Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (fi) skrev 2025-01-13 14:37:06 följande:
    I domen.

De talar om ockupationen av "palestinian territory" medan ockupationen egentligen avser Jordanien och Egypten (Västbanken och Gaza).

Jag förstår varför man gör det - det blir enklare att förklara och det är de facto situationen - men det säger något om seriositeten hos "världens domstol" när de kan töja begreppen lite som de passar dem när de skall avge domslut.
    Menar du det här? 

"In 1967, an armed conflict (also known as the ?Six-Day War?) broke out between Israel and neighbouring countries Egypt, Syria and Jordan. By the time hostilities had ceased, Israeli forces occupied all the territories of Palestine under British Mandate beyond the Green Line."

arabcenterdc.org/resource/the-icj-decision-on-israels-occupation-of-the-palestinian-territories/

Jag skulle dock egentligen tolka det som "området som utgjorde det Britiska mandatet Palestina"

och det är väl korrekt. 

Det här är iofs en sammanfattning. Kan man ha omformulerat det? Har du den exakta formuleringen? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 16:27:01 följande:
    🤣🤣🤣 Tragikomiskt. Läs vad jag skrev. Du säger emot dig själv! Först hävdar du att judar är inte alls etnicitet och nu påstår du att det är de visst, tre olika 🤣. Kan du bestömma dig. Du svamlar och blandar ihop etnicitet med ras. Som sagt, utbilda dig. Du gör bort dig gång på gång. Jag har inget emot att du gör bort dig extersom du ger mig utrymme att säga vad jag tycker men det börjar bli pinsamt.
    Det är knappast jag som gör bort mig. Är det så svårt att förstå? Det är INTE en etnicitet att vara judiskt. Det finns däremot tre olika etniska grupper i Israel. 

Det som nazisterna skulle ha sagt då, vore väl att det de tre etniciteter visserligen finns, men att judarna är en fjärde etnicitet. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 18:03:37 följande:
    🤣🤣🤣 Fan, jag dör 🤣🤣🤣

Du verkligen tävlar mot dig själv. 
    Uppenbarligen förstår du mycket väl att du inte bara har sagt  något ganska dumt, utan också något rasistiskt. Hittills ansåg bara nazisterna att judarna skulle vara en ras. 

Om du nu tycker att judarna alla har samma etnicitet, så undrar jag verkligen om du då menar en europeiskt (kaukasiskt skulle amerikanerna säga) eller en från mellanösten. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 21:26:05 följande:
    Hela dokumentet är full av "occupied palestinian territory". Tom sjäkva rubriken visar klart att det handlar om palestinska områden. Tack. Det var ett bra dokument. 👍
    Som om just detta skulle ha någon juridisk relevans! De måste ju kalla det för något.
  • AndreaBD

Uppenbarligen är det en deal på gång mellan Hamas och Israel. Det talas om 33 gisslan som då skulle släppas. Man får hoppas att det funkar, och att det är levande gisslan som de kan släppa. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 17:11:19 följande:

Precis.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/4B0kW9/studie-sa-manga-fler-kan-ha-dott-i-gaza

"Antalet döda i Gazakriget är sannolikt 40 procent högre än vad palestinska, Hamastrogna hälsomyndigheter har registrerat, enligt en studie publicerad i den brittiska medicinska tidskriften The Lancet.

Studien, gjord av en brittiskledd forskargrupp och granskad (?peer reviewed? på engelska) av andra forskare, täcker de första nio månaderna av kriget mellan Israel och Hamas efter Hamas storskaliga terrorattack mot Israel den 7 oktober 2023.

Studien i The Lancet kommer fram till att det sannolikt rör sig om betydligt fler dödsoffer. Forskarna anger ett spann mellan 55 300 och 78 500 personer som under perioden kan ha dött av skador orsakade av kriget, traumaskador.

Dödsfall till följd av bristande hälso- och sjukvård eller brist på mat har inte räknats med, inte heller personer som antas ligga kvar under förstörda byggnader."

Nåja, det lär ju jämna ut sig. Hamas har ju räknat med ungefär 5000 som har dött av naturliga orsaker. Och folk som dött i förra kriget. Och folk som fortfarande lever. Alla dessa STOD på listorna av civila dödat i kriget som Hamas har skrivit.. 
    Och Israel har räknat att de har dödat ungefär 20.000 terrorister. De finns ju också med där. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 00:21:03 följande:
    Fröken, det är mer tragiskt är komiskt hur lite du kan om judar men försöker vara deras språkrör. Det är pinsamt på riktigt. Jag rekomenderar dig att utbilda dig och skaffa kunskap om det du vill diskutera. Det blir lättare för dig.

Jag har aldrig nämnt ordet ras. Det är du som hävdar att etnicitet är samma som ras och bevisar att du inte behärskar sjäkvklara svenska termer. Ja, judar är en etnisk grupp. 
    Ska jag anmäla inlägget? Det är helt och hållet rasistiskt.  Nej, du får fortsätta göra bort dig. 

Du och Hitler tycker att judarna är en etnicitet. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 00:35:52 följande:
    Återigen bevisar du vilka extrema åsikter du har när du länkar till en högerextremistisk polsk kanal, välkänd för högerextremistk propaganda. Men jag förstår varför du gör det. Du kan inte hitta något stöd för dina extrema åsikter inom några seriösa och tillförlitliga organisationer och medier. 

Det du skriver är samma propaganda som sprids på extremistiska portaler. Det är bevisat att man hjärntvättas när man uteslutigen hämtar sin information från extremistiska portaler.

Du verkar inte förstå svenska. Läs igen:

"Studien i The Lancet kommer fram till att det sannolikt rör sig om betydligt fler dödsoffer. Forskarna anger ett spann mellan 55 300 och 78 500 personer som under perioden kan ha dött av skador orsakade av kriget, traumaskador.

Dödsfall till följd av bristande hälso- och sjukvård eller brist på mat har inte räknats med, inte heller personer som antas ligga kvar under förstörda byggnader."
    Och du har fortfarande inte lärt dig något om källkritik. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 10:54:27 följande:
    Jordanien ockuperade Västbanken men fördrev inte palestinier, byggde inte olagliga bosättningar och palestinska barn fängslades, dödades och torterades inte. Anekteringen blev sjäkvklart aldrig laglig och giltig. Världssamfundet godkände det aldrig.
    Befolkningen i Jordanien ÄR palestinier. De flesta i alla fall. Varför skulle palestinier fördriva palestinier? 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism