Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

AndreaBD skrev 2024-12-09 09:32:49 följande:
    Det finns verkligen, verkligen inget roligt med det. Det här handlar om SVENSKA judar som blir utsatta för hatbrott. Det har alltså INGET med sionism, Israel, eller konflikten där att göra, utan det är folk som blir usatta för att de är JUDAR. 

Men du försvarar, alternativt förlöjligar att hatbrott mot judar har mångdubblats! Här i Sverige, och i många andra länder. 
    Det som är roligt är att du länkar till en komiker som själv sprider rasistiska åsikter om palestinier men samtidigt tycker att det är hemskt med antisemitism. Det tycker jag är dubbelmoral. Ja, antisemitism är ett problem men lika stort problem är demonisering av palestinier som sprids  bla av judiska högerextremister.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 16:15:58 följande:
    Alla dessa citat som du kommer med betyder ingenting, så länge man inte vet sammanhanget exakt. 

Och när det gäller fördrivning 1948 och hur många som fanns av vilken folkgrupp och var de kom ifrån och flyttade till - det ÄR ju extremt invecklat. Och det jag skrev är självklart en grov förenkling. Men du förenklade först. Det är mycket mer komplext. Folk flyttade åt alla håll. Vi har diskuterat detta tidigare. Man kan inte alltid undvika att nya gränser dras och att i värsta fall även människor måste flytta.
    Du förstår inte sammanhanget trots att allting är serverat till dig på ett silverfat.

Allt jag skrev är historiska fakta som bekräftas av omfattande dokumentation som släpptes fri från Israels arkiv och bekräftas även av judiska historiker. Endast de mest extrema sionister och israelvänner fortsätter sprida lögner och propaganda. 

I alla krig är man skyldig att skydda civila, vilket Israel inte gör.

Här kan du läsa vad judiska historiker kommit fram till.

"In the opening pages of ?The Birth of the Palestinian Refugee Problem?, Benny Morris offers the outlines of an overall answer: using a map that shows the 369 Arab towns and villages in Israel (within its 1949 borders), he lists, area by area, the reasons for the departure of the local population (9). In 45 cases he admits that he does not know. The inhabitants of the other 228 localities left under attack by Jewish troops, and in 41 cases they were expelled by military force. In 90 other localities, the Palestinians were in a state of panic following the fall of a neighbouring town or village, or for fear of an enemy attack, or because of rumours circulated by the Jewish army - particularly after the 9 April 1948 massacre of 250 inhabitants of Deir Yassin, where the news of the killings swept the country like wildfire.

By contrast, he found only six cases of departures at the instigation of local Arab authorities. ?There is no evidence to show that the Arab states and the AHC wanted a mass exodus or issued blanket orders or appeals to the Palestinians to flee their homes (though in certain areas the inhabitants of specific villages were ordered by Arab commanders or the AHC to leave, mainly for strategic reasons).? ("The Birth of the Palestinian Refugee Problem", p. 129). On the contrary, anyone who fled was actually threatened with ?severe punishment?. As for the broadcasts by Arab radio stations allegedly calling on people to flee, a detailed listening to recordings of their programmes of that period shows that the claims were invented for pure propaganda."

mondediplo.com/1997/12/palestine
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 16:18:23 följande:
    Åtminstone skulle jag ALDRIG komma med såna extrema påståenden. 
    Och jag är alltid ute efter belägg, primära källor. 

Jag har läst det den senaste gången när du länkat till det. 
    Du har absolut inga belägg för dina påståenden. Det är skrattretande att du påstår annat. Dina kunskaper i det här ämnet är mycket dåliga men kanske värst av allt är at du vill inte heller lära dig.

Du anger uteslutande extrem högerextremistisk propaganda som dina infokällor. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 16:18:23 följande:
    Åtminstone skulle jag ALDRIG komma med såna extrema påståenden. 
    🤣

Du har nog dåligt minne igen. Ska vi kolla med FL?
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 18:19:16 följande:
    Ge mig ett enda exempel, du kommer inte att hitta det. Jag skulle inte kunna tänka mig sånt. 
    Jag skulle gärna lägga in en skärmdump på rasistiska kommentarer om muslimer och palestinier som togs bort, men det är inte tillåtet. Du vet mycket väl vad jag pratar om.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 18:14:21 följande:
    Det behövs inga "sionistiska forum" (jag har aldrig varit i något, så jag vet inte), när det är DU som nekar Israel rätten att försvara sig. 
    Om man ska döma efter dina källor är det uteslutande sionistiska och högerextrema forum/portaler. Du länkar tex till Björn Söder, Netanyahu, UNWatch, olika sionistiska organisationer och många olika bloggare som är själva deklarerar att de är sionister.

Israel har rätt att försvara sig men inte genom folkmord och etnisk rensning. Och du tolkar det som jag nekar Israel att försvara sig? 🤣 Det är antisemitism att tycka att civila palestinier inte ska dödas? 🤣
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 18:18:01 följande:
    Folkmordet är bara ett påhitt, alltså finns det inget att att bli upprörd över. 

Och det är inte militärens jobb, när de försvarar sig, att levrera mat istället. Det skulle självklart  kunna leda till att de blir dödade på kuppen. Varför skulle de ta den risken? Dessutom är de upptagna med att ta ut Hamas och leta efter gisslan. 

• Anonym (Antiextremist)

Det här är sionism. Ockupera palestinska områden, fördriv palestinier, in med så många judar som möjligt och anektera till Israel.

Som hon själv förklarar är det "hjärntvättning". 

• Anonym (Antiextremist)
    Visste ni att israeliska bosättare på Västbanken får flera ekonomiska fördelar. Dessa inkluderar skattelättnader och billiga bostäder, vilket gör det ekonomiskt attraktivt för många att flytta till o kuperade palestinska områden.

Dessutom får bosättarna betydande statliga subventioner, som är tre gånger högre än för dem som bor inom Israel.

Dessa förmåner har bidragit till att öka antalet olagliga bosättare i de ockuperade områdena, trots internationell kritik och att bosättningarna är olagliga.

Dessutom rapporteras att vissa svenska företag och banker är involverade i investeringar som gynnar bosättningar, vilket indikerar ett indirekt ekonomiskt stöd till bosättarna.
  • Anonym (Antiextremist)
    RebeckaZ70 skrev 2024-12-10 10:13:48 följande:

Vårt flygvapen har utplånat Syriens Mig29 plan, helikoptrar, luftvärn, radar, raketer och vapenlager så att jihadister inte ska få tag på dem. Ni kan tack oss sedan.

Ni gör det endast för egen skull. Men vad tycker du om etnisk rensning och folkmord i Gaza? Vad tycker du om olaglig ockupation, olagliga bosättare och olaglig anektering av palestinska områden? Är det också något du är stolt över? Tycker inte du att det som Israel gör i Gaza är fruktansvärt och orättvist och att det ger näring till terroristerna?
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:42:14 följande:

Intressant att redan Martin Luther King förstod det. 

Det är falskt. Han har inte sagt det. 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-11 12:41:33 följande:
    Jag har aldrig sagt något rasistiskt. Det är du som inte förstår vad som är rasistiskt och vad som inte är det. 

Nej, det är INTE rasistiskt att säga att araber (eller israeler)  kanske inte är helt neutrala i diskussionen om mellanösten. Det var väl det mest "rasistiska" som jag har sagt. Fakta. Det är som att säga att afrikaner är svarta (jo, jag vet, inte alla förstås). Är det rasistiskt? Nej, det är fakta. 

Förresten - vilken uppenbarligen bristfällig ursäkt! Du kan inte ta en skärmdump? Men du kan citera, du kan ange numret på inlägget. Men det gör du inte. För att det inte finns.
    Du förstår inte, jag har redan skärmdump men vill inte publicera de eftersom det är inte tillåtet att sprida rasism.

Att tex påstå att araber och palestinier är hatiska islamister och terrorister som lär sina barn att döda är rasism. När man på det sättet smutskastar en hel folkgrupp räknas det som hets mot foökgrupp.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-11 12:52:12 följande:
    Det är inte något sånt det handlar om här, utan det handlar om att du medvetet har tagit saker ur sitt sammanhang. Dessa uttalanden handlade säkert om den specifik situation. Jag har berättigad tvivel på att de kan tolkas så allmänt som du gör. 
    Ingenting är taget ur sitt sammanhang. Om du påstår det då får du väl förklara på vilket sätt.

Utifrån ditt stöd för sionisternas ideologi är det klart att du borde hålla med följande uttalanden från David Ben Gvir:

"Why should the Arabs make peace? If I was an Arab leader I would never make terms with Israel. That is natural: we have taken their country. Sure God promised it to us, but what does that matter to them? Our God is not theirs. We come from Israel, but two thousand years ago, and what is that to them?"
    David Ben-Gurion 

"Let us not ignore the truth among ourselves...politically we are the aggressors and they defend themselves... The country is theirs, because they inhabit it, whereas we want to come here and settle down, and in their view we want to take away from them their country."
    David Ben-Gurion

"We must do everything to insure they (the Palestinians) never do return."
    David Ben-Gurion, in his diary, 18 July 1948.

Ben-Gurion var en av centrala figurer inom sionismen och tydlig i sin övertygelse om nödvändigheten av att fördriva palestinier:

Direkt uttalande: Redan 1937 sa Ben-Gurion: "Vi måste fördriva araberna och ta deras plats".

Stöd för tvångsförflyttning: Han uttryckte sitt stöd för tvångsförflyttning och såg det som en möjlighet att skapa utrymme för bosättningar: "Jag stöder tvångsförflyttning. Jag kan inte se något omoraliskt i det".

Demografisk förändring: Efter fördrivningar 1948 noterade Ben-Gurion med tillfredsställelse: "Det kommer förvisso att bli avsevärda förändringar i landets demografiska sammansättning".

Implementering av fördrivningspolitiken:
    Ben-Gurions idéer omsattes i praktisk handling under åren kring Israels grundande:

Plan Dalet: I mars 1948 gav Ben-Gurion klartecken för en rad atacker mot palestinska byar. Mellan 700.000 och 800.000 palestinier fördrevs från sina hem under perioden 1947-1949. Nära hälften av alla palestinska samhällen raserades under denna period.

Långsiktiga konsekvenser
    Ben-Gurions politik och handlingar lade grunden för en långvarig konflikt:

Markbeslagtagning: 90 procent av palestinsk jord inom den nya staten beslagtogs för judisk kolonisation.

Fortsatt expansion: Efterföljande israeliska ledare har fortsatt denna politik. Exempelvis uttalade Golda Meir 1972: "Gränserna går där det finns judiska bosättare. Det är inte linjer på en karta".

Pågående ockupation: Israel fortsätter än idag att expandera bosättningar på ockuperad palestinsk mark, vilket fördöms av FN och internationella organisationer.

Ben-Gurions syn på fördrivningen av palestinier som en nödvändighet för att skapa en judisk stat har varit karakteristiskt för sionismen och haft långtgående konsekvenser för palestinier som fördrivs från sina hem. Den sionistiska politiken fortsätter att förvärra konflikten mellan Israel och palestinierna än idag. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-11 13:00:58 följande:
    Jaha, gör inte Israel?  Vi kan ju alla jämföra med andra krig. Har USA tagit så mycket hänsyn till civila i Irak? Självklart INTE! Vi ska inte ens prata om Ryssland. Eller engelsmännen under andra världskriget? 

Ingen annan armé skickar sms och ringer samtal innan de går till angrepp mot ett kvartér. Eller "knackar på taket". Det är fakta. 

Och så drar du upp ett enda "massaker" av en arabisk by 1948. Det var krig/inbördeskrig då och detta var förstås helt förkastligt. Men araberna gjorde ju liknande dåd mot FLERA judiska byar, och därför är det just inget som skulle vara typiskt för judarna - utan tvärtom, ett undantag. Och varför hoppa från nu till 1948 igen???
    Vad svamlar du om nu? Förstår du ens kommentaren du svarade på? 

Jag la fram bevisen om att palestinier fördrevs systematiskt av Israel för att skapa en judisk majoritet och beslagta palestiniers mark. Palestinier lämnade inte sina hem frivilligt som du påstod. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-11 18:22:30 följande:
    Du skrev om två helt olika tidsperioder och blir förvirrad när man kommenterar båda. Suck. 

Som sagt, jag återkommer när jag har haft tid att leta upp det. Det får bli efter jul. 
    Vad då olika tidsperioder? Måste man hålla sig till det som hände igår för att du ska kunna förhålla dig till det? Det finns ingen skillnad mellan då och nu i hur Israel fördriver palestinier. Jag skrev om att Israel systematiskt fördrivit palestinier för att ersätta de med judar och att det har pågått sedan Israel skapades. Det har varit en medveten strategi från sionister för att skapa judisk majoritet.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-11 17:46:21 följande:
    Jag har ALDRIG I LIVET påstått detta om alla araber. Jag har bara sagt att det lärs ut på UNWRA -skolor i Gaza. Inte ens alla palestinier har såna åsikter, men tyvärr en majoritet. Och i en del arabiska länder har man ju en strikt policy mot det. Enskilda finns det förstås utspritt över dels arabvärlden och även i Sverige. Men det är förstås en liten minoritet. 

Jag har framför allt uttalat mig mot att man indoktrinerar barn med att de ska döda judar. Det har man gjort i Gaza, och även på Västbanken. Och förstås i Iran. Min bästa vännina är från Iran, hon har också koll på sånt. Och jag har ganska många arabiska kollegor. Självklart utgår jag ifrån att de inte är extremister. 
    Jag bryr mig inte om vilka är dina "vänner" och vilka åsikter de har. Jag säger emot dig när du hävdar att du aldrig skrivit något rasistiskt. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-11 18:08:08 följande:
    Vilka påståenden??? Det är du som påstår något, inte jag. Det är DIN bevisbörda. 

Och - säkert i motsats till dig - så har jag varit engagerat mot rasism i hela mitt vuxna liv. Jag har i lärarutbildningen läst "multikulturell skola"- kursen och jag har gått extra kurser i hur man vänder om ungdomar som blivit  nazister. Jag har jobbat - och jobbar igen - på skolor där minst tvåtredjedelar har invandrarbakgrund. Det är VÄLDIGT missriktat att påstå att just jag skulle ha sagt något rasistiskt. Det gör jag nämligen inte.

Däremot har det blivit vana bland ungdomar att kalla allt som inte passar dem för rasistiskt. Jag vet inte hur ung eller gammal du är, men det är precis det du gör också. 
    Att sprida uttalanden som uttrycker missaktning mot palestinier, araber och muslimer som folkgrupper är rasism och hets mot folkgrupp. Du vet själv vad du har skrivit. Kolla bara i din box meddelanden från FL.😉
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-11 17:56:07 följande:
    Tröttsamt! Dessa länkar syftar säkert inte ens på samma tidsperiod (nej, jag orkar inte kolla närmare). Och man kan plocka fram det man vill hävda så lätt på nätet, men här ser man ju att det inte finns någon gemensam linje, det är bara en massa kvällstidningsrubriker. Jag skulle förstås kunna hitta lika många som säger motsatsen, men varför? För mig är det viktigare att det inte finns någon logik i det, Israel vinner inte på sånt  och historien stämmer inte riktigt. 
    Varför svarar du på kommentarer du inte ens läser? 🤣
    Det är då mycket konstigt beteende. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Vildanden) skrev 2024-12-11 20:48:58 följande:

Fan tro't, sa Relling

Vet ej vad är det du syftar på. Men Relling menade också att människor mår bäst av att leva i okunskap om obehagliga sanningar. Hur mår du då?
  • Anonym (Antiextremist)

Det finns en uppenbar risk för att vapen och militär utrustning som Danmark exporterar, både direkt och indirekt, till Israel kommer att användas för att begå allvarliga brott mot civila i Gaza. Därmed bryter Danmark mot internationella regler om vapenhandel och staten riskerar att bli medskyldig till brott mot internationell humanitär rätt, inklusive krigsförbrytelser och ett troligt folkmord.

www.amnesty.se/aktuellt/israel-vapen-danmark-organisationer/
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism