Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Och även om det fanns araber där så har judarna varit där längre. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 23:56:37 följande:
    Så här skrev du

"Jo, och vi andra hänger också med. Du drar upp en extremist grupp och vill ge intrycket att det gäller alla zionister. Men det gäller bara EN extremist grupp. 

Och det finns ju extremist grupper i alla religioner. Fler i de flesta andra. "

Uppenbarligen tycker du att sionism är religion.
    Nej, jag anser att den gruppen brukar bestå av judar. Du vet vad som menas, du ska bara hitta fel trots att det är självklart att jag menade så. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 23:50:49 följande:
    Precis. Den Israel som sionisterna pratar om HAR INGA GRÄNSER. Enligt sionisterna får Israel bli hur stor som helst, 
    För att ett land som inte än finns, inte har gränser. Det säger sig självt. Det här är ju verkligen långsökt.  
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-19 00:18:49 följande:
    Existerar inte Israel? Är du antisemit?
    Löjligt, jag pratade ju om tiden INNAN det fanns. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-19 08:08:29 följande:
    Du verkar vara lite förvirrad. Sionisterna pratar inte om ett land som inte finns eller om tiden innan Israel fanns.. Israel finns. Israel fortfarande fördriver palestinier för att kunna ta över deras områden. Nu vill man ta Västbanken.
    Nej, jag är inte förvirrad, utan jag skriver för folk som kan tolka åtminstone lite mellan raderna och som inte missförstår med flit. 

Hur många gånger till ska du dra upp Smotrich? Smotrich är en galning som inte representerar Israel. 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2024-11-19 08:29:34 följande:

Tänk, alla dessa krumbukter bara för att TS inte insåg att man per definition kräver Israels utplåning genom att säga att man är antisionist! Jag kan förstå att det var pinsamt, men ändå.

Det vore rätt roande om det inte vore för att man minns firandet på Malmös gator av att Hamas slaktade så många judar de kunde 7:e oktober.

Precis. Det är det enda sättet att tolka "antisionism" -  att man vill utplåna Israel. Jag kan inte tänka mig vad det skulle innebära annars. Har inte hittat någon annan definition på nätet heller. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-19 10:54:43 följande:
    Jo, du skriver fövirrat när du tex verkar tycka att Israel inte existerar och inte har några gränser när du svarar på en kommentar som handlar om sionisternas agenda idag, dvs när Israel redan existerar.

Hur kan du påstå att Smotrich inte representerar Israel? Bezalel Smotrich är israelisk finnansminister. Han är ledare för det religiösa sionistpartiet och har varit finansminister sedan 2022. Smotrich är känd för sina starka rasistiska åsikter om araber, vill utöka olagliga israeliska bosättningar inom palestinska territorier, och han har en lång karriär inom den israeliska politiken, där han tidigare varit medlem av Knesset för partier som Habayit HaYehudi och Yamina. Han sitter och tillsammans med andra högerextrema politiker styr Israel. Och du menar att han inte är representativ för Israel?
    Det är väl du som påstår detta, inte jag. 

Och jag menade representerar som i att han inte är typisk för en israeli. I praktiken representerar han förstås israelerna, för att han ingår i regeringen. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-19 10:58:12 följande:
    Nej, det har du verkligen inte gjort utan duckar som vanligt och är begränsad till bara en fråga.

Berätta, på vilket sätt är det demokratiskt och korrekt att hänvisa till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det redan lever ett annat urbefolkning, palestinier? Tycker du att det är demokratiskt och korrekt enligt internationella lagar?
    Haha, vad långsökt det här var! Det var FN som bestämde detta, inte bibeln. Säger du nu att FN är odemokratisk och inte följer internationella lagar. I så fall kan jag visserligen delvis hålla med dig. NUMERA är det så. Men inte då.  
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-19 22:45:48 följande:
    Att ljuga hjälper inte. Som alla kan se, svarar je på alla era kommentarer. Tom flera gånger. Men du däremot hoppar över en massa av mina högst rimliga och relevanta frågor.

Har du argument, varsågod argumentera. Lögner, och att uttrycka sig med en eller två meningar är inte tecken på bildad argumentation.
    Ingen fara, alla andra kan ju läsa Mentats inlägg och ser att han har svarat på allt detta, och vettigt också. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 00:15:38 följande:
    Smotrich, Ben Gvir  och Netanyahu tillsammans fick majoritet av israeliska röster. Så jag påstår att dessa representerar vad en majoritet israeler vill och hur de tänker.
    Jag pratade bara om EN av dessa tre. Att alla tre tillsammans har fått fler röster, är väl en självklarhet! Och tusentals människor protesterade direkt efter valet, eftersom de just inte hade räknat med en sån koalition. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 00:08:59 följande:
    FN:s delningsplan för Palestina från 1947 var ett förslag. FN har inte mandat att skapa länder och ge ett land till någon.

Men om även om man går på din linje, respekterades inte den planen fullt ut av Israel på flera sätt:

Territoriell expansion: Israel tog kontroll över mer territorium än vad som tilldelats i delningsplanen, inklusive delar som var avsedda för den arabiska staten och det internationellt kontrollerade Jerusalem.

Jerusalem: Planen föreskrev att Jerusalem skulle vara under internationell kontroll, men Israel tog kontroll över västra Jerusalem och senare hela staden.

Flyktingfrågan: Delningsplanen förutsatte att befolkningsgrupper skulle kunna bo kvar i sina hem, men hundratusentals palestinska flyktingar fördrevs under 1948.

Gränser: De gränser som fastställdes i delningsplanen respekterades inte, utan nya gränser drogs.

Suveränitet: Den arabiska stat som föreslogs i planen bildades aldrig, då området istället började erövras av bla Israel.

Dessa avvikelser från delningsplanen är direkts orsaker till den långvariga konflikten mellan Israel och palestinierna.

Jag förväntar mig inte att du ska verkligen förstå det jag skriver men jag anser det är viktigt att ge dig fakta.
    Och du tror att jag ens läser detta? Jag vet ju att du bara upprepar samma narrativ.
  • AndreaBD
    Anonym (desmond) skrev 2024-11-20 14:01:27 följande:

När jag som vanlig mellanmjölksmamma vill säga att det Israel gör är åt helvete så ska fan ingen komma och kalla mig judehatare. Israeler är israeler, svenskar är svenskar, finnar är finnar.

Men det är ett fåtal individer med judiskt påbrå som likställer kritik mot Israel som kritik mot judendomen. Ursäkta men visa mig var i judendomen Israels agerande mot Palestina är berättigat och sen kan vi snacka.

Jag tror inte att någon utom Rebecka har judisk påbrå här. Självklart får man kritisera Israels politik/agerande. Och faktiskt så verkar vi vara rörande överens om att vi inte gillar Netanyahu och hans politik.

VILKET agerande pratar du om? Det här kriget började för att Hamas utförde ett rent massaker på 1200 människor. Alla andra krig börjades ju inte av Israel heller. Jag tycker helt enkelt synt om denna grupp människor som alltid verkar få skulden för allt, trots att de ofta försöker medla fred och är beredda att ingå kompromisser. Sedan kan man tycka att bosättningarna är fel, men annars kan jag inte se att Israel skulle ha gjort något hemskt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 18:07:05 följande:
    Alla tre är följare av revisionistisk sionism. Alla tre på tror på riktigt på citat från Bibeln och att Gud lovade de Israel och de därför har rätt till det. Alla tre tycker att palestinier ska därför fördrivas och att deras områden ska anekteras. Alla tre tycker att olagliga bosättningar ska stödjas.Alla tre tillsammans valdes av en majoritet av israeler och de styr Israel. Stödjer du det oban står för? Tycker du att ord från Bibeln ska ge rättigheter att ta över andras hem, ockupera och fördriva? 
    Har svarat för många gånger på samma saker.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 18:07:05 följande:
    . Stödjer du det oban står för? 
    Har du ett minne som en guldfisk? Jag skrev det ganska nyligen. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 18:14:44 följande:
    Du skrev följande

"Det var FN som bestämde detta, inte bibeln." Och jag svarade att det inte stämmer alls och förklarade varför. 
    Försök inte förvirra folk, det var FN:s "förslag". Men det var ett slags förslag som man INTE SKA säga nej till. Det var INTE ett första förslag, utan det var efter flera årtionden av fram och tillbaka och ständiga våldexcesser ifrån den arabiska sidan.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 22:49:03 följande:
    Inte en enda gång. Visa annars och jag kommer att be om ursäkt. 

Tycker du att ord från Bibeln ska ge rättigheter att ta över andras hem ockupera och fördriva? 
    Jag menade nu inte det med bibeln utan detta med att en majoritet skulle ha röstat på extremister, i Israel. De flesta har röstat på Netanyahu, INTE på dessa två andra typer. Och det har vi diskuterat. 

Bibeln - nej, jag tycker inte att något gäller bara för att det står i bibeln. Däremot - om det står i gamla testamentet att judarna hör hemma i Israel, så pekar ju detta på att de har funnits där väldigt länge, och det är ju det som ger de en viss rätt till att slå sig ner där, tycker jag. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 23:09:03 följande:
    Det var varken mer eller mindre, bara ett förslag. 
    Men du skrev följande

"Det var FN som bestämde detta, inte bibeln." Och jag svarade att det inte stämmer alls och förklarade varför. Så, en gång för alla, FN varken skapade Israel eller gav landet till Israel.
    Det var INTE ett förslag som man kan tacka nej till utan att komma med något bra alternativ. Det är av ren artighet att sånt kallas för förslag. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 23:17:55 följande:
    Du står inte för det du utger dig att vara. Men jag förstår att du förstod min poäng, eftersom du vägrar svara. 😉
    Är det meningen att någon ska förstå detta? Antagligen inte. Antagligen finns det inte ens en tanke bakom. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 13:24:29 följande:
    Där kom det. Du verkar inte ens vara medveten om att dessa åsikter krockar fullständigt med våra moderna demokratiska värderingar. Förstår inte du att varken Bibeln eller någon annan religös skrift ska vara lag, annars utplånas vi? Det är lika skrämmande som det är med islamistiska extremister och tex sharialagar. Det är på samma sätt dessa extremister resonerar. ISS hänvisar bara till en annan helig bok (Koran) och hävdar att det ger de rätten att ta över andra länder. Du säger på samma sätt att Gamla testamentet ger rätt till judarna att slå sig ner i områden där det egentligen redan lever ett annat folk, palestinier. Det är på samma sätt som Iran.

Netanyahu tar det ett steg vidare och citererar Bibeln när han hetsar till folkmord i Gaza.  Hans favorit citat är även Golda Meirs fras ?Det här landet existerar som ett uppfyllande av det löfte som Gud själv gett oss. Det skulle vara absurt att ifrågasätta dess legitimitet." Allt kring Israel verkar ha ett extremt religöst förtecken.

Det är samma religiösa berättelse som krockar med moderna demokratiska principer som vi har som betonar sekulär lagstiftning och lika rättigheter för alla medborgare, oavsett etnisk eller religiös bakgrund. 
    Läser du över huvudtaget vad andra skriver???? Jag skrev ju raka motsatsen av det du påstår.  
  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 14:36:40 följande:
    Men länkade du medvetet eller omedvetet till en elva år gammal bluff som "bevis"?
    Och inte har han några andra belägg på att muslimska kvinnor skulle bli attackerade i Sverige. Jag har själv aldrig hört av en sån händelse. Och hur många gånger har judar blivit attackerade eller hotade? 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism