Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Mitt ena barn rädd hemma hos mig

Vill undvika spekulationer från personer som bara är ute efter att vara taskiga utan anledning.
    Har mina barn varannan vecka. Yngsta barnet pratar ofta om att han inte vill till pappan för att han tex inte lyssnar. Men ändå så berättar han för mig att han är mer rädd här. Att han om han tex råkat se något läskigt på tv kan tänka på det och vara rädd när han tex ska sova. Men hos pappa inte är det.
    Jag känner mig så orolig över att det är något jag inte gör rätt.
    Jag vet att jag pejlar in barnen och är noga med att ge omtanke, rutiner, mysiga middagar och fredagsmyset. Inreder och gör det extra mysmys ja ni vet.
    Pappan är också en sån som gör hemmet trevligt men skitigare och mindre.

Han är mer stressad och inte så lyhörd men enligt barnen. Men något är det jag missar. 
    Och ändå är det med mig han vill berätta allt som tynger och saknar när han är hos pappan. 

Kan lägga till att jag är en sån förälder som aldrig berättar för mina barn om mina egna personliga grejer. Vill att dom ska ha all trygghet.

• Svar på tråden Mitt ena barn rädd hemma hos mig
  • Anonym (M)

Eller om det handlar om mer tid. Hos mig är det inte lika intensivt. Kanske mer tid ger tillfälle för mer tankar som rädslor?

vad gäller styrka så kan den ju mätas i mer än bara fysiska muskler

• Anonym (M)

Samtidigt är jag den som kan karate, är stark och bygger ihop möbler samt inte ett dugg rädd för att ta i.
    Har nog en lika stor inverkan på barnen när det gäller vem som kan jaga bort monster. Pappan är ganska kort, stark är han men gråter mer än mig. Mina barn har tyvärr aldrig sett mig gråta. Jag skriver tyvärr pga att jag vet att det är bra för barnen att se att föräldrar också kan få gråta.

• Anonym (M)

Kan jag inte få veta vad tummen ner betyder? 

Beskriver bara hur barnen ser på oss föräldrar när det kommer till fysisk styrka. Men annars tror jag inte på teorin om att gamla könsroller spelar in för att hålla monster borta. 

• Anonym (M)
    felicityporter skrev 2024-11-16 12:43:01 följande:
    Ok, du är stark. Jag förstår inte varför det är så känsligt att säga till en ensamstående mamma att pappor generellt är fysiskt starkare? Det handlar bara ju om enkel biologi, män har  helt enkelt bättre fysiska förutsättningar än kvinnor. Om din exmake hade tränat karate hade han varit starkare än du är. Det är ju inget kontroversiellt påstående, du behöver inte ta illa vid dig.
    Jag har verkligen inte tagit illa vid mig. Det ända jag gjort är att beskriva hur barnen ser på oss när det kommer till styrka. Jag har ett väldigt starkt psyke det vet jag.
  • Anonym (M)

Förutom fysiska styrkan. 

• Anonym (M)

Men jag tror det är fel forum för mig:)

• Anonym (M)

Ja jag förstår ingenting.
    tummar ner och otrevliga kommentarer. Så nej det här gör jag nog inte om. 

men sak är att tycka sin sak en sak är att samtidigt göra det på ett direkt otrevligt sett.

• Anonym (M)

*otrevligt sätt

• Anonym (M)
    Anonym (Trygg men tråkigt) skrev 2024-11-16 12:56:13 följande:

Låter som barnet är trygg med sin far men har tråkigt eftersom pappa inte lyssnar. Inte lika trygg men det är roligare och gladare hos dig. Jag tror det enkelt kan förklaras med att pappa är en han och det kan ge en viss trygghetskänsla. Det är då inget du kan göra något åt, men barnet kommer växa ifrån det.

Låter som att du och pappan kompletterar varandra ganska bra faktiskt (personlighetsmässigt) trots att ni inte är tillsammans.

Ja kanske något sånt. Men går ändå inte ihop för han har nog lite tråkigare hos mig. Hos pappan är det mer intensivt. 
    Funderar på om jag ska göra varenda vrå här hemma typ mysig. Deras pappa är bra på sånt. Det är jag med men han gör det nog precis överallt kanske. 
    Tänker att föräldrar ger olika trygghet också. Beroende på personlighet och uppfostran. 

• Anonym (M)

Kanske kan mitt sätt att barnsla mig samtidigt som jag även är väldigt noga med att vara en trygg tydlig förälder bidra?Att mer frihet hos ena föräldern och då menar jag inte med rutiner utan med att få tycka och tänka, kanske också skapar mer oförutsägbarhet någonstans?

• Anonym (M)
    Anonym (Man 9) skrev 2024-11-16 13:05:43 följande:

Själv har ja en dottern som tycker de e mycket roligare med mamman, mycke mysigare där men hon kan inte sätta fingret på vad de kan va som gör att de,
    Men har kännt att hon inte vill dela lika mycket med mig ,
    Ja tror att killar ser lite mer upp å är tryggar med pappa å tvärtom.
    Tror inte de finns rätt å fel man får va den bästa föräldern man kan finnas där så barnen känner trygghet !

Ja kanske bara får vara så. Som förälder blir man ju expert på att alltid typ känna dåligt samvete eller olika oro.
  • Anonym (M)
    Jemp skrev 2024-11-16 13:16:22 följande:

Det är inte en tävling.

Fråga istället ditt barn hur hen kan bli tryggare. Det behöver ju inte vara nåt du gör fel, men kanske att det är mindre belysning eller ett knasigt träd hos dig. Eller att det behövs en nattlampa. Osv.

Ja viktigt inte tävla som föräldrar. Men det är jobbigt känna att barnen blir mer rädd hos mig. Vill ge allt och undrar vad som kan bli bättre.
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-11-16 13:16:59 följande:

Allt mysmys i en stor bostad skapar kanske fler gömställen för onda saker att vara rädd för, och mer tid for TV etc och eftertanke betyder mer tankar. Att ett barn är lite rädd efter att sett vissa saker på TV är väl helt normalt. Om de inte ser så mycket TV hos pappan utan det är mer fart och fläng kan ju betyda att barnen är tröttare och tankarna inte kommer när det är dags att ta det lugnt och t ex sova.

Kan nog vara det där med tiden och storleken på hemmet. Sen finns det en arg tant under oss. Läskig ser hon också ut enligt yngsta. Hm kanske tanten som spökar.
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2024-11-16 13:34:53 följande:

Tror du inte att han säger samma sak till pappan när han är där? Så är det för oss i alla fall när det är min vecka vill dom inte åka från pappan och tvärtom när det är pappans vecka. Det låter inte som något allvarligt men viktigt såklart och lyssna på barnet. Låt honom inte titta på läskiga saker på Tvn. 

Så kan det mycket väl vara. Eller i alla fall att han kanske nämner grejer för oss båda som känns bättre hos den andra föräldern. Men vet också att han nämnde just detta till sin pappa, att han är mer mörkrädd hos mig. 

Det är litet och trångt där, kanske inte plats för monster. bland annat.

• Anonym (M)

Ska testa möbler om.

• Anonym (M)
    Anonym (Miljön) skrev 2024-11-16 14:28:45 följande:

Min första tanke är att det handlar om bostaden och miljön runtomkring, snarare än föräldrarnas egenskaper.

Granntanten låter ju som en typisk sådan grej som kan göra att det känns otryggt. En annan sak är att tänka på vad man ser, hör och känner när man ligger i sängen på kvällen. Konstiga skuggor? En svart fönsterruta? Ljudet av grannar som kommer och går? Ett stort rum där man ligger ensam? Främmande lukt som sitter kvar i väggarna från de som bott där tidigare? Det kan vara en massa olika saker som är svåra att helt sätta fingret på.

Ja exakt! Och barnen själv kan säkert ha svårt sätta fingret på vad det är. Säkert en kombo av flera grejer. Måste vara något sånt. Vi har flyttat och när pappan flyttade från oss var det ännu större ett tag i förra bostaden. Tror utrymmet i nuvarande hem måste inredas mer.

ska se till att göra mörkare hörn och utrymmen upplysta och mer präglade av oss. Ska testa och se. 

• Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-16 14:51:13 följande:

Mina barn var ibland rädda på natten, när de vaknade av någon mardröm och då komde in till vår säng och fick sova där, ända upp i tio till elvaårsåldern tror jag. Du kan ju säga att han kan komma över till dig om han tycker det är otäckt. Men det kanske han redan gör? 

Ja hos mig får de sova vart de vill. Under cirka 1-2år sov vi alltid tillsammans men nu börjar det bli trångt och sover den ena i min säng så vill den andra också. Så nu nattar jag dem och de delar rum. 

hos pappan får de nästan aldrig sova i hans säng, typ aldrig. Och delar rum där också.

• Anonym (M)
    Dingy skrev 2024-11-17 05:32:29 följande:

Ganska enkelt, ditt barn känner sig tryggare hon sin pappa för han är försvarar familjen mot faror.  Visst mammor är jätteduktiga att göra det mysigt och kramas men vad gör dom om det bryter sig in någon på natten. Där har du svaret.

Jag har också ett svar på vad jag gör då. Jag kör min utmärkta karate Cool
    jädrar vad jag får adrenalin och går till handling när det gäller, vilket jag har erfarenhet av.
Svar på tråden Mitt ena barn rädd hemma hos mig