Julledighet på förskolan
Jag jobbar på förskola och nu är julledighets ansökningarna på gång!
Julledighets lapparna har skickats ut om vilka som som behöver barnomsorg under mellandagarna!
varje år läser man på familjeliv om vems rätt står över vems!
varje gång frågar föräldrarna om jag kommer jobba under sommaren eller julen för att deras barn ska känna sig trygga på plats.
Jag som fröken till barnen dömer aldrig föräldrarna över vilka tider som dom är i behov av barnomsorg!
Är du föräldraledig men vill ha egen tid med bebisen och vill låta ditt stora barn vara på förskolan ? Helt ok för mig!
Är du ledig men vill ha egen tid med din partner för kvalitetstid eller städning eller handla julklappar? Helt ok för mig!
Måste du jobba för att försörja dig ? Jag har full förståelse och respekt för det!
Behöver du studera ? Jag full förståelse för det!
Men du får acceptera att jag är inte på plats under mellandagarna (5 dagar i år)
och att jag kommer vara ledig fyra veckor i Juli!
Jag kommer inte att kompromissa bort det! Det är upp till er att göra en avvägning!
Och ja just dessa veckor är viktiga för mig och för att jag ska må bra! Efter sex månaders hårt arbete med enorma mängder övertidsarbete när mina kollegor är sjuka vill Jag ha ett avbrott en gång under julen och en gång under sommaren!
Jag ställer upp mycket mer än vad min chef kräver, min chef säger till och med åt mig att prioritera min hälsa och inte gå in i väggen och att han kan lösa vikarier men jag ställer upp pga lojaliteten till barnen eftersom Jag inte vill att dom ska gråta och vara oroliga på förmiddagarna om okänd personal tar emot eller eftermiddagarna om dom måste vara med okänd personal tills föräldrarna kommer och hämtar!
Föräldrarna visar såklart uppskattning över mitt arbete och vår relation är mycket bra!
Men jag kommer inte att kompromissa bort min julledighet eller min sommarledighet för nu tänker jag på mig själv! Det är endast 5 veckor av dom 12 månaderna som jag vänder ut och in på mig själv!
Ja tyvärr är risken att barnen gråter och Inte vill vara med personalen på plats under dessa fem veckor jag är ledig, men det är en avvägning som ni föräldrar får göra!
Jag skriver inte för att klaga utan förklarar från en pedagogs perspektiv och hur jag ser på saken och såklart även för
mina kollegor som ställer upp lika mycket när jag är sjuk!
Och nej ni behöver inte hålla med mig men ni får gärna lyfta era perspektiv men inga påhopp!