Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Antisionism är inte antisemitism

Rataxes skrev 2025-01-03 10:18:03 följande:

ham-ass talesperson uppmanade till att använda civila som mänskliga sköldar. 
    Själva gömde de sig med sina miljarder $ i Qatar...

What a shocker! Terrorister som beter sig som terrorister. Det som skiljer oss andra från terrorister är att vi inte använder oss av terrosistmetoder - inte ens för att komma åt terrorister.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-02 13:03:36 följande:
    Du kan kanske googla vad som räknas som naturliga orsaker?
    Att få en hjärtinfark när ens kvarter bombas är relaterat till krig och inte "naturliga orsaker". Inte heller att utsatta grupper dör i förtid av tillstånd och sjukdomar som för dem in i döden pga av undernäring och diarré som försvagar eller slår ut immunsystemet. Inte heller att gravida kvinnor stressas och föder för tidigt födda barn som inte överlever dels för att de är för tidigt födda och dels för att neonatalvård inte längre existerar.

Naurligtvis dör människor fortfarande när det råder krig utan att det direkt orsakas av krig, men fler än vanligt dör också av orsaker relaterade till krigssituationen.
  • nihka
    nihka skrev 2025-01-03 12:44:20 följande:
    What a shocker! Terrorister som beter sig som terrorister. Det som skiljer oss andra från terrorister är att vi inte använder oss av terrosistmetoder - inte ens för att komma åt terrorister.
    En tumme ner på detta inlägg betyder att minst en person här i tråden tycker att vi ska använda oss av terroristmetoder för att bekämpa terrorism.

Det är bra att det kommer fram just hur extremistiska människor det finns här.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-02 16:58:55 följande:
    Och då kan väl du nu förklara vad som skulle vara rasistiskt med att säga att palestinierna inte har någon plan? Eller att de vill att Israel inte ska finnas
    *Suck* Rasism är när man tillskriver en hel grupp något utifrån grupptillhörighet. Varenda gång du uttalar dig i svepande (negativa) ordalag om hur "dom" är, tycker eller tänker ger du luft åt din rasistiska syn.

Rasism är alltså en typ av fördom riktad mot en grupp utifrån grupptillhörighet.
  • nihka
    nihka skrev 2025-01-03 13:31:51 följande:
    En tumme ner på detta inlägg betyder att minst en person här i tråden tycker att vi ska använda oss av terroristmetoder för att bekämpa terrorism.

Det är bra att det kommer fram just hur extremistiska människor det finns här.
    Nu fyra personer i tråden som förespråkar terrorism. Riktigt skrämmande! 
  • Meddelande borttaget
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-03 16:02:54 följande:
    Det jag diskuterade här var frågan om befolkningen i Gaza i stor utsträckning stödjer Hamas/terrorism eller om de faktiskt är emot det, men inte vågar göra något åt det. Hur kan man få det till att vara rasistiskt??? 

Då är jag rasistiskt mot mitt eget folk också! Jag undrar nämligen också ibland hur många tyskar verkligen var för Hitler. 

Historiska utvecklingar är ingen rasism. Och om majoriteten av ett folk har en viss åsikt eller inställning som vi inte alls tycker är bra, så är det ändå så. Även om vi inte pratar om det. T.ex. om Saudiarabien diskriminerar kvinnor så är det ingen rasism att säga så.
    Du har påstått att du vet. Rasism är när man tillskriver en hel grupp något utifrån grupptillhörighet. Varenda gång du uttalar dig i svepande (negativa) ordalag om hur "dom" är, tycker eller tänker ger du luft åt din rasistiska syn.

Rasism är alltså en typ av fördom riktad mot en grupp utifrån grupptillhörighet.

Du får inse nån gång hur dina sunkiga åsikter baserade på dina fördommar är skolboksexempel på rasism.

Du har förstås ingen aning om hur alla eller majoriteten av alla saudiaraber tycker och tänker. Du klumpar ihop och blandar ihop människorna med regimen.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-03 16:14:36 följande:
    Jag förstår inte ens vad du skriver! Hårklyveri behöver jag inte slå upp, jag vet förstås vad det betyder. 

Och hur nyanserna kommer in där är obegripligt. Det är snarare du som tänker onyanserat. Men när det du säger inte stämmer in, så utökar du ju bara ämnet. Vi pratade till att börja med om den här detaljen (jo, jag vet att ämnet är mycket större, men man får ibland strukturera upp lite): Du påstår att bara palestinierna skulle behöva kompromissa. 

Och jag håller inte med. Och det finns ganska många detaljer där också. En sak som jag spontant kom att tänka på är att judarna inte längre har tillgång till sin allra heligaste plats - tempelberget. IDF står själva och avvisar alla som inte är muslimer från att komma dit. Vi var där för inte ens två år sedan och vi fick inte heller komma dit. Men det finns mycket mer, självklart. 
    Om du inte förstår vad jag skriver föreslår jag att du inte svarar tills du har lärt dig att läsa bättre.

Använd då inte ord på fel sätt. Du hittar ju ständigt på egna ord som inte finns och lägger in egna betydelser av ord.

Läs om, läs rätt. Det är ditt onyanserade tänk som får dig att översätta att palestinier har krävts på större kompromisser vid förslag på tvåstatslösningar till  att betyda att jag sagt att det bara är palestinier som skulle behöva kompromissa.

Större är alltså ett verb i komparativform. Däri finns en jämförelse. Större betyder mer. Tänk bort allt - inget.

Israeliska armén stormade al-Asquamoskén 2023 - en av deras regelbundna räder mot bedjande muslimer i moskén under Ramadan.

www.amnesty.org/en/latest/news/2023/04/israel-opt-second-night-of-horror-at-al-aqsa-mosque/
  • nihka
    nihka skrev 2025-01-03 16:40:39 följande:
    Nu fyra personer i tråden som förespråkar terrorism. Riktigt skrämmande! 
    Nu sju personer i tråden som förespråkar terrorism mot terrorism. Riktigt, riktigt skrämmande! 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-03 16:44:00 följande:
    Jag gör inte det heller! Jag gav bara Anti-Extremisten alternativ, eftersom HAN var så emot min källa.

Och det beror självklart alltid på VAD det handlar om. Om Iran skriver något positivt om Israel, så tvivlar väl ingen på det? 
    Jag hör vad du säger. Du litar inte på kinesiska källor, men källan har ingen betydelse bara det som står är sant och sedan kan du använda kinesiska källor för att visa någon att de har fel.

Och står det något positivt om Israel skrivet av "Iran" så tvivlar i din värld ingen på det. Väldigt svårt att förställa dig att Iran innehåller en massa iranier (människor från Iran) som kanske har lite olika tankar om precis allt?

Inte alls förvirrat. Inte alls...
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-03 16:49:24 följande:
    Vad är det här för en sjuk fråga??? Varför skulle Israel göra något sånt?  Deras familjer får all stöd, precis som andra offer av terrorister. 
    Vad är det för sjuk inställning att en terrorattack som också skördade ett trettiotal arabiska israelers liv skulle vara en attack specifikt riktad mot judar? Och där civila palestinska muslimer skulle slaktas i stort antal som hämnd.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-03 17:38:13 följande:
    Jo, men man kan inte helt utesluta att folk låtsas för att de är rädda för Hamas, dvs. att de kanske visar de reaktionerna som förväntas av omgivningen.
    Ungefär som man inte helt kan utesluta att israeler låtsas vilja leva i fred med palestinier, dvs att de kanske visar de reaktioner som förväntas av omvärlden.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-03 17:40:52 följande:
    Det var inga såna gränsfall, utan rent naturliga dödsfall som man hittade där (kanske fanns såna också, men det var inte dessa man syftade på). Folk som hade haft cancer i flera år, och liknande. 
    Så klart att det inte fanns några gränsfall. För det har du bestämt och då måste det vara så. Har det möjligtvis föresvävat dig att en person som haft cancer i flera år kan dö i förtid av att det saknas sjukhus och mediciner eller att ett hus ramlar över dem?

Givetvis finns det människor som dör av naturliga orsaker under krig, men en helvetes massa fler sjuka och gamla människor dör när de också hamnar mitt i ett krig. Min invändning är att du på alla vis försöker avfärda de extremt många dödade palestinier som rimligt.
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-04 16:58:58 följande:
    Det är antisemitism och hat och borde anmälas. Det är fruktansvärt och själva videon borde räcka som bevis. Jag kan inte arabiska men det är hemskt om man hetsar till utplåning av judar.
    Tre personer i tråden håller inte med dig utan anser att antisemitism och hat inte borde anmälas. Att det inte är fruktansvärt och att själva videon inte borde räcka som bevis och att det inte är hemskt om man hetsar till utplåning av judar.

Jag är inte en av dem. 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-06 10:46:19 följande:
    Numera kallar sig alla för antisionister. För att kunna sprida antisemitism bättre. 
    Bara för att du inte förstår skillnaden betyder inte att andra är lika okunniga.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-06 11:06:09 följande:
    Okej, någon har skrivit en bok som bygger på konspirationsteorier - inte fakta - och det kommer säkert att sälja bra. Såna böcker skrivs just för att de säljer bra. Inte för att innehållet skulle stämma. 

Denna historien faller på sin orimlighet. 

Om folk väljer att kalla något för Apartheid, som inte har minsta likheten med det som hände i Sydafrika - tja, vad ska man säga. Det är också väldigt orimligt. 
    I Sydafrikas apartheid-stat hade färgade genomgående inte samma rättigheter som vita - INOM det landet. I Israel har alla samma rättigheter, oavsett etnisk bakkgrund. Det som gäller för Västbanken - där är det araberna som aldrig har varit beredda att komma överens om något. De kunde ha haft en egen stat många gånger, men vägrade, ville ha hela Israel.

Nuvarande förhållanden på västbanken är ju inget som Israel skulle ha bestämt, utan det är ju resultat av förhandlingarna (Oslo accords) på 1990-talet med Bill Clinton.Så, Bill Clinton har skapat Apartheid och Arafat har SKRIVIT PÅ????

Gaza ville man ju helst ge till Egypten, men de ville ju inte ha det. Där har Israel inte gjort något annat än bara försökt fred sig för raketattacker och förrebygga såna. 
    Väldigt lustig syn på "komma överens om" du har: "araberna har aldrig varit beredda på att komma överens om något". Finns det någon slags tanke om att det kan finnas ytterligare en part som inte har klarat av att komma överens?

Grönland vill inte komma överens med USA om att säljas till USA  - ett jävla oförsonligt sätt tycker du inte? Glad
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-07 12:54:02 följande:
    Och det är exakt därför som palestinierna inte vill göra något avtal som ger dem eget ansvar. För det vill de inte ha. Då skulle de ju inte kunna skylla på Israel längre. 
    Rasistiskt inlägg.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism