Inlägg från: Anonym (fi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fi)

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 14:46:13 följande:
    Tusentals islamofobiska hatbrot sker varje år. Fakta.

Den här tråden handlar om sionism och antisemitism.
    Men jag undrade om det var med flit eller av okunskap du lade in en bluff-händelse som "bevis".
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 14:37:38 följande:
    Är det en vana att inte svara på relevanta frågor rörande hemska brott gjorda av sionister? Kan en stat som bygger sin existens på expropriering av land och fördrivning av människor betraktas som legitim inom ramen för internationell rätt? Dessutom, inbegripet i den sionistiska "rätten att existera" är också att judar från hela världen har rätt att bosätta sig i landet, olagligt inom de palestinska ockuperade områden, samtidigt som palestiniernas rätt till sitt eget hemland förnekas. De olagliga bosättningar är sionisternas verk. Är detta att "existera" eller att olagligt annektera och ockupera?
    Om du vill diskutera "relevanta frågor" om Israel så måste du först sluta prata om "sionister" som någon slags enhetlig grupp och du måste sluta låtsas att en enskild variant av sionism är definierande för vad sionism är. Du behöver också sluta påstå att "sionister vill ha allt!"

Den typen av medvetna misskaraktäriseringar gör att allt ingen kommer att kommunicera seriöst med dig.

Går det inte att enas om de grundläggande spelreglerna för samtalet så blir det inget samtal.
  • Anonym (fi)
    Anonym (desmond) skrev 2024-11-20 14:01:27 följande:

När jag som vanlig mellanmjölksmamma vill säga att det Israel gör är åt helvete så ska fan ingen komma och kalla mig judehatare. Israeler är israeler, svenskar är svenskar, finnar är finnar.

Men det är ett fåtal individer med judiskt påbrå som likställer kritik mot Israel som kritik mot judendomen. Ursäkta men visa mig var i judendomen Israels agerande mot Palestina är berättigat och sen kan vi snacka.

Det beror ju på HUR du säger att du tycker att det är åt helvete.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 19:46:50 följande:
    Du borde läsa vad tråden handlar om. 
    Precis. En hel tråd om "sionister". Vad är poängen? Vad vill du uppnå?

.
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 19:01:14 följande:
    Om det som du påstår verkligen stämmer så är det självklart att jag inte gjorde det medvetet. Har även sökt info om det men hittar inget. Varsågod och länka till pålitlig källa.
    Då har du inte sökt särskilt noga. Här ar den artiga versionen av slutet på den historien
    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/utredning-om-hijabmisshandel-nedlagd

.
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 18:57:18 följande:
    Läs hela kommentaren en gång till och du kommer att förstå att jag beskriver just den revisionistiska formen av sionism. t. 

Så i ett inlägg om revisionistisk sionism så börjar du med "Sionismen grundat av Zeev Jabotinsky"? Utan ordet "revisionistisk"?!

Det är nästan så att man tror att du verkligen har fått för dig att det är samma sak. Eller vill att andra ska tro att det är samma sak.

• Anonym (fi)

"Det pågår ett folkmord!"

-
    Amnesty kommer fram till att Israel begår folkmord i Gaza genom att helt enkelt bortse från den juridiska definitionen av folkmord och istället hitta på en egen definition av vad som är "folkmord" á la "trust me bro"
    -

x.com/MarkGoldfeder/status/1864494075220509115

• Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-05 12:54:04 följande:
    Vad är det som är fel och på vilket sätt?
    Ja vaad är det för fel med att Amnesty struntar i den  internationella juridiken på området och istället hittar på en egen definition av folkmord för att kunna påstå att Israel begår "folkmord"?

Och varför gör de detta hitte-på bara mot Israel, judarnas land?

Amnesty som ääär så trovärdiga ...

Om du på riktigt bryr dig om saken kan du läsa tråden från X jag lade in och sedan ladda ned Amnestys rapport och läsa den
  • Anonym (fi)

Ett av bevisen för Israels "brott" är att de utfärdar en evakueringsorder innan de bombar ett Hamas-mål i närheten

Detta menar Amnesty är "folkfördrivning"

Israel räddar arabers liv genom att varna och detta är ett "brott". Om Israel inte varnar och civila dör så är DET ett "brott". Enligt Amnesty.

AMnesty menar att det också är ett brott om Israel bombar Hamas i närheten av "viktig infrastruktur" som skolor moskéer osv. Där kan alltså Hamas gömma sig utan att nås av Israel.

Och OM Israel bombar Hamas så använder de för stora bomber. Enligt Amnesty.

Det enda sättet, vad det verkar, som Israel enligt Amnesty INTE kan begå krigsbrott på är genom att inte bekämpa Hamas överhuvudtaget.

• Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-05 14:12:47 följande:
    Precis som jag trodde. Du har ingen aning. 
    Du frågade vad som var fel och hur och och jag förklarar att felet är att Amnesty hittar på en egen definition på "folkmord" för att kunan påstå att Israel begår "folkmord" och i inlgget efter fick du och alla andra några exempel ur amnestys egen rapport.

Vad tycker du själv om Amnestys resonemang i rapporten om att man "måste se det holistiskt" (istället för strikt juridiskt)  - förutom det jag redan delgivit i tråden?

-
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-05 14:20:30 följande:
    Det är svammel som har inget med definitionen av folkmord att göra. 
    Precis!

Där är vi överens och då är det två saker vi är överens om i detta:

Vi är båda sionister och anser att judarna har rätt till ett eget land i det historiska Israel

Och Amnestys sätt att "bevisa" att Israel begår folkmord är svammel
  • Anonym (fi)
    nihka skrev 2024-12-05 15:40:49 följande:
    Tycker du verkligen att någon som påstår sig varna civilbefolkningen och påstår sig till och med beskydda dem har gjort ett bra jobb när de har dödat 42 000 av dem?

För att inte tala om den obeboliga stenhög man har förvandlat stora delar av Gaza till.
    Mycket är osäkert kring Hamas krig mot Israel i Gaza men en sak är säker: det har inte dött några 42000 civila. DET vet vi i alla fall.

Varför skriver man ens så idag - drygt ett år efter Hamas pogrom den 7 oktober 2023? Det var länge sedan debatten passerade punkten dar det var ett seriöst påstående att "42000 civila" dödats.

Nu var det Amnestys rapport om "folkmord" det handlade om och laser man den är det svårt att se något annat än att vad än Israel gör så gör de fel, enligt Amnesty.

Det ger ett perspektiv på Amnestys "kritik" av Israel.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-05 17:41:54 följande:
    Amnesty International har i en ny rapport fastslagit att Israel begår folkmord .
    Ja vi vet. Det är ju det jag har skrivit om. Och de kommer fram til den slutsatsen genom att medvetet och öppet i rapporten bortse från den juridiska definitionen av folkmord.

Amnesty skriver att folkmord enligt den juridiska definitionen är för svårt att bevisa. Framför allt när det gäller uppsåts-delen. Dvs det krävs ett medvetet uppsåt för att påstå att någon begår folkmord.

Därför, skriver Amnesty måste man istället se det "holistiskt". 

Allt som KAN vara en del va ett folkmord skall ANSES vara en del av ett folkmord - oavsett vad den som utför handlingen SÄGER att denne har för syfte med handlingen. Tycker Amnesy.

Skyldig till motsatsen är bevisad - och den går inte att bevisa med Amnestys "regler"

Så, när Israel släpper ned flygblad för att varna bör ett kommande anfall och beordrar civilbefolkningen att flytta till en säker zon så ...

"Visst, sure", säger Amnesty. Det SKULLE kunna var av Israels godhet som de vill rädda dessa civila från striderna MEN eftersom "folkförflyttning" ingår i "folkmord" som kommer vi på Amnesty att ANSE att detta är ett bevis på "folkmord". 

Och även om Israel SÄGER att det är för att rädda folk och INTE säger att det är för att skapa ett Gaza fritt från araber så kommer vi på Amnesty att ANSE att det är ett arabfritt Gaza som är den egentliga orsaken till dessa folkförflyttningar. Vi litar helt enkelt inte på det Israel säger.

Det är nivån på Amnestys "folkmordsutredning".
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism