Inlägg från: Anonym (Åsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Åsa)

Orosanmälan om hot och våld mot barn

Anonym (S) skrev 2024-11-16 08:27:40 följande:

Det borde väl finnas mer än barnets berättelse om de drar på så stora växlar? Jag hoppas det i alla fall.

Ett vittnesmål från ett brottsoffer borde vara fullt tillräckligt för att utreda saken vidare. Däremot har nog barnen berättat om betydligt mer än bara en knäpp på näsan och ett enstaka blåmärke. För sådana saker brukar socialtjänsten hantera utan att blanda in polisen.
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (S) skrev 2024-11-16 12:48:15 följande:
    Det händer ju att barn säger sådant utan att det faktiskt har hänt. Det verkar drastiskt att dra in polis direkt.
    Ja, jag misstänker att TS vänner kanske inte berättat allt. Eller att de själva inte fått veta exakt vad barnen berättat. Om polis och åklagare blandats in så bör det handla om allvarligare anklagelser än ett par fysiska tillrättavisningar.
  • Anonym (Åsa)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-16 14:19:51 följande:
    Ett par fysiska tillrättavisningar är dock tillräckligt för åtal. Ena barnet har ju fått en fysisk tillrättavisning som innebär ett blåmärke, det är ju ändå ganska allvarligt. 
    Tekniskt sett ja. Men socialtjänsten har ingen skyldighet att polisanmäla ringa misshandel. 

Jag menar inte att det är dåligt att de blandat in polisen, bara det att det inte brukar ske ifall de inte misstänker något allvarligare.
  • Anonym (Åsa)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-16 15:01:41 följande:
    De låter konstigt. En örfil tex räknas som ringa misshandel, det bör väl polisanmälas? En fransk turist blev ju åtalad för att han  utdelade en örfil till sin son i Gamla stan, 2012. Turister bör ju inte dömas hårdare än invånare? 
    Ja, jag blev själv rejält förvånad när jag upptäckte det. I min värld är det rimliga att våld mot barn alltid utreds som brott, inte bara som bristande föräldraskap. 
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-16 15:04:01 följande:
    Det är väl troligt att polisen och socialen inte berättar allt för föräldrarna i detta skede. De kan ju då försöka koordinera sina historier kring händelserna, man brukar ju därför  inte informera misstänkta brottslingar om vad exakt vittnen och offer sagt, åtminstone inte innan en eventuell rättegång. 
    Ja, precis. Så kan det ju vara.
Svar på tråden Orosanmälan om hot och våld mot barn