är ett fåtal individer med judiskt påbrå som likställer kritik mot Israel som kritik mot judendomen. Ursäkta men visa mig var i judendomen Israels agerande mot Palestina är berättigat och sen kan vi snacka.
Det händer otroligt ofta att man blir utsatt för obefogad smutskastning när man uttrycker att det är fel av Israel att göra det som sionisterna propagerar för: bomba oskyldiga civila palestinier, att fördriva de från deras hem och anektera deras områden, att bygga olagliga bosättningar inom palestinska områden och att systematiskt diskriminera palestinier. De vänder det till att man hatar och vill utrota judar vilket är fullständigt fel. Det är uppenbart att dessa "israelvänner" inte har demokratiska värderingar och att de tror att man kan strunta i andras mänskliga rättigheter.
Kritik mot Israels politik är inte antisemitism. Kritik mot sionisms politiska agenda är inte heller antisemitism.