Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Orosanmälan om hot och våld mot barn

Anonym (S) skrev 2024-11-16 08:27:40 följande:

Det borde väl finnas mer än barnets berättelse om de drar på så stora växlar? Jag hoppas det i alla fall.

Vad skall krävas mer? Föräldrar slår väl inte barnen med vittnen närvarande? Tänk så många utsatta barn som missas, som de två barnen som torterades svårt av pappa och bonusmamma. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Åsa) skrev 2024-11-16 12:59:21 följande:
    Ja, jag misstänker att TS vänner kanske inte berättat allt. Eller att de själva inte fått veta exakt vad barnen berättat. Om polis och åklagare blandats in så bör det handla om allvarligare anklagelser än ett par fysiska tillrättavisningar.
    Ett par fysiska tillrättavisningar är dock tillräckligt för åtal. Ena barnet har ju fått en fysisk tillrättavisning som innebär ett blåmärke, det är ju ändå ganska allvarligt. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Åsa) skrev 2024-11-16 14:55:00 följande:
    Tekniskt sett ja. Men socialtjänsten har ingen skyldighet att polisanmäla ringa misshandel. 

Jag menar inte att det är dåligt att de blandat in polisen, bara det att det inte brukar ske ifall de inte misstänker något allvarligare.
    De låter konstigt. En örfil tex räknas som ringa misshandel, det bör väl polisanmälas? En fransk turist blev ju åtalad för att han  utdelade en örfil till sin son i Gamla stan, 2012. Turister bör ju inte dömas hårdare än invånare? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Åsa) skrev 2024-11-16 12:59:21 följande:
    Ja, jag misstänker att TS vänner kanske inte berättat allt. Eller att de själva inte fått veta exakt vad barnen berättat. Om polis och åklagare blandats in så bör det handla om allvarligare anklagelser än ett par fysiska tillrättavisningar.
    Det är väl troligt att polisen och socialen inte berättar allt för föräldrarna i detta skede. De kan ju då försöka koordinera sina historier kring händelserna, man brukar ju därför  inte informera misstänkta brottslingar om vad exakt vittnen och offer sagt, åtminstone inte innan en eventuell rättegång. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (S) skrev 2024-11-16 12:48:15 följande:
    Det händer ju att barn säger sådant utan att det faktiskt har hänt. Det verkar drastiskt att dra in polis direkt.

Och  hur skall man veta om det är sant utan att utreda? Fråga föräldrarna?

Det har man ju gjort i förskräckande många fall, som tex lilla hjärtat , och  flickan som fick dricka ättika och fick magsäcken förstörd, och de två små barnen som torterades med flera. Det har varit ganska många hemska fall de senaste åren så det är inte konstigt om polis och socialtjänst numera är uppmärksamma och utreder, för barnens bästa. 

Svar på tråden Orosanmälan om hot och våld mot barn