Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 17:00:11 följande:
Du verkar ha väldigt svårt att hänga med eller förstå det jag skriver. Det är den formen sv sionism som genomsyrar Israels politiker som styr Israel.
Återugen, Likud, som styr Israel idag har mycket starka kopplingar till den revisionistiska sionismen: Likud grundades 1973 som en koalition av flera högerorienterade partier, med rötter i den revisionistiska sionistiska rörelsen.
Några viktiga kopplingar:
Ideologisk grund: Likud bygger på principer från den revisionistiska sionismen, som betonade omedelbar judisk bosättning inte bara i delar utan i hela det brittiska mandatområdet Palestina.
Historiska band: Herut-partiet, som var en central del i bildandet av Likud, hade sina rötter direkt i Jabotinskys revisionistiska rörelse.
Territoriell syn: I linje med revisionistisk ideologi har Likud historiskt sett motsatt sig alla territoriella kompromisser med palestinierna. Likud anser att det är nödvändigt att fördriva palestinier för att åstadkomma judisk majoritet i ett judiskt land där endast judar har rätt till självbestämmande.
Extrem nationalistisk inriktning: Likud har en extrem nationalistisk prägel.
Ledarskap: Flera av Likuds framstående ledare, som Menachem Begin, hade bakgrund i revisionistiska terroristiska organisationer. Menachrm Begin var med i Irgun, terroristisk organisation som utförde terroratacker, deltig i massakrer på palestinier (Deir Yasin) kidnappningar och avrättningar. Han blev sedan en ledande figur i Likud.
Goddag yxskaft. Du verkar ha svårt att förstå svenska språket. Jag hänvisar till inlägg #55. Du talar om något helt annat än antisionism, vilket jag har visat.