Inlägg från: Anonym (Personal!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Personal!)

Julledighet på förskolan

Jag jobbar på förskola och nu är julledighets ansökningarna på gång!
    Julledighets lapparna har skickats ut om vilka som som behöver barnomsorg under mellandagarna!
    varje år läser man på familjeliv om vems rätt står över vems!
    varje gång frågar föräldrarna om jag kommer jobba under sommaren eller julen för att deras barn ska känna sig trygga på plats.
    Jag som fröken till barnen dömer aldrig föräldrarna över vilka tider som dom är i behov av barnomsorg!
    Är du föräldraledig men vill ha egen tid med bebisen och vill låta ditt stora barn vara på förskolan ? Helt ok för mig!
    Är du ledig men vill ha egen tid med din partner för kvalitetstid eller städning eller handla julklappar? Helt ok för mig!
    Måste du jobba för att försörja dig ? Jag har full förståelse och respekt för det!
    Behöver du studera ? Jag full förståelse för det! 

Men du får acceptera att jag är inte på plats under mellandagarna (5 dagar i år) 
    och att jag kommer vara ledig fyra veckor i Juli! 
    Jag kommer inte att kompromissa bort det! Det är upp till er att göra en avvägning!
    Och ja just dessa veckor är viktiga för mig och för att jag ska må bra! Efter sex månaders hårt arbete med enorma mängder övertidsarbete när mina kollegor är sjuka vill Jag ha ett avbrott en gång under julen och en gång under sommaren!
    Jag ställer upp mycket mer än vad min chef kräver, min chef säger till och med åt mig att prioritera min hälsa och inte gå in i väggen och att han  kan lösa vikarier men jag ställer upp pga lojaliteten till barnen eftersom Jag inte vill att dom ska gråta och vara oroliga på förmiddagarna om okänd personal tar emot eller eftermiddagarna om dom måste vara med okänd personal tills föräldrarna  kommer och hämtar!
    Föräldrarna visar såklart uppskattning över mitt arbete och vår relation är mycket  bra!
    Men jag kommer inte att kompromissa bort min julledighet eller min sommarledighet för nu tänker jag på mig själv!  Det är endast 5 veckor av dom 12 månaderna som jag vänder ut och in på mig själv!
    Ja tyvärr är risken att barnen gråter och Inte vill vara med personalen på plats under dessa fem veckor jag är ledig, men det är en avvägning som ni föräldrar får göra!
    Jag skriver inte för att klaga utan förklarar från en pedagogs perspektiv och hur jag ser på saken och såklart även för
    mina kollegor som ställer upp lika mycket när jag är sjuk! 
    Och nej ni behöver inte hålla med mig men ni får gärna lyfta era perspektiv men inga påhopp! 

• Svar på tråden Julledighet på förskolan
  • Anonym (Personal!)
    Tow2Mater skrev 2024-11-16 01:16:00 följande:

Varför är du ok med att lediga föräldrar som vill ha egen tid med  sin partner för kvalitetstid eller städning eller handla julklappar har barnen på fsk?  Ar det så din fsk fungerar? Det är väl annars ganska ovanligt att lediga föräldrar får nyttja fsk för sådana saker.

Om ni inte tog hand om alla lediga föräldrars barn kanske ni inte skulle behöva ställa upp och täcka upp för alla som blir sjuka utan ni skulle kunna vara någon personal kort ibland?

Jag anser att föräldrar som är lediga ska ha barnen hemma, och är egentligen regeln på förskolor.
    Jag anser även att  föräldralediga  ska ha barnen hemma under jullov och sommarlov. 
    vi är eniga där.
    Problemet är att tjafs från alla föräldrar har lett till att kommun efter kommun ger med sig. 
    Förut skulle alla föräldrar som vill ha barnomsorg under jullov och sommarlov visa arbetsintyg, men nu får man bara lita på deras ord! 
    Gissa om det fuskas? 
    Förut fick inte heller föräldralediga ha barnen på förskolan under jullov och sommarlov heller men tafs och påtryckningar har kommunerna gett med sig också och dom får vara sina 15 timmar hela sommaren och hela julen i Stockholm stad  får dom ha 30 timmar och gissa om dom utnyttjar det till max? Självklart.
    Mantrat är " jag är bättre mamma och bebis får hela min ensam tid just på mellandagarna när det är jul, barnet älskar förskolan, tänker att vi är bättre föräldrar om vi får egen tid några dagar osv osv.
    Och vi som jobbar orkar inte längre med allt tjafs efter alla år! Gör som ni vill.
    Men det räcker inte där. Nu kräver dom att Minsann måste ordinarie personal vara på plats, man ringer till rektorn och skriker om deras barn måste vara med  vikarier som dom inte känner man ringer till kommunen och kräver att man ska dra in ledigheten för personalen för att deras barn inte ska vara otryggt, trots att som förälder är man ledig och hemma och det är nu där som jag drar min gräns.
    Jag har accepterat att föräldrarna får göra som dom vill, men dom får acceptera att okända vikarier får ta hand om deras barn under jullov och sommarlov.
    All personal vill nu vara ledig för alla är slut. Jag har även börjat se hur personal som är schemalagd under dessa tider börjar sjukanmäla sig när tiden är inne eftersom dom har fått nog med att bli beodrade att jobba för att någon som är ledig ska kräva sin rätt till barnomsorg.

• Anonym (Personal!)
    Anonym (frågetecken!) skrev 2024-11-16 11:17:48 följande:

Ok! Är du den enda som barnen gillar eller känner eller va?!

Nej! Men alla vill vara lediga nu Så alla går igenom samma! 
    Men vem accepterar bara vikarier? 
  • Anonym (Personal!)
    MsM84 skrev 2024-11-16 11:27:42 följande:

Men, du är ju inte den enda anställda så det kan väl inte vara ett problem? Alla på hela förskolan är väl inte lediga samtidigt? För mig är det rimligt att någon på en förskola åtminstone är på plats så det finns något lite bekant ansikte iaf. Sen kanske du behöver tänka på att inte ta det personligt att föräldrar önskar att deras barn är med bekanta personer när de är på förskolan.

Fast alla känner ju som jag? 
    ingen vill nog jobba under julen för alla har jobbat ihjäl sig!
    och då är det bara vikarier ? 
  • Anonym (Personal!)
    Izza079 skrev 2024-11-16 09:48:34 följande:

Vad skönt att det finns modiga själar inom förskolan som facktist vågar stå med fötterna på jorden! 

Vet exakt hur du känner. 

Har också barn som är där i mellandagarna (Som har föräldrar som är hemma och oroliga över att man inte kommer va på plats)  Dock inte jag för jag ska va med mina egna! Drömmer 

Ja men det är det jag menar! 
    Jag diskuterar ur mitt perspektiv men som speglar sig i hur Dom flesta känner Just nu! 
    Inte just att jag är den enda som är omtyckt utan hela min avdelning kommer vilja vara ledig eftersom alla går igenom samma! 

• Anonym (Personal!)
    Anonym (frågetecken!) skrev 2024-11-16 11:34:33 följande:
    Alla är inte lediga samtidigt! Vikarier träffar barnen ibland!
    Varför inte?
    Vi är inte skyldiga att erbjuda ordinarie personal utan ni får ha vikarier och jourdagis!
  • Anonym (Personal!)
    Anonym (S) skrev 2024-11-16 08:35:39 följande:

De allra flesta föräldrar förstår nog att personalen är borta ibland på grund av semester eller sjukdom och att man då behöver ta in vikarier. Verkar konstigt att detta skulle vara ett problem. 

Acceptera du okänd personal och jourdagis under mellandagarna?
Svar på tråden Julledighet på förskolan