Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-16 19:49:47 följande:
    Att påstå att antisemitismen är importerat från Mellanöstern är direkt felaktigt. Antisemitismen har alltid funnits i Europa.

Den viktigaste orsaken till antisemitismens framväxt och djupa förankring i europeisk kultur historiskt är den judefientliga tanketradition som utvecklades inom kristendomen. Kristendomen började som en gren av judendomen men etablerade sig senare som en separat religion som konkurrerade med judendomen. Detta spänningsförhållande ledde till utvecklingen av en antijudisk teologi och förkunnelse.

I modern tid har antisemitismen fått ny näring i arabiska och muslimska länder, men det har stark koppling till Israel-Palestina-konflikten. Israel har begått fruktansvärda brott mot mänskliga rättigheter och det har pågått i över 70 år. 
    Jag påstod inte att antisemitismen är importerad från Mellanöstern. Den antisemitism som svenska judar möter idag är dock ofta från Mellanöstern.

Före och under andra världskriget var antisemitismen mycket utbredd i Europa, samt delvis socialt accepterad. Något annat har jag aldrig påstått. Sedan dess har den dock varit bannlyst i civiliserade kretsar, men inte i alla grupper.
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-16 21:57:53 följande:

I Sverige har vi sionistiska organisationer som främjar och jobbar för illegala bosättningar inom palestinska områden. Det är högst anmärkningsvärt at det är överhuvudtaget tillåte i Sverige. 

Islamism är tillåtet, så varför inte sionism?

Vi åsiktsregistrerar inte folk i Sverige. Sen kan man alltid diskutera var gränsen ska gå. Numera är det ju t ex olagligt att gå med i terrororganisationer, som IS.

Om svenska sionister uppmanar till brott, skulle det kanske kunna ses som olagligt?
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-16 23:40:11 följande:
    Jag tror inte att det är fakta. Jag hittar i alla fall ingen pålitlig statistik för det. Men jag hittade en statistik för antal hatbrott. Antisemitiska hatbrott kommer på femte plats. Jag blev lite förvånad. Det skrivs så mycket om antisemitism att jag trodde att det hade högst antal anmälningar. Islamofobiska hatbrott är tex dubbelt så många som antisemitiska.

Om den statistiken stämmer, är judar mycket mer utsatta än muslimer. Det finns bara ca 20 000 judar i Sverige. Det finns minst en halv miljon muslimer. Kanske bortåt en miljon, beroende på hur man räknar.

Islamofobiska hatbrott borde vara tio gånger vanligare eller mer, om muslimer ska kunna sägas vara lika utsatta. Sett till deras andel i befolkningen.

Att islamofobiska hatbrott ?bara? är dubbelt så många, tyder alltså på att antisemitism är ett betydligt större problem. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism