Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Antisionism är inte antisemitism

AndreaBD skrev 2024-11-26 11:08:08 följande:
    Du tror inte att Ryssland håller på att försöka påverka alla möjliga länder, framför allt afrikanska? Det är inga konspirationsteorier. 
    Du tror inte någon som motsätter sig hur Israel slaktar den civila palestinska befolkningen i Gaza har förmågan att tänka själv?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-26 11:29:26 följande:
    Jag pratade om bombande i 18 åt!!!  (och även innan, men nu räknar jag  sedan Gaza var helt självständig). Att skicka raketer mot Israel i alla dessa år. Oftast har ju Israel bara ignorerat detta. Omvärlden verkar ju tycka att de knappt får försvara sig för att de är starkare. Men även om Hamas är svagare - om man attackerar sin granne dussintals gånger så får man räkna att denne får nog så småningom och slår tillbaka. 

Och det var ju inte bara raketerna, utan också massakern den 7. oktober. Hamas vill definitivt att så många civila som möjligt dör i Gaza. Det är nämligen det enda sättet som de har kvar för att kunna vinna poäng i det här kriget. Hela infrastrukturen där är gjort så att några enskilda - dvs Hamas ska kunna gömma sig, men civilbefolkningen är extremt utsatt. De får inte komma ner i tunnlarna och deras skolor och sjukhus används i militära syften av Hamas, så att Israel skjuter mot dessa. Hamas har sett till att göra allt för att INTE skydda sina civila. De offras. 
    Jag orkar inte längre försöka reda i vad du pratar om i dina texter. Du får be någon korrekturäsa innan du postar.

Fortfarande är den civila befolkningen i Gaza under beskjutning från Israel. Det är Israel som dödar den civila befolkningen i Gaza.

Och varifrån får du dina rapporter om att Hamas vill att så många civila palestinier som möjligt dör? Den privata bekantskapskretsen igen? Någon som hörde en hamasledare prata utanför deras dörr?

"Sina civila"? Det är inte Hamas civila. Det är Gazas civila. 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-26 11:34:19 följande:
    Och hur vet du det? De är ju hemliga.

Jag tar tillbaka mitt påstående där förresten, jag blandade ihop det med ICJ.
    DE har inga bevis. 
    För att man utfärdar inte en arresteringsorder utan bevis.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-26 12:47:01 följande:
    Spam och floskler. Så gott som allt där finns bara pga situationen som FN, Storbritannien, m.fl. har skapat. Muren och kontrollerna behövs för Israels säkerhet, t.ex. Det var bara reaktionen på alla självmordsbombare. 

Fråga vem som helst i Israel - någon av de två miljoner araber som lever i landet, om det finns apartheid där. Så gott som alla kommer att säga att det inte finns (och övriga är inte säkra vad det är för något). Organisationer pratar om Västbanken. Där har dock palestinierna inte gått med på något avtal, trots att man har försökt många gånger. 
    Vilken behaglig värld du lever i. Så gott som alla håller med dig och de som inte gör det vet inte riktigt vad det handlar om.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-26 15:40:45 följande:
    Nu blandar du ihop saker som man inte har kunnat enas om 1948 med kriget nu. Är det inte lite väl lång tid emellan för att bara blanda ihop det?! 

Det är inte Israels fel att palestierna inte har velat komma till någon överenskommelse när det gäller uppdelning av landet. Israel har ju försökt hela tiden. 

Tvångsförflyttning??? Det handlar om att sätta dem i säkerhet, så att de just inte blir dödade. Hur Israel än gör så är det fel eller? Det är fel om folk blir dödade, men om man flyttar dem ur vägen för att de inte ska bli dödade, så är det också fel? 

Exploatering av naturresurser? Av ren slump hittade jag lite dokument om vatten på västbanken och miljöaspekter. Det verkade som om palestinierna har vägrat samarbeta, dvs. man hade bett dem att använda miljövänliga metoder (som de inte behövde bekosta, utan det gör Israel) och ändå saboterade de det. 
    Parterna var inte överens. För att komma till en överenskommelse måste man först vara överens. Annars blir det gärna konflikt.

"Av ren slump hittade jag lite dokumnet om vatten på västbanken". Verkligen gjort din hemläxa. Not. Israel stjäl palestinernas vatten och saboterar sedan deras regnuppsamlingsanläggningar. Detta är redogjort för sedan tidigare men du har nog av en ren slump "glömt" att läsa det.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-26 19:27:54 följande:
    Jag pratade om GAZA när det gäller "tvångsförflyttningar". Jag trodde du menade det. Och inlägget du citerar handlar ju om Gaza. Men plötsligt verkar Västbanken komma in där. Helt annan situation. Bestämm dig. 

Och bestäm dig om du ska prata om ockupation, bosättningar, international rätt, eller om Yitzak Rabin, Folke Bernadotte, handel, resurser,  m.m! Du byter ju ämne ungefär 10 gånger i ett inlägg.
    Det kallas för "hela bilden". Ditt stuprörstänk fungerar inte ute i den riktiga världen där saker och ting hänger ihop.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-27 12:19:41 följande:
    Tja, jag har dock varit vänster hela mitt liv.

Men, det har hänt en märklig förskjutning. Eller kanske är det inte ens en förkjutning, utan bara att alla som ser sig som vänster stämplar folk inte bara som höger utan som "extremhöger", så fort det är någon detalj som dessa har en annan åsikt om. Och samma sak tvärtom förstås - de som är höger kallar folk för extremvänster, så fort de har en annan åsikt.om någon liten grej. 

Jag går numera efter argument, efter sunt förnuft och efter om folk tänker rätt eller inte. Jag bryr mig nästan inte om vilken politiskt riktning de tillhör (förutom om det är del av någon skum avsikt och därmed inte ärligt menat heller. INGEN grupp har 100 % rätt. Det är så. 
    Du får uttrycka ditt stöd för högerextremister och högerextremistiska åsikter precis hur mycket du vill.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-27 13:03:08 följande:
    Jag kan notera att väldigt många inlägg i tråden handlar om att fel person har sagt något snarare än vad de har sagt.
    Det handlar om "hela bilden" igen. Alla förmår inte eller vill inte se den.
  • nihka
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-27 17:29:04 följande:
    De verkar ha drygt 5% av rösterna enligt opinionsundersökningar. Alltså inte mycket att bli hysterisk om. 
    Hysteriskt naivt att tro att en högerextremistisk minister inte är något att oroa sig över. 
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 20:13:18 följande:

Hur tystas sanningen i Israel. Nu tystas även Haretz. Yttrandefrihet finns inte. Sionismen i nötskal. I Israel visar de inte ens vad som verkligen händer i Gaza. 

"Like his friends Putin, Erdo?an, and Orbán, Netanyahu is trying to silence a critical, independent newspaper,? the statement said. ?Haaretz will not balk and will not morph into a government pamphlet that publishes messages approved by the government and its leader."

edition.cnn.com/2024/11/25/middleeast/israel-sanctions-haaretz-over-comments-intl-hnk/index.html

Censur av en liberal tidning i en "demokrati"...
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism