Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-17 15:42:24 följande:
    På tal om logik borde du kanske fundera lite över David Ben-Gurion uttalande. Han var israelisk politiker och sionistisk ledare, känd som Israels grundare.

"Why should the Arabs make peace? If I was an Arab leader I would never make terms with Israel. That is natural: we have taken their country. Sure God promised it to us, but what does that matter to them? Our God is not theirs. We come from Israel, but two thousand years ago, and what is that to them?"
    David Ben-Gurion 

"Let us not ignore the truth among ourselves...politically we are the aggressors and they defend themselves... The country is theirs, because they inhabit it, whereas we want to come here and settle down, and in their view we want to take away from them their country."
    David Ben-Gurion
    Omöjligt att kommentera utan att känna till sammanhanget. Det har i alla fall noll och intet att göra med ditt siffertrixande om procent och att du bortser från andelen ofruktbar öken som utgjorde en stor del av Israel enligt delningsplanen.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-17 16:01:30 följande:
    🤣 Förstår inte du att varje citat för sig talar för sig själv oavsett sammanhang? Jo, vi vet att du förstår men det är lite jobbigt att erkännax😄

Det har allt att göra med din kommentar om att det finns de som inte vill acceptera att Israel över huvud taget existerar. Ben Gurion förklarar just det.
    Naturligtvis har sammanhanget betydelse, om citatet nu ens stämmer. Jag förstår att du vill skifta fokus från ditt misslyckade siffertrixande om procentsiffror och Negevöknen.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-17 17:35:46 följande:
    🤣 Jag förklarade allting för dig men logiken är inte starkaste sida. Ben Gvirs citat stämmer så klart och är väldokumenterade. Men du har lite svårt att argumentera och använder struntprat som en metod för att undvika att direkt besvara frågor eller bemöta motargument.
    Jag känner mig fullkomligt lugn med att låta övriga läsare se vem som argumenterar och vem som använder struntprat för att undvika att besvara frågor!
  • Mentat
    felix le chat skrev 2024-12-19 12:22:47 följande:
    Vissa i denna tråd går ej att diskutera med över huvud taget,

demoniseringar av israel och judar är basen för all antisemitism.

jag diskuterar aldrig med nazister och antisemiter längre. meningslöst.
    dom som drivs av hat går ej att konvertera till normalt fungerande människor.

undrar hur länge det tar innan jag blir varnad denna gång ?
    Nej, det är ju rätt tydligt var vissa står även om det förekommer en hel del krumbuktande när det gäller att offentligt medge det man vet inte är acceptabelt.

Det förekom inga upprörda demonstrationer mot inbördeskriget i Etiopien med hundratusentals döda på 2020-talet, inte heller mot att ca 85.000 barn svalt ihjäl i Jemen under inbördeskriget där. Uppenbarligen är det något annat än omsorg om oskyldigas liv som driver demonstranter och aktivister i fallet Gaza.
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2024-12-22 09:49:38 följande:
    [....] Man bör kunna skilja på fakta och propaganda. 
    Det har vi ju lärt oss i den här tråden efter hundratals inlägg av propagandakaraktär...
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2024-12-30 19:24:45 följande:
    "On 6 May, the UN said that 69% of reported fatalities were women and children. Two days later, it said this figure was 52%.

The overall number of reported deaths in Gaza - which currently stands at more than 35,000 - has not changed, but the UN now says incomplete information has led to the revision."

www.bbc.com/news/world-middle-east-69014893

Det är ju FN själva som har uppgett att siffrorna inte stämde. Och det vet du, det har vi diskuterat tidigare. Så sysslar du med?
    Du vet givetvis mycket väl vad han sysslar med...
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-01 18:44:17 följande:

Folkmord fortsätter. [....]

Dessutom, att ytterligare några offer har krävts i kriget är naturligtvis inte i närheten av någon indikation på ett folkmord. Propagandan griper verkligen efter halmstrån vid det här laget.
  • Mentat
    nihka skrev 2025-01-02 09:31:26 följande:
    Dessa siffror var har du fått dem ifrån?

Jag förstår fullt ut om man inte är nöjd med att få mer än delar av det man hade innan.
    Förmodligen från Israeli?Palestinian peace process - Wikipedia , under rubriken Clinton's parameters.

Det här var inte svårt att hitta.

• Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-03 14:06:16 följande:
    [....]
    Jag noterar att den som avfärdar allt som går mot hans egen agenda såsom "sionistiska lögner" etc, glatt hämtar sina uppgifter från en site som bl.a. har en artikel som heter "Sionismen måste dö!"

Jaja, den är säkert opartisk och pålitlig. Eller något.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-07 17:51:29 följande:
    🤣🤣 Vilket svammel 🤣🤣

Och självklart har du en källa? Var fick du det ifrån?
    Du skrev att lika många judar fördrevs från Västbanken. Redovisa tack. 
    Nej, det gjorde hon inte. Hon skrev att ungefär lika många judar fördrevs, även från Västbanken. Det är inte samma sak som att lika många fördrevs från Västbanken. Problem med svenska språket igen?
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-07 18:27:48 följande:
    🤣🤣🤣🤣

Så den otroligt stora skillnaden ligger i att hon skrev "ungefär" lika många? Tragikomiskt 🤣
    Nej, det var inte det som var skillnaden. Intrycket att svenska inte är ditt modersmål förstärks.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-07 19:57:01 följande:
    🤣🤣🤣 Det är löjligt att ni inte ens inser hur komiskt det är. 
    Vi som kan svenska språket ser vem som offentligt skapar tragikomik. Jag släpper det, jag ville mest illustrera att du inte begrep den skillnad de med svenska som modersmål rimligen ser genast
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-08 17:41:35 följande:
    Du svamlar igen. Du påstod att ungefär lika många judar som palestinier fördrevs från Västbanken och Gaza. Det är såklart löjligt lögn och propaganda....
    Vi har redan konstaterat att du inte begriper nyanserna i svenska språket. Det påstod hon inte, så det finns ingen som helst anledning för dig att dra det ett varv till.

Vem som svamlar här ser de som har svenska som modersmål.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism