Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-19 00:14:45 följande:
Då har du inte läst allt som står där under samma definition. Du valde att läsa de tre första meningar bara. Annars hade du fått veta följande:
Revisionistisk sionism är en form som har i stor utsträckning främjat utvecklingen av högerextremism i Israel fram till idag. Det är revisionistisk sionism som är dominerande idag. Dess våldsamma militanta nationalism, våldsamma metoder (etnisk rensning av palestinier), rasism och expansionism (som många liknar vid kolonialism), olaglig ockupation och olagliga bosättningar har format den israeliska högern. Idag är det den israeliska högerextrema regeringen som står för just den revisionistka sionismen. Det är det som är sionismen idag.
Dessa sionister vill upprätta en judisk stat på båda sidor av Jordanfloden, inklusive dagens Israel, Västbanken och Jordanien. De hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det redan lever ett annat folk, palestinier. Hur är det ens möjligt att någon tycker att det är demokratiskt eller civiöiserat? Man hävdar också att judarna har rätt till området eftersom de hade ett land där för 2000 år sedan. Det är inte alls kompatibelt med dagens internationella lagar och våra moderna demokratiska värderingar.
Sionism använde sig även förr av terrorism för att uppnå sina mål. Sionistiska terroristiska grupper som Irgun och Lehi genomförde terrorattacker mot brittiska och arabiska mål. De genomförde också mordet på FN-medlaren Folke Bernadotte 1948. Idag skulle man kunna säga att den sionistiska terrorismen lever vidare genom bosättarnas och IDF:s terroristacker mot palestinier i den ockuperade Västbanken. Bosättarrörelsen är sionister som dagligen terroriserar palestinier och driver en olaglig expansionistisk agenda på Västbanken.
Goddag yxskaft.
Du likställer sionism med revisionistisk sionism.
Det gör inte uppslagsböckerna. Jag använder mig av deras definition.
Påminner om kommunikation med chat bots på kundtjänst.
Mitt ärende gäller äpplen.
Ringer du beträffande päron? Bananer är långsmala och gula, det finns pizza som är glutenfri.