Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Lost) skrev 2024-11-27 20:34:21 följande:

Vart ska Israel ta vägen? Varför stänger Egypten gränsen för palestinier? Varför finns inga demokratiska länder i Mellanöstern? 

Varför tillåter Sverige Moské-byggande som sponsras från dessa ickedemokratiska länder?

Massa frågor men få svar.

Ändå så finns människor som ser Sionister som det största problemet...

Du vill att Egypten och andra länder ska hjälpa Israel med etnisk rensning av palestinier? Vet du att närliggande länder, inklusive Egypten, har redan tagit emot miljontals palestinska flyktingar? 

Moskebyggandet i Sverige har inget att göra med trådens tema.

Sionister är inte största problem med är trådens tema som diskuteras här.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2024-11-27 20:50:35 följande:
    Vart de skall ta vägen? Väldigt många vill ju radera Israel från kartan även om det normalt sett inte sägs öppet.
    Märkligt nog verkar vänsteraktivister ha slagit sina påsar ihop med islamister, en rörelse som behandlar kvinnor som boskap, kastar homosexuella från hustak och dödar den som överger sin religion. Hur det går ihop med sympatier för vänstern begriper jag inte men det är ju ett faktum.
    Typiskt hatspråk som man hittar på högerextremistiska portaler där sionister och rasister enas i sitt hat mot muslimer.

Ingen här försvarar islamister. Du borde veta att sionisterna är inte ett dugg bättre än islamister när det gäller homosexuella. Du borde veta att IDF också kastar folk från taket men gör ännu värre saker tex medvetet mördar barn. 17 000 mördade barn hittils. Först bombar Israel civila objekt och sedan letar överlevande med drönare och sedan dödar de. Du borde veta att sionisterna medvetet svälter oskyldiga civila. Det är ingen som försvarar varken Hamas eller islamister. Det handlar om att säga emot när man ser att ett folkmord pågår. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2024-11-27 21:30:50 följande:
    Nu är jag iofs ganska van vid att du kastar ur dig diverse anklagelser men exakt vad skulle vara "hatspråk"?
    Under sharialagar har kvinnor knappt några rättigheter alls, se t.ex. talibanstyret, och både homosexualitet och apostasi är belagt med dödsstraff. Detta är fakta, inte hat. Min undran gällde hur det går ihop med att stå till vänster politiskt?
    Det är hatspråk och hets mot folkgrupp att du hela tiden likställer palestinier med islamister och Hamas. Som sagt, ingen här försvarar varken Hamas eller islamister. Du bara passar på att sprida lite högerexremistisk propaganda. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-27 22:04:46 följande:
    Haha... det är du som byter ut begrepp hur som helst som om de betydde samma sak! 

Men, det är bra, dina kaostexter gör ju att budskapet inte går fram. 
    Som sagt, du kanske har svårt att förstå det men det är bara ditt problem. 

Likheterna mellan sionism och högerextremism kan ses i deras ideologiska grund och retorik. Båda rörelserna kan innefatta 
    exkluderande nationalism och en tro på att en specifik grupp har rätt att dominera eller kontrollera ett territorium, vilket i sionismens fall rör sig om judisk kontroll över Israel, och i högerextremism handlar det ofta om att skydda "den vita rasen" från andra grupper.

Sionism och högerextremism i Israel är lika särskilt under Benjamin Netanyahus senaste regering genom betoning på etnisk identitet och hur de demoniserar icke judar för att rättfärdiga våld. Partier med extremt rasistiska och homofoba åsikter, har blivit en central del av den sionistiska koalitionen på samma sätt som hos högerextremister

Ledare som Itamar Ben Gvir och Bezalel Smotrich, kända för sina rasistiska uttalanden och stöd för bosättningar på ockuperad mark, exemplifierar denna ideologiska sammansmältning.

Högerextrema partier som Religiös Sionism har fått stort inflytande i Israel. Den har starka rötter i Meir Kahanas ideologi, som startade drn terrorklassade Jewish Defence League och förespråkar en stark judisk, våldsam nationalism.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-27 22:40:36 följande:
    Det finns nog ingen risk där. Om inte annat så skulle folk ju gå och demonstrera igen. Tidningen Haretz kan ibland skriva lite väl speciella saker, och ibland är det ren spekulation. Under ett krig är ju rapportering som är negativ när det gäller krigsläget, och som kanske inte är säker, utan mest spekulation, ganska destruktiv. Jag är inte så insatt när det gäller yttrandefrihet under ett krig. Det kan finnas begränsningar just då, kan jag tänka mig. 
    Det är en nedmontering av yttrandefrihet i Israel. Alla kritiska röster i Israel hotas. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-27 22:28:57 följande:
    Skojar du ? Det finns undersökningar som visar att graden av islamism/konservatism, eller om vi ska säga en extrem sträng tolkning av islam,  är högt bland palestinier. 

Nu hittade jag inte sammanfattningen, men här finns olika delar av undersökningarna och palestinierna ligger och man ser att de ligger högt i det mesta.

www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-morality/
    Du svamlar igen. Ditt svar är inget svar på min kommentar. Och din länk visar inte om man är islamist utan bara om man är troende muslim. Det är pinsamt och du gör bort dig.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-27 22:40:36 följande:
    Det finns nog ingen risk där. Om inte annat så skulle folk ju gå och demonstrera igen. Tidningen Haretz kan ibland skriva lite väl speciella saker, och ibland är det ren spekulation. Under ett krig är ju rapportering som är negativ när det gäller krigsläget, och som kanske inte är säker, utan mest spekulation, ganska destruktiv. Jag är inte så insatt när det gäller yttrandefrihet under ett krig. Det kan finnas begränsningar just då, kan jag tänka mig. 
    Tyvärr, håller jag inte med. Det är uppenbart att Israels mål är att stoppa alla kritiska röster och rapportering om vad som sker i Gaza.

Ett rekordstort antal journalister har dödats i Gaza, vilket gör detta till den dödligaste konflikten för journalister i modern tid.

Enligt Committee to Protect Journalists har journalister blivit direkta måltavlor för israeliska styrkor, vilket klassificeras som mord.

FN-experter har uttryckt oro över det höga antalet dödade och skadade journalister och uppmanat alla parter i konflikten att skydda dem. Som vanligt struntar Israel i den uppmaningen.

Attackerna mot media i Gaza, tillsammans med restriktioner för utländska journalister att komma in i området och störningar i internettillgången, visar tydligt att Israel försöker dölja information både för Gazas och Israels befolkning och omvärlden.

Detta krig har blivit den dödligaste och farligaste konflikten för journalister i modern historia, med fler dödsfall än i någon annan konflikt under de senaste 30 åren.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-28 20:07:33 följande:
    Om du byter ämne flera gånger i samma inlägg  och varje gång som du inte har argument, så lär alla ha svårt att hänga mig där. De flesta försöker antagligen inte ens.

Och nej, Israel har knappast fler radikala människor än andra länder. Och just den här utvecklingen mot höger regeringar - den har vi ju sett i så många länder nu. 
    Förklara på vilket sätt bytte jag ämne? 😄

Det är så barnsligt det du håller på med. 😆
  • Anonym (Antiextremist)

?Varför släpper Israel inte in utländska journalister i Gaza? Vad döljer Israel?? Det är rubriken på en osignerad ledare i den israeliska vänster-liberala tidningen Haaretz.

Tidningen kräver att journalister får komma in och rapportera. Att bäddas in med den israeliska armén går inte att jämföra med fri och oberoende journalistik, enligt ledaren.

?Genom att blockera journalister från Gaza hindrar Israel inte bara rapporteringen om krigets fasor, utan försvårar också granskningen i realtid av Hamas påståenden ? ett viktigt israeliskt intresse.?

SR:s Mellanösternkorrespondent Cecilia Uddén tar upp Haaretz ledare i sin utrikeskrönika på fredagen.

? Israel utreds för folkmord och inga oberoende utländska journalister finns på plats samtidigt som vi journalister ständigt anklagas för att dölja sanningen om Gaza."

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-28 20:31:49 följande:
    Haha, det där kan du inte upprätthålla. Dessa "journalister" blev inte dödade för att de var journalister - de flesta var i bästa fall hobby-journalister - utan för att de var TERRORISTER. 

Och det vet du, för att vi har haft diskussionen tidigare och även om jag inte hittar samma dokument, så finns informationen:

www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/beratta-att-reportrarna-jobbade-for-hamas/

Uppenbarligen var en av de med och massakrerade folk den 7. oktober. 
    Israel anklagar journalister för att vara terrorister för att rättfärdiga attacker mot dem och för att påstå att de utgör ett säkerhetshot. IDF hävdar utan bevis att vissa journalister, som Al Jazeera-reportrar, har kopplingar till Hamas och har deltagit i terroristverksamhet.

Denna retorik används för att legitimera dödliga attacker på journalister, vilket har lett till internationell kritik och anklagelser om krigsbrott.

Många journalister upplever att de medvetet riktas mot av israeliska styrkor, vilket hotar pressfriheten.

Israel anklagar journalist ? presenterar inga bevis

Israeliska armén hävdar att journalisten Ismail al-Ghoul som dödades i ett israeliskt flyganfall när han arbetade för Al Jazeera i Gaza var Hamasterrorist. Det rapporterar Reuters, som tillägger att IDF inte underbyggt anklagelserna.

Enligt armén deltog al-Ghoul i attacken mot Israel den 7 oktober i fjol och instruerade andra Hamasmän om hur de skulle filma och sprida händelserna i sociala medier.

Al Jazeera svarar i en artikel att al-Ghouls enda sysselsättning var som journalist. Han greps av israeliska styrkor i Gaza i mars och släpptes strax därpå, något som understryker att anklagelserna är falska, skriver kanalen.

Israel anklagar tv-kanalen för att utgöra ett säkerhetshot och har förbjudit den att rapportera inom landet.

Minst 111 journalister har dödats i Gaza sedan kriget bröt ut i oktober i fjol, enligt journalistorganisationen CPJ."

"

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism