• Anonym (Frustrerad)

Att betala räkningar till 18 åring som inte går i skolan ?

Ska man betala  försäkring  för  moped  osv.   Så  länge  barnet   bor hemma  .  
     Trots att  jag betalar  underhåll.  . Nu går  18  åringen   inte  i skolan    Han har hoppat  av . 
     Vi  är  separerade  ?

• Svar på tråden Att betala räkningar till 18 åring som inte går i skolan ?
  • Anonym (D)

Du måste inte (om inte räkningarna står i ditt namn).

Hur kommer det sig att artonåringen hoppat av skolan? Hur mår hen?

Oavsett vad lagen säger så är det ofta en bra idé att fortsätta att ta ett visst föräldraansvar, även för ungdomar som juridiskt sett är vuxna, och gradvis släppa ut dem i vuxenlivet. Man vill ju att de ska må bra och klara sig väl i livet.

• Anonym (Frustrerad)

Nej .  Mopeden  står  på  pappan. ..  
    så  jag  borde  inte  ha betalat.  
      Dom  skulle  behöva  stå  på  grabben. 

Tänker  lika.   Att  man behöver  gå i skolan  för att   sedan  kunna få ett  jobb.    och för   att  betala själv.   Han lär  sig  ingenting   av  att  föräldrar   betalar   

Han har  gått  ifrån  skolan   pga   av att  han inte  klarade  av  det  ..Och  idag  gör  han  ingenting.  . :( 😞 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-16 11:50:13 följande:

Tänker  lika.   Att  man behöver  gå i skolan  för att   sedan  kunna få ett  jobb.    och för   att  betala själv.   Han lär  sig  ingenting   av  att  föräldrar   betalar   

Han har  gått  ifrån  skolan   pga   av att  han inte  klarade  av  det  ..Och  idag  gör  han  ingenting.  . :( 😞 

Nej, om mopeden står på pappan så är det tekniskt sett hans ägodel. Du betalar underhåll så du ska inte betala en krona oavsett.
  • kioskvältare

Du ska inte betala försäkring. Du ska för övrigt inte betala underhåll heller. "barnet" är myndig och går inte i skolan så din försörjningsskyldighet har upphört.

• Anonym (Frustrerad)

Underhåll står det  att  man ska betala upp  till 21  år. 
      Men nu  går han inte  alls  i skolan . 

Jag  kommer  att  inte  betala  nått  mer  för  någåt  som  står  på  pappan.    fastän  det  är grabbens.   
      Vet  att  jag  kommer  få  jättemycket   skit  för det  när jag säger  emot  :( 
      Mopeden  bara  står  nu  med.    Som  inte  används   

• Anonym (Nä)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-16 18:06:18 följande:

Jag  kommer  att  inte  betala  nått  mer  för  någåt  som  står  på  pappan.    fastän  det  är grabbens.   

Det gäller bara OM personen går i gymnasiet, vilket han inte gör. Då upphör försörjningsplikten. Sluta betala öht. (Det borde jag ha tänkt på redan i första inlägget iofs, men men.)
  • Anonym (W)

Underhåll till 21 gäller bara om barnet läser på gymnasiet. Om barnet inte pluggar på gymnasiet upphör försörjningsplikten vid 18 år.

Så det som gäller är underhåll tills barnet är 18 eller till högst 21 om det studerar på gymnasienivå.

För din del så har du inte försörjningsplikt för sonen eftersom han inte studerar.
  • kioskvältare

Nej, det står det inte. Man betalar underhåll för BARN med tillägget att OM man går i gymnasiet så förlängs försörjningsskyldigheten tills man går ut gymnasiet men som längst till 21 år. Ditt "barn" går ju inte i gymnasiet och är vuxen och således är du inte underhållsskyldig längre. Jag hade inte bidragit med en krona till ett vuxet barn som inte ens fullföljer gymnasiet, då får man vackert försörja sig själv.
  • Anonym

Betala inte en enda krona.
    Försörjningsplikten upphör vid 18 års ålder om barnet slutat gymnasiet. 

Om det blir diskussion: Håll lugnt fast vid att barnet ska studera / arbeta / vara inskriven på arbetsförmedlingen.
    Du kommer inte försörja en vuxen person. Det finns inget effektivare sätt att förstöra barnets framtid på. 
    Gratis mat, boende och fritidsaktiviteter utan motprestation. Vad lär man sig av det?

• Anonym (X)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-16 11:50:13 följande:

Varför klarade han inte av skolan? Vad fick han för stöttning och hjälp att klara av den?
  • Anonym (Nä)
    Anonym (X) skrev 2024-11-16 21:21:07 följande:
    Varför klarade han inte av skolan? Vad fick han för stöttning och hjälp att klara av den?
    Känns väl riktigt irrelevant för tråden.
  • Anonym (Ui)

Gå med 18-åringen till Arbetsförmedlingen, kanske finns det praktik eller något om han inte klarar ett vanligt jobb på grund av funktionsnedsättning eller annat. Men betala ska du INTE. 

• Sunflora

Jag tycker inte du ska betala något alls. Vill barnet inte gå i skolan behöver han skaffa sig ett jobb, att bara gå hemma och dra benen efter sig är inget alternativ. 

Svar på tråden Att betala räkningar till 18 åring som inte går i skolan ?