Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Antisionism är inte antisemitism

Rataxes skrev 2025-01-08 16:32:13 följande:
    450 000 finländare fördrevs av Sovjetunionen. 
    Tänka sig att de fann sig i sina nya hemtrakter istället för att under 80 års tid terrorisera grannen...

Tänk om araberna klarat av att uppföra sig lika civiliserat...
    "Fann sig"?

Finland är förstås supernöjda med sin granne i öst. Funkar skitbra, no hard feelings. Helt onödigt att gå med i NATO.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-09 20:10:14 följande:
    Så många slagord - så lite innehåll. Har jag sagt att de skulle vara antisemiter? Nej, det har jag inte. Och inte heller menat det. Det är DU som påstår allt möjligt som folk inte har sagt. Och uttrycket behöver inte förklaras nämare, den är självförklarande. I motsats till dina slagord där hälften är överdrivna och resten är fullständigt påhittade. 
    Ordet slagord har redan en betydelse. Du kan inte hitta på en egen. 

Nej, "självhatande jude" är inte "självförklarande" utan kan användas som ett invektiv:

Självhatande jude är ett invektiv som ibland används, ofta av andra judar, om judar som kritiserar den politik som förs av Israels regering eller som anses ta avstånd från sitt judiska arv.

Du uppvisar samma tänk och gör samma tankevurpa som SD när de kallar sig själva för "Sverigevänner" och menar att alla som inte håller med dem eller kritiserar dem är Sverigefientliga/Sverigehatare
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-10 13:01:10 följande:
    Jag har inte hittat på en egen.

Saker och ting är inte "fel" för att du inte håller med. Jag tycker absolut att det är självförklarande, och jag har använt det så. Jag vet hur det brukar användas. Ett till inlägg av dig som inte tillför något. 

Och SD intresserar inte mig i det här sammanhanget. 
    Gå nu hem och gör din läxa ordentligt. Slå upp ordet slagord och använd det i forsättningen utifrån dess rätta betydelse eller inte alls.

Vad du tycker är fullständigt ointressant. Du kan inte tycka dig till betydelser av ord och begrepp.

Jag tycker det är intressant att du och sverigevänner använder er av samma resonemang och "logik".

Ett till inlägg från dig som visar din nonchalans och okunnighet.
  • nihka
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-10 10:07:27 följande:
    Har sett noll inlägg som är för folkmord men däremot flera inlägg från personer som inte förstår vad folkmord innebär. 
    Ingen är för folkmord får man väl hoppas, men att det är oerhört känsligt att kritisera Israels övergrepp mot den civila palestinska befolkningen råder det ingen tvekan om.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-10 12:56:27 följande:
    De angav att de bara hade räknat entydiga fall som "fusk", ja. 
    Intressant. Det finns alltså organiserade grupper inne i Gaza och gör obduktioner för att bestämma dödsorsak. Vem mer än Israel får lov att vara inne i Gaza för Isreael? Hur tar de sig över dödszonerna där IDF leker prickskyttelekar på allt som rör sig? Blir inte dessa obducenter beskjutna som alla andra? Hur många av dessa obducenter har dött själva?
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-10 14:20:08 följande:
    "Fem barn dödades tillsammans i ett tält där de hade sökt skydd, säger Ahmed al-Farra, som är chef på barnavdelningen vid ett stort sjukhus i staden Khan Yunis. Barnens kvarlevor samt de av ytterligare tre barn och fem kvinnor fördes till hans sjukhus efter israeliska anfall mot tält, fordon och två byggnader."
    Då satt det nog en beväpnad terrorisk på taket. Igen, Eller så var det en cell med terroristbarn. Om man lämnar över för utredning till Israel så handlar det nog om fusk och att barnen dog av andra orsaker än krig. Eller så var de inga barn och var de det så dog de inte. I allafall är de som inte dödade kvarlevorna skyddade med anonymitet.
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-10 14:22:50 följande:
    Men du brukar citera SD Björn Söder och tycka att han säger bra saker..
    Whoopsi Skrattande

Men han säger ju faktiskt riktigt bra saker om man byter ut några ord och ändrar betydelsen på några andra. Det går nog att få ihop det med den sedvanliga våldtäkten på språket.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2025-01-10 12:52:58 följande:

Ingen i tråden förespråkar folkmord. 

Däremot verkar ett par personer blunda för att hamas & co har just folkmord som mål.

Vem skulle det vara? Även de mest ihärdiga Israelkritiker här har kallat Hamas för terrorister och deras metoder förkastliga.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-08 18:49:29 följande:
    Och 14 miljoner i Europa, som inte heller bråkade. 
    Ja jösses vad de bråkiga ukrainarne håller på och bråkar i Ukraina och i de ockuperade områdena. Att de inte bara kan "finna sig" *ironi*
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-10 16:59:59 följande:
    Jag lägger ner diskussionen här. Det kommer bara personangrepp och inte någon kunskap ifrån dig. 
    Om du hade fixat att förstå vad jag skriver hade du kanske kunnat lära dig något om ord och begrepp, källkritik och hur du ska undvika att glida in i rasistiska uttalanden.

Du kan inte göra svepande negativa uttalanden om palestinier  - hur "dom" är tänker, känner och tycker och inbilla dig att du inte kommer kritiseras för rasistiska uttalanden.

Slå upp ordet personangrepp och använd det sedan på ett korrekt sätt isf ett undermåligt svar på befogad kritik.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-10 17:25:35 följande:
    Precis. Och här motsäger du ju dig själv. 
    Nej, jag motsäger inte mig själv jag motsäger DIG. Begreppet är INTE självförklarande såsom du påstår utan det finns flera betydelser varv en, den du påstår är den enda, är den mindre vanliga.

Läs gärna mina inlägg lika nogrannt i framtiden som denna gång så lär du dig mer om nyanserat skrivande.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-10 17:22:13 följande:
    Det är deras enda chans att överleva t.o.m., att så många civila som möjligt dör i Gaza. 

Du har förresten en intressant poäng där. Man kan undra vad som viktigare för Hamas - att själva vara skyddade för tillfället, eller att offra så många civila som möjligt. Att det är båda delarna är klart. Men det kanske har blivit nästan endast destruktivt, och mot sitt eget folk. Det gjorde ju Hitler också. Det finns likheter där. 
    Så när ska du börja kalla tyskar generellt för nazistanhängare såsom du kallat palestinier generellt för hamasanhängare? 

• nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-01 17:21:27 följande:
    Trots att du hela tiden så febrilt har försökt övertyga oss att folk i Gaza INTE alla stödjer Hamas, så vill du inte veta av det när jag kanske kanske kan hålla med dig där. 
    Men ett så orasisktiskt uttalande. Relativt sett. Här har du utvecklats så långt i ditt tänk att du kanske, kanske inte drar varenda palestinier över en kam.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism