Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

AndreaBD skrev 2025-01-06 11:42:27 följande:
    Vad är det för konstigt med det??? Man har skapat ett land där judarna skulle ha hem och kunna känna sig säkra. Det är klart att de vill ta in andra judar som oftast blir förföljda i andra länder. Det är upp till dem! Och de är inte tvungna att ta in palestinier, när de vet att en stor andel av dessa hatar judar. Varför klagar du inte på Ungern som inte tar in några flyktingar? Eller på Polen, som tar in Ukrainare, men inte folk från Afrika eller mellanösten. Helt klart av rasistiska skäl, men du klagar inte på dem! 

Samma sak gäller giftemål. Nej, man vill inte att palestinier från västbanken eller Gaza kan få medborgarskap i Israel genom giftemål, eftersom en majoritet av dessa hatar judar och Israel.  

Det är inget konstigt heller att man kan förlora sitt uppehållstillstånd om man inte lever där i flera år. Det är så i många länder, kanske i de flesta. T.ex. i Tyskland så har många turkar råkat ut för sånt. Barn som är födda i Tyskland flyttar tillbaka till Turkiet, kanske som tonåringar. Sedan vantrivs de och vill inget hellre än tillbaka till Tyskland - ofta genast när de är 18 och får bestämma själva - och då kan de inte komma tillbaka till det landet som de har bott nästan hela sitt liv i.
    Det var palestiniernas land. Det var deras hem. De palestinierna fördrevs av Israel. De har samma rätt (Enligt internationella lagar) att ÅTERVÄNDA HEM.  Det är inte invandring. Däremot judarna som flyttar in är invandrare som aldrig tidigare satt sin fot i Israel och är födda i tex USA precis som deras föräldrar. Deras förfäder har varit  borta i flera tusen år tillbaka. 

Du fortsätter sprida rasistiska åsikter i nästan varje kommentar. Du fortsätter med att demonisera palestinier som folkgrupp och det är underligt att du får fortsätta ha ditt konto på FL.

Det handlar inte om palestinska invandrare i Jerusalem utan om palestinier som levt där i generationer. Judarna som flyttar in från USA är däremot invandrare men de riskerar inte att fördrivas till skillnad från palestinier. Det är tragikomiskt att man måste förklara självklarheter för dig.
  • Anonym (Antiextremist)

Etnisk rensning är inte begränsat bara till Gaza. Det är terrorism.

www.svt.se/nyheter/utrikes/hundratals-palestinier-fordrivs-av-extrema-bosattare

"
    Palestinier på den ockuperade Västbanken utsätts för en ?aldrig tidigare skådad blodutgjutelse?. Det säger Volker Türk, FN:s högkommissionär för mänskliga rättigheter i en ny rapport.

Extremistiska bosättare inblandade i attacker mot palestinier har i många fall haft skydd av militären, och kunnat agera utan myndigheternas ingripande.

Träd och bilar satta i brand

När SVT besöker byn Yatma på Västbanken berättar Abdul Hamid Najjar som äger en olivodling hur hans mark och byns parkering nyligen sattes i brand av invånare från en ny bosättning i närheten.

? De brände olivträden och våra bilar. Men den israeliska armén var med för att skydda dem och bosättarna hindrade brandbilen att komma fram, säger Najjar."

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-06 10:46:19 följande:
    Numera kallar sig alla för antisionister. För att kunna sprida antisemitism bättre. 
    Du falskt anklagar all kritik mot Israel som antisemitism men kan inte ens förklara varför.

Jag väntar fortfarande på ditt svar.

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-06 15:53:51 följande:
    Det kanske är snarare du som inte läser? Dels så skrev jag om att Al Jazeera förbjuds av PALESTINSKA regeringen på västbanken. Om t.o.m. de förbjuder tidningen, så är man inte förvånat att Israel gör. 

Under ett krig kan man kan det ju ha anledningar att censurera lite, det kan hända. Och Haaretz är en extrem vänster tidning, inte liberal.

Men framför allt så sa jag också att jag räknar med att Netanyahu inte blir omvald, Det är fördelen med en demokrati. Nästa regering lär ju inte ha kvar sånt. 
    Ja, Israeliska politiker gör allt för att dölja sanningen. I Israel kan de inte mörda journalister som i Gaza men försöker med censur. Det är metoder som används av ledare som Putin och Erdogan

Det finns flera anledningar till censuren. Haaretz skiljer sig från andra israeliska tidningar främst genom sin politiska inriktning och rapporteringsstil:

Politisk Inriktning: Du har fel om Haretz som med allt annat. Haaretz är känd för sin vänsterliberala hållning och kritiska inställning till den israeliska regeringen, särskilt under konflikter som Gazakriget.

Andra tidningar i Israel tenderar att ha mycket mer konservativa högerorienterade perspektiv. De stödjer den högerextrema regeringen och hjälper till att hjärntvätta folk.

Rapportering: Haaretz publicerar ofta artiklar som kritiserar regeringens politik och lyfter fram frågor om palestiniers mänskliga rättigheter och demokrati. Det gillar inte den högerextrema regeringen.

Detta står i kontrast till andra medier som har en regeringsvänlig rapportering.

Internationell Publik: Haaretz översätter en stor del av sitt material till engelska, vilket gör det tillgängligt för en global publik och bidrar till dess internationella inflytande. Det är också något som stör den högerextrema regeringen. Sanningen får inte visas varken i Israel eller utomlands.

Israel blockerar utländska journalister från Gaza för att begränsa rapporteringen om konflikten och förhindra oberoende granskning av både krigets fasor och Hamas påståenden. Det är medveten taktik. Den israeliska militären tillåter endast inbäddade journalister, där IDF styr vad man får skriva om.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-06 16:08:50 följande:
    Jag ta bort allt som du bara har kopierat och klistrat in och som ändå inte passar. 

VAD skulle inte stämma av det som som "Fuckgoogle" skrev? Kan du förklara det? Det kan du nämligen inte. 

Jag kan hålla med om det hon skriv, nämligen:

- alla organisationer som du räknat upp är Israel-fientliga
    - det är samma lagar för alla israeliska medborgare.
    - även om man gifter sig med någon i Israel gäller inte samma lagar som om man själv är medboragare. Också normalt.
    - Israel får, precis som andra länder, bestämma vilka de tar in från andra länder
    - Många länder har begränsningar när det gäller landköp. 
    - Man kan förlora uppehållsrätt, om man inte är medborgare och inte bor kvar - som i många andra länder.
    - Militärdomstol finns bara i område C på västbanken. 

Något som inte stämmer?
    Det var det jag gjorde fröken. Läste du inte? Jag gav förklaring som du inte förstår? 🤣 I brist på argument sprids lögner. Jag beskrev redan mycket tydligt de olika rättsystem och hur palestinier systematiskt diskrimineras genom lagarna. Jag vill bara lägga till att det beskrivs som apartheid på de ockuperade palestinska områdena eftersom Israel även där upprätthåller ett system av systematisk diskriminering och förtryck riktat mot palestinier. Detta inkluderar separata rättssystem för israeler och palestinier, begränsad rörelsefrihet genom murar och vägspärrar, tvångsförflyttningar, beslag av mark samt inskränkningar av grundläggande rättigheter som tillgång till vatten, utbildning och sjukvård. Internationella organisationer som Amnesty International och Human Rights Watch har dokumenterat dessa handlingar som uppfyller definitionen av apartheid enligt internationell rätt.

En ockupationsmakt har enligt internationell rätt flera skyldigheter gentemot civilbefolkningen i det ockuperade området, reglerade av Haagkonventionen och Fjärde Genèvekonventionen:
    Skydda liv och egendom: Ockupationsmakten ansvarar för befolkningens liv, hälsa, egendom och uppehälle.

Förhindra tvångsåtgärder: Tvångsförflyttning, plundring, tortyr och kollektiv bestraffning är förbjudna.

Tillhandahålla sjukvård och humanitär hjälp: Röda Korsets verksamhet och humanitära hjälpsändningar ska underlättas.

Respektera mänskliga rättigheter: Civila ska behandlas humant och skyddas mot våld och repressalier.

Israel bryter mot precis alla dessa skyldigheter.

I Israel och på Västbanken tillämpas två olika rättsystem för israeler och palestinier, vilket har skapat en situation med institutionaliserad diskriminering. Israeler ställs inför civila domstolar, medan palestinier ställs inför militärdomstolar för alla typer av brott, från trafikförseelser till stöld.

Detta dubbla rättssystem har lett till institutionaliserad diskriminering mellan de två befolkningsgrupperna som lever i samma område och begränsade civila rättigheter för den palestinska befolkningen. Det systemet strider mot internationell rätt. Situationen har beskrivits som "ett styre, två rättssystem".
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-06 16:09:48 följande:
    Det var inte alls det jag diskuterade. 
    Jo då. Vi diskuterar Israel och Netanyahus avtryck. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-06 16:19:46 följande:
    VAD skulle jag har sagt??? Jag säger A och du säger att jag har sagt hela resten av alfabetet också. Så brukar det ju vara. Jag KAN ha sagt att jag inte vet hur många som fördrevs eller om det var fler som fördrevs eller som gav sig av själva. Men jag sa säkert inte att man skulle ha planerad OCH genomförd en sån plan. 

Jaha, är det bara Israel som har ställt till på västbanken? När Jordanien har ockuperat västbanken först i nästan 20 år. Och när palestinierna aldrig ville komma överens om något. De kunde ju ha fått västbanken flera gånger! INNAN det fanns bosättningar där. 

Och Israel HAR lämnat Gaza åt sig själv 2005. Och om de inte hade skickat raketer på Israel med jämna mellanrum, så hade man inte behövt bygga vägg eller övervakningtorn.
    Svammel igen. Jo, du skrev att de israeliska historiker och israeliska dokument visade att födrivningar gjordes.

Israel har olagligt ockuperat palestinska områden i decenier. Om någon annan gjort det tidigare betyder inte det att det var rätt. Israel inte bara ockuperar utan även anekterar OLAGLIGT palestinska områden. Det är värsta sorten av bosättarkolonisering eftersom man också fördriver och dödar ursprungsbefolkning.

Nej, Israel har aldrig lämnat Gaza utan har alltid ockuperat och kontrollerat det.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-06 16:56:28 följande:
    Du verkar inte komma ihåg vad som skrevs. Jag har ju aldrig förnekat att en del palestinier fördrevs. Och jag säger fortfarande att en del också lämnande området frivilligt, för att det skulle återvända när man hade besegrat judarna. Hur många - det är det vi har diskuterat fram och tillbaka. 

Som sagt, det här problemet hade kanske varit löst, om palestinierna hade gått med om att ingå ett avtal om vad som är deras område. Och det var mer 1948 änn vad det är nu, men det beror ju också på att de har gjort anspråk på hela Israel istället. 

Och Gaza har INTE varit ockuperad sedan 2005.
    Nej du. För dig spelar det ingen roll vad som är historiska fakta. Du hittar på egna. 

www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2017/06/israel-occupation-50-years-of-dispossession/

For the last 50 years, Israel has been forcing thousands of Palestinians off their land, occupying and illegally using it to create settlements that exclusively house Jewish Israeli settlers.

Although Israel withdrew ground troops from the Gaza Strip in 2005, it maintains an illegal air, sea and land blockade on Gaza and maintains a so-called ?access-restricted area? or buffer zone within Gaza. These have cut off more than 2 million Palestinians from other parts of the Occupied Palestinian Territories and the outside world for 10 years.

en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli_occupation_of_the_Gaza_Strip

The Gaza Strip has been under military occupation by Israel since 6 June 1967, when Israeli forces captured the territory, then occupied by Egypt, during the Six-Day War. Although Israel unilaterally withdrew from the Gaza Strip in 2005, the United Nations, international human rights organizations, International Court of JusticeEuropean UnionInternational Criminal Court, most of the international community and most legal academics and experts regard the Gaza Strip to still be under military occupation by Israel, as Israel still maintains direct control over Gaza's air and maritime space, six of Gaza's seven land crossings, a no-go buffer zone within the territory, and the Palestinian population registry.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-06 18:48:33 följande:
    Vägspärrar och kontroller behövs pga insmuggling av vapen och terrorister, eller hur tycker du det ska kontrolleras?

Tycker du att israelisk civil lag ska tillämpas även på icke-israeliska medborgare som bor på ett område som inte tillhör Israel? Eller vad är ditt förslag? Tror du att det är någon drastisk skillnad på påföljder dömda av civil och militär domstol för tex trafikförseelser och kasta sten på folk?
    Du fattar visst inte? DET ÄR OLAGLIGT. Ockupationsmakt har skyldigheter. Israel har ansvar för palestinier inom de ockuperade områden. Istället födrivs de och mördas o deras hem tas över av fanatiska, extrema bosättare. Dessa bosättare är OLAGLIGA men åtnjuter skydd och stöd medans palestinier terroriseras. Ockupation är huvudproblemet.

Ja, en lag ska gälla för alla även INOM OCKUPERADE OMRÅDEN. Ja, det är otroligt stor skyllnad. Palestiner kan hållas i fängelse i flera år utan att åtalas och utan några som helst bevis eller rättegång. Men inte judiska bosättare. Tusentals palestinska barn fängslas enligt militära lagar, men inte judiska. Både judiska och palestinska barn kastar stenar på varandra. De judiska får skydd av IDF  men de palestinska fängslas.

press.raddabarnen.se/pressreleases/vittnesmaal-fraan-palestinska-barn-i-israeliska-haekten-fyra-av-fem-barn-utsattes-foer-fysisk-misshandel-3048066

"Majoriteten av barn som fängslats av israeliska styrkor blev bortförda från sina hem nattetid, bakbundna och med ögonbindel. Många fick inte reda på varför de blev arresterade eller vart de var på väg. Rädda Barnen har i tio års tid intervjuat nästan 500 barn på Västbanken som häktats. Drygt 80 procent har blivit slagna och nästan hälften nekades kontakt med advokat. "
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-06 18:48:33 följande:
    Vägspärrar och kontroller behövs pga insmuggling av vapen och terrorister, eller hur tycker du det ska kontrolleras?

Tycker du att israelisk civil lag ska tillämpas även på icke-israeliska medborgare som bor på ett område som inte tillhör Israel? Eller vad är ditt förslag? Tror du att det är någon drastisk skillnad på påföljder dömda av civil och militär domstol för tex trafikförseelser och kasta sten på folk?
    Det slog mig en sak. Hur skulle du reagera om RäddaBarnen skrev så här istället:

"Majoriteten av judiska barn som fängslats av palestinska styrkor blev bortförda från sina hem nattetid, bakbundna och med ögonbindel. Många fick inte reda på varför de blev arresterade eller vart de var på väg. Rädda Barnen har i tio års tid intervjuat nästan 500 judiska barn på Västbanken som häktats. Drygt 80 procent har blivit slagna och nästan hälften nekades kontakt med advokat. "
    (Obs! Texten ändrades för att läsaren skulle få ett annat perspektiv).
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism