AndreaBD skrev 2024-11-26 11:29:26 följande:
Jag pratade om bombande i 18 åt!!! (och även innan, men nu räknar jag sedan Gaza var helt självständig). Att skicka raketer mot Israel i alla dessa år. Oftast har ju Israel bara ignorerat detta. Omvärlden verkar ju tycka att de knappt får försvara sig för att de är starkare. Men även om Hamas är svagare - om man attackerar sin granne dussintals gånger så får man räkna att denne får nog så småningom och slår tillbaka.
Och det var ju inte bara raketerna, utan också massakern den 7. oktober. Hamas vill definitivt att så många civila som möjligt dör i Gaza. Det är nämligen det enda sättet som de har kvar för att kunna vinna poäng i det här kriget. Hela infrastrukturen där är gjort så att några enskilda - dvs Hamas ska kunna gömma sig, men civilbefolkningen är extremt utsatt. De får inte komma ner i tunnlarna och deras skolor och sjukhus används i militära syften av Hamas, så att Israel skjuter mot dessa. Hamas har sett till att göra allt för att INTE skydda sina civila. De offras.
Jag orkar inte längre försöka reda i vad du pratar om i dina texter. Du får be någon korrekturäsa innan du postar.
Fortfarande är den civila befolkningen i Gaza under beskjutning från Israel. Det är Israel som dödar den civila befolkningen i Gaza.
Och varifrån får du dina rapporter om att Hamas vill att så många civila palestinier som möjligt dör? Den privata bekantskapskretsen igen? Någon som hörde en hamasledare prata utanför deras dörr?
"Sina civila"? Det är inte Hamas civila. Det är Gazas civila.