Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 09:19:11 följande:
Du borde veta i nuläget att jag nästan aldrig duckar. Jag själv svarar på nästan alla era kommentarer. Svarar inte bara på extremt dumma kommentarer som inte tillför något.
Du däremot duckade att svara på frågan varför du anser att Israels anekteringar av områden i västbanken är lagliga men inte när Jordanien gör det. Jag gav dig en chans att tänka själv och komma fram till en slutsats.
Jordanien ockuperade Västbanken men fördrev inte palestinier, byggde inte olagliga bosättningar och palestinska barn fängslades och torterades inte. Anekteringen blev sjäkvklart aldrig laglig och giltig. Världssamfundet godkände det aldrig. Efter 1967 ockuperades Västbanken av Israel, fördrev palestinier och började med grov diskriminering, tortyr och fängslandet av palestinier och började bygga olagliga bosättningar. Enligt folkrätten är det förbjudet att förflytta egen befolkning till ockuperad mark. Anektering av ockuperad mark är förbjudet enligt internationell rätt. Så både Israels ockupation och anekteringen av palestinska områden är olagliga.
Du duckar oerhört ofta. En vanlig teknik från din sida är att börja klaga på Israel på något annat sätt. Vi har ju sett hur du duckar i frågan om Israels rätt att existera då du börjar tala om huruvida det finns någon lag som ger rätten till någon stat att existera och liknande.
Sionismen handlar om att judarna skall få ett eget hemland ungefär där Israel ligger idag. Att vara antisionist är per definition att kräva Israels utplåning, dina klagomål på att Israels nuvarande regering står för långt till höger för din smak har inte med saken att göra.
Jag uttrycker ingen åsikt beträffande lagligheten i Jordaniens historiska anspråk på Västbanken, jag illustrerar att "ingen" klagade på dem men många, många klagar på Israel.