Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Mentat skrev 2024-11-19 10:43:18 följande:
    Det har jag gjort i ett otal inlägg. Det är inte mitt problem att du inte kan förstå svenska eller inte vill läsa innantill utan fortsätter att spamma tråden så att inlägg som kan vara pinsamma för dig försvinner bakåt.
    Att ljuga hjälper inte. Som alla kan se, svarar je på alla era kommentarer. Tom flera gånger. Men du däremot hoppar över en massa av mina högst rimliga och relevanta frågor.

Har du argument, varsågod argumentera. Lögner, och att uttrycka sig med en eller två meningar är inte tecken på bildad argumentation.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-19 22:46:23 följande:
    Jag har aldrig påstått att någon variant av sionism inte är sionism. Men om man är anti-sionist är man emot alla former av sionism. 

Enligt länken nedan kan man urskilja 6 olika typer av sionism, inklusive den typ som bara tycker att judarna ska få ha ett eget land i Mellanöstern, vilken är den ursprungliga definitionen av bara sionism. Anti-sionister är således emot att judar ska få ha ett land, emot Israels existens och därför antisemiter. För var skulle judarna annars ta vägen, om de inte hade Israel? Har du något bra förslag?

https://jewishunpacked.com/theres-no-one-way-to-be-a-zionist-six-different-types-of-zionism/
    Som jag skrev förrut. Palestinier har rätt att existera precis som judar har rätt att existera. Alla människor har rätt att leva enligt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Sionism har absolut ingenting med judars existens att göra. Sionism handlar om att en stat för judar. Stater har dock inte någon rätt att existera. Det står inte i någon internationell deklaration eller lag. Varken Israel eller någon annan stat har därför någon rätt att existera. Särskilt inte om själva existerandet innebär brott mot mänskliga rättigheter, som tex etniska rensningar, folkmord, olagliga anekteringar, ockupation och byggandet av olagliga bosättningar.

Vart ska judarna ta vägen? De flesta sionister kommer faktiskt från USA där de lever och njuter av alla rättighter som alla andra. De lever gott och fritt i alla länder, inklusive Sverige. Ska man bygga ett eget land då ska det i alla fall inte vara på bekostnad av ett annat folk. Eller vad tycker du? Vart ska urbefoökningen palestinier ta vägen när de fördrivs av Israel? 

Enligt ditt (och mitt) resonemang att alla sionismer är sionism och att du själv säger att du är sionist, betyder det att du stödjer även den revisionistiska formen av sionism.

Enligt revisionister skulle Gud ha gett judarna ett gudomligt löfte om landet Israel. Då står du väl även för detta argument? Du fattar väl att detta argument håller dock inte för en seriös granskning inom ramen för modern internationell rätt och mänskliga rättigheter?

Gudomliga rättigheter har rättfärdigat allt från brittisk kolonialism som ?den vite mannens börda? till IS halshuggningar i Mellanöstern. Att IS anser sig vara kallade av Gud till ett heligt krig gör inte att omvärlden betraktar dem som legitima. Varför anses då Bibeln eller Torah vara ett argument? 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-19 23:03:03 följande:
    Haha, vad långsökt det här var! Det var FN som bestämde detta, inte bibeln. Säger du nu att FN är odemokratisk och inte följer internationella lagar. I så fall kan jag visserligen delvis hålla med dig. NUMERA är det så. Men inte då.  
    FN:s delningsplan för Palestina från 1947 var ett förslag. FN har inte mandat att skapa länder och ge ett land till någon.

Men om även om man går på din linje, respekterades inte den planen fullt ut av Israel på flera sätt:

Territoriell expansion: Israel tog kontroll över mer territorium än vad som tilldelats i delningsplanen, inklusive delar som var avsedda för den arabiska staten och det internationellt kontrollerade Jerusalem.

Jerusalem: Planen föreskrev att Jerusalem skulle vara under internationell kontroll, men Israel tog kontroll över västra Jerusalem och senare hela staden.

Flyktingfrågan: Delningsplanen förutsatte att befolkningsgrupper skulle kunna bo kvar i sina hem, men hundratusentals palestinska flyktingar fördrevs under 1948.

Gränser: De gränser som fastställdes i delningsplanen respekterades inte, utan nya gränser drogs.

Suveränitet: Den arabiska stat som föreslogs i planen bildades aldrig, då området istället började erövras av bla Israel.

Dessa avvikelser från delningsplanen är direkts orsaker till den långvariga konflikten mellan Israel och palestinierna.

Jag förväntar mig inte att du ska verkligen förstå det jag skriver men jag anser det är viktigt att ge dig fakta.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-19 23:00:10 följande:
    Det är väl du som påstår detta, inte jag. 

Och jag menade representerar som i att han inte är typisk för en israeli. I praktiken representerar han förstås israelerna, för att han ingår i regeringen. 
    Smotrich, Ben Gvir  och Netanyahu tillsammans fick majoritet av israeliska röster. Så jag påstår att dessa representerar vad en majoritet israeler vill och hur de tänker.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (desmond) skrev 2024-11-20 14:01:27 följande:

När jag som vanlig mellanmjölksmamma vill säga att det Israel gör är åt helvete så ska fan ingen komma och kalla mig judehatare. Israeler är israeler, svenskar är svenskar, finnar är finnar.

Men det är ett fåtal individer med judiskt påbrå som likställer kritik mot Israel som kritik mot judendomen. Ursäkta men visa mig var i judendomen Israels agerande mot Palestina är berättigat och sen kan vi snacka.

Det händer otroligt ofta att man blir utsatt för obefogad smutskastning när man uttrycker att det är fel av Israel att göra det som sionisterna propagerar för: bomba oskyldiga civila palestinier, att fördriva de från deras hem och anektera deras områden, att bygga olagliga bosättningar inom palestinska områden och att systematiskt diskriminera palestinier. De vänder det till att man hatar och vill utrota judar vilket är fullständigt fel. Det är uppenbart att dessa "israelvänner" inte har demokratiska värderingar och att de tror att man kan strunta i andras mänskliga rättigheter.

Kritik mot Israels politik är inte antisemitism. Kritik mot sionisms politiska agenda är inte heller antisemitism. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-20 16:24:11 följande:
    Jag pratade bara om EN av dessa tre. Att alla tre tillsammans har fått fler röster, är väl en självklarhet! Och tusentals människor protesterade direkt efter valet, eftersom de just inte hade räknat med en sån koalition. 
    Alla tre är följare av revisionistisk sionism. Alla tre på tror på riktigt på citat från Bibeln och att Gud lovade de Israel och de därför har rätt till det. Alla tre tycker att palestinier ska därför fördrivas och att deras områden ska anekteras. Alla tre tycker att olagliga bosättningar ska stödjas.Alla tre tillsammans valdes av en majoritet av israeler och de styr Israel. Stödjer du det oban står för? Tycker du att ord från Bibeln ska ge rättigheter att ta över andras hem, ockupera och fördriva? 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-20 16:32:50 följande:
    Och du tror att jag ens läser detta? Jag vet ju att du bara upprepar samma narrativ.
    Du skrev följande

"Det var FN som bestämde detta, inte bibeln." Och jag svarade att det inte stämmer alls och förklarade varför. 

Sedan kan du välja att sticka huvudet i sanden och leva i en desinformationsbubbla hur länge du vill. Men ett folkmord pågår mitt framför din näsa och du låtsas att det regnar.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-20 19:57:48 följande:
    Jag förstår att det skulle passa bra in i ditt narrativ om någon här börjar påstå att enlist bibeln eller Torah så borde judarna få mark i Mellanöstern. Men jag har inte sett någon här säga det och jag har redan sagt att jag är sionist i den enkla grundbetydelsen av detta, jag tycker att judar ska ha rätten till ett eget land i Mellanöstern med self determination. Att jag är sionist i den bemärkelsen betyder inte att jag stöder alla olika sorters grenar av sionismen. Men om man är antisionist betyder det att man är emot den Israeliska statens existens. 

Enligt vad jag postat tidigare etablerades Israel enligt FN kriteria på vad som krävs för att etablera en stat. Det är alltså en erkänd stat enligt internationella lagar. Exakta gränser bör förstås diskuteras och förhandlas men föreslår du verkligen att en del av befolkningen borde flytta till USA? Hahahaha!
    Du är självuttalad sionist men du bara lite? 😄.

Som bekant (eller inte) var det Israels grundare Golda Meir, en passionerad sionist, som myntade frasen ?Det här landet existerar som ett uppfyllande av det löfte som Gud själv gett oss. Det skulle vara absurt att ifrågasätta dess legitimitet.". Hon grundade Israel och du säger att du är sionist precis som hon var. Sionism är inte bara en fråga, som du verkar tro, utan är en hel ideologi. 

Sedan dess har israeliska politiker upprepat påståendet om och om igen, inte minst Netanyahu som ofta refererar till passager i Bibeln, konstigt nog utan att omvärlden reagerar.

Enligt Meir och Netanyahu skulle Gud ha gett judarna ett gudomligt löfte om landet Israel. Detta argument håller dock inte för en seriös granskning inom ramen för modern internationell rätt och mänskliga rättigheter.

Gudomliga rättigheter har rättfärdigat mycket ondska.Varför anses då Bibeln vara ett argument?

Nej, jag föreslår inte att judarna ska flytta till USA utan konstaterar att de mest extrema sionister lever gott i USA. Så det finns ingen anledning för de att bygga olagliga bosättninngar och ta palestinska områden. Det uppskattas att omkring 1,5 miljoner från USA har immigrerat till Israel sedan statens grundande 1948.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-20 21:39:30 följande:
    Vad är syftet med denna kommentar ?
    Jag förklarar mer än gärna men först när du ger din respons på min förra kommentar. Det är vanlig debatt-hyfs.

Hur mycket är du sionist? Bara lite? Vilka delar av sionismen accepterar du inte? Golda Meirs frasen "Det här landet existerar som ett uppfyllande av det löfte som Gud själv gett oss. Det skulle vara absurt att ifrågasätta dess legitimitet." Accepterar du den delen? Om jag säger att jag inte ifrågasätter Israels legitimitet på sådana grunder, är jag då antisemit?

Accepterar du de olagliga bosättningar som sionisterna förespråkar? 

Har många fler frågor, men tror att vi stannar där.

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-20 22:38:36 följande:
    Har svarat för många gånger på samma saker.
    Inte en enda gång. Visa annars och jag kommer att be om ursäkt. 

Tycker du att ord från Bibeln ska ge rättigheter att ta över andras hem ockupera och fördriva? 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-20 22:49:01 följande:
    Försök inte förvirra folk, det var FN:s "förslag". Men det var ett slags förslag som man INTE SKA säga nej till. Det var INTE ett första förslag, utan det var efter flera årtionden av fram och tillbaka och ständiga våldexcesser ifrån den arabiska sidan.
    Det var varken mer eller mindre, bara ett förslag. 
    Men du skrev följande

"Det var FN som bestämde detta, inte bibeln." Och jag svarade att det inte stämmer alls och förklarade varför. Så, en gång för alla, FN varken skapade Israel eller gav landet till Israel.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-20 22:17:22 följande:
    För de med dåligt minne postar jag detta igen. 
    Du står inte för det du utger dig att vara. Men jag förstår att du förstod min poäng, eftersom du vägrar svara. 😉
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-21 12:00:38 följande:
    Jag menade nu inte det med bibeln utan detta med att en majoritet skulle ha röstat på extremister, i Israel. De flesta har röstat på Netanyahu, INTE på dessa två andra typer. Och det har vi diskuterat. 

Bibeln - nej, jag tycker inte att något gäller bara för att det står i bibeln. Däremot - om det står i gamla testamentet att judarna hör hemma i Israel, så pekar ju detta på att de har funnits där väldigt länge, och det är ju det som ger de en viss rätt till att slå sig ner där, tycker jag. 
    Där kom det. Du verkar inte ens vara medveten om att dessa åsikter krockar fullständigt med våra moderna demokratiska värderingar. Förstår inte du att varken Bibeln eller någon annan religös skrift ska vara lag, annars utplånas vi? Det är lika skrämmande som det är med islamistiska extremister och tex sharialagar. Det är på samma sätt dessa extremister resonerar. ISS hänvisar bara till en annan helig bok (Koran) och hävdar att det ger de rätten att ta över andra länder. Du säger på samma sätt att Gamla testamentet ger rätt till judarna att slå sig ner i områden där det egentligen redan lever ett annat folk, palestinier. Det är på samma sätt som Iran.

Netanyahu tar det ett steg vidare och citererar Bibeln
    när han hetsar till folkmord i Gaza.  Hans favorit citat är även Golda Meirs fras ?Det här landet existerar som ett uppfyllande av det löfte som Gud själv gett oss. Det skulle vara absurt att ifrågasätta dess legitimitet." Allt kring Israel verkar ha ett extremt religöst förtecken.

Det är samma religiösa berättelse som krockar med moderna demokratiska principer som vi har som betonar sekulär lagstiftning och lika rättigheter för alla medborgare, oavsett etnisk eller religiös bakgrund. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism