• Anonym (Frustrerad)

Att betala räkningar till 18 åring som inte går i skolan ?

Ska man betala  försäkring  för  moped  osv.   Så  länge  barnet   bor hemma  .  
     Trots att  jag betalar  underhåll.  . Nu går  18  åringen   inte  i skolan    Han har hoppat  av . 
     Vi  är  separerade  ?

• Svar på tråden Att betala räkningar till 18 åring som inte går i skolan ?
  • Anonym (Nä)

Var bor sonen nu då? Vore ju synd om han började leva vind för våg bara för att han har hoppat av. Vad ska han göra av sin framtid tänker han?

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Nn) skrev 2024-11-18 06:46:32 följande:

I en situation där er son har hoppat av gymnasiet och antagligen inte mår så bra men behöver en plan framåt kan det vara bra med föräldrar som står på en enad front. Dvs kommunicera med pappan, hur ska ni hjälpa er son? Är det rimligt att ni står för en moped som inte verkar användas? Kanske bäst att ställa av den nu till vintern ändå? Mamma och pappa kanske inte står för en moped om det inte pluggas, någon form av konsekvens blir det. 

Om sonen bor hos pappan drar han redan ett tungt lass och har antagligen kämpat med att han inte ska sluta gymnasiet. Vad har du gjort för att din son ska hamna på rätt bana? Börjat bråka med pappan om en räkning?

Det  är  inte jag  som bråkar  om räkning . 
     Det  är  pappan.   
    Jag  hjälper  mera  sonen  än vad  pappan   gjort  tyvärr  . Men det är  en annan  historia.
  • Anonym (.)

Varför betalar du underhåll för en vuxen till pappan när sonen inte bor där?
    Sluta omedelbart betala något alls till pappan. Vill du ge sonen pengar skall det göras direkt till honom,  men du har ingen skyldighet till det heller. 

• Anonym (J)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-16 11:50:13 följande:

Nej .  Mopeden  står  på  pappan. ..  
    så  jag  borde  inte  ha betalat.  
      Dom  skulle  behöva  stå  på  grabben. 

Tänker  lika.   Att  man behöver  gå i skolan  för att   sedan  kunna få ett  jobb.    och för   att  betala själv.   Han lär  sig  ingenting   av  att  föräldrar   betalar   

Han har  gått  ifrån  skolan   pga   av att  han inte  klarade  av  det  ..Och  idag  gör  han  ingenting.  . :( 😞 

Inte klarade det? Då behöver han ju hjälp. 

Ja jag tycker ni ska betala tills han är 20 åtminstone och klarar sig själv. Det är väl plikt att göra det ändå tills dess? Läste någonstans att det är 18 om den gått ur skolan, annars 20. 

hjälp honom gå på komvux? fast det är nog från 20 års ålder har jag för mig. Men jag gick själv på komvux. Det gick skitbra, mina frööslrar kastade ut mig utan vare sig pengar eller utbidlning (psykisk ohälsa). Fick gå på Soc. Men jag har gått ut skolan och läst vidare med sen.

• Anonym (J)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-24 18:25:48 följande:

Grabben  har  själv valt  att  hoppa av skolan.  Och  nu    bor han  inte  längre  hos  pappan  heller .  
     Han har  gått sin egen  väg.   

Får  förklara   åt  pappan igen  att  ställa av  mopeden   eftersom  den  ändå  inte  används  och  han inte  bor kvar  hos  pappan. .
     De kan  göra  upp  det  själva  när  han väl  vill  dyka  upp.  

Men var bor han då? Han kan ju inte bara släppas vind för våg, eller ja många verkar ju göra så men det är ju bedrövligt . Och det du funderar på är pengar. Fundera på ditt barns mående istället 
  • Anonym (J)

Förlåt det lät hårt. Du tänker säkert på hans mående. Men även om han valt självmant så fördöker ni väl motivera honom att gå klart skolan? 

• Anonym (J)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-12-01 15:17:57 följande:
     Det  är  pappan.   
    Jag  hjälper  mera  sonen  än vad  pappan   gjort  tyvärr  . Men det är  en annan  historia.
    Har pappan inga pengar eller? 
  • Anonym (Ui)

Sluta betala underhåll då, om sonen inte bor hos pappan. Om du vill kan du sätta in de pengarna till sonen istället. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-12-01 15:17:57 följande:
     Det  är  pappan.   
    Har ni pratat än? Har du gjort klart att du inte kommer att betala för pappans moppe?
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (.) skrev 2024-12-01 15:39:37 följande:

Varför betalar du underhåll för en vuxen till pappan när sonen inte bor där?
    Sluta omedelbart betala något alls till pappan. Vill du ge sonen pengar skall det göras direkt till honom,  men du har ingen skyldighet till det heller. 

Jag betalar  inget  underhåll  alls  nu.  Det gjorde jag   när  han gick i skolan 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Nä) skrev 2024-12-01 16:52:47 följande:
    Har ni pratat än? Har du gjort klart att du inte kommer att betala för pappans moppe?
    Ja  jag  har  sagt  att  jag inte  betalar.  
      Och  mopeden   kan ställas  av har  jag sagt.  Eftersom   han inte  ens  använder  den  och   bor  ej hemma .
     Man kan skriva  över  den på  honom  ( grabben  )  när han  väl dyker  upp  . 
  • Anonym (Stina)

Sluta betala mopeden med en gång. Det är pappans ansvar. Från Folksam:

Det är du som är ägare av mopeden som ska teckna försäkringen. Försäkringen gäller sedan för dig som är försäkringstagare, den som kör din moped eller passagerare. Om det är ett barn som äger mopeden ska hen vara försäkringstagare. Det fungerar alltså inte om du som förälder köper och registrerar en moped med ditt barn som ägare, men att du står på mopedförsäkringen. Vid ålder under 18 år krävs förarbevis för att mopedförsäkringen ska vara giltig.

----

I övrigt till den som skrev att TS skulle gå med sin son till arbetsförmedlingen så är det dags att öppna ögonen. Arbetsförmedlningen har i princip noll fysiska kontor att gå till längre. Det som kallas servicecenter är i princisp ett par anställda som hänvisar till datorn. Man får ringa arbetsförmedlingen för att få kontakt med dem. Att få till ett fysiskt möte med en arbetsförmedlare är typ omöjligt. :-/

Det TS kan göra är att se till att sonen får kontakt med kommunen som har ett visst ansvar och att han även skriver in sig på Arbetsförmedlingen via nätet. Därefter är det sonens ansvar eftersom han är över 18. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-12-02 08:22:32 följande:
    Ja  jag  har  sagt  att  jag inte  betalar.  
      Och  mopeden   kan ställas  av har  jag sagt.  Eftersom   han inte  ens  använder  den  och   bor  ej hemma .
     Man kan skriva  över  den på  honom  ( grabben  )  när han  väl dyker  upp  . 
    Dyker upp? Vet ni inte var han bor nu?
  • olof 45

Låt pappan bråka. Borde räcka med att svara EN GÅNG "Jag vet vad mina skyldigheter är, och att betala dig för sonens försäkringar hör inte dit. Det är inte heller mitt ansvar att utbilda dig inom detta, så hör av dig till kommunen om du har flera frågor om underhåll eller liknande, för du verkar inte ha ens baskunskaperna på plats. NOTERA: Jag kommer inte svara på flera meddelanden om detta, då jag till 100% är medveten om att jag inte är skyldig att betala något till dig, och verkligen inte för moppe-försäkring. 

• Anonym (Frustrerad)

Nu  är  det  mycket  spekulationer   om   vad  han  gör. 
    Det var  inte  det  som var  frågan. 

Nu är  allting   löst.  

• olof 45
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-12-07 00:15:53 följande:

Nu  är  det  mycket  spekulationer   om   vad  han  gör. 
    Det var  inte  det  som var  frågan. 

Nu är  allting   löst.  

På vilket sätt?

Det vore snällt om du kan ge lite mera info om hur saken löste sig, om du följde något råd som du fick etc. Inte bara för att vi som gett råd ska få avslut, men också för andra som kan råka snubbla över denna tråd i framtiden, kanske med samma frågor som du hade...
  • Anonym (Frustrerad)

Jag  har  inte  betalat   mera  åt  pappan   som  krävde pengar.  för  mopeden. .
    Och  ja  jag  följde   råden. alla  ni som givit   mig  om den  frågan. Tack 

Svar på tråden Att betala räkningar till 18 åring som inte går i skolan ?