Inlägg från: Anonym (Gravid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gravid)

Min tonårsdotter kräver att jag gör abort

Jag har en tonårsdotter som absolut inte kan gå med på att få ett syskon. Hon tror att jag ersätter henne med ett nytt barn och att jag inte älskar henne vilket såklart inte alls är sant. Hon har kämpat med psykiskt ohälsa ett tag pga mobbning i skolan vilket såklart har varit tufft för henne. Nu har det gått så långt att hon låter sitt dåliga mående gå ut över hela familjen och hon avböjer all hjälp och behandling med motiveringen att hon vill inte må bra. BUP säger att vården är frivillig och vi kan inte tvinga henne. Inte ens som vårdnadshavare har jag något att säga till om. 

Nu är det så att jag är gravid och jag vill absolut inte göra en abort, det skulle krossa mig, men min dotter kräver det här. Min man vill inte heller göra abort och våra andra barn ser med glädje fram emot ett syskon. 

Hur hade ni andra gjort?
  • Svar på tråden Min tonårsdotter kräver att jag gör abort
  • Anonym (Gravid)
    Studentpappa skrev 2024-11-15 21:13:21 följande:

Det kan ju givetvis inte din dotter bestämma. Fortsätt uppmuntra till vård på BUP.

Nej, såklart kan hon inte det. Pratade med en vän som sa att hen skulle ha gjort abort vilket gjorde att jag började fundera på om jag var självisk. 

Kommer självklart fortsätta uppmuntra till vård på bup, men känner mig så maktlös

• Anonym (Gravid)
    Tecum skrev 2024-11-15 21:24:03 följande:

Att du ens frågar... Givetvis ska inte din dotter bestämma en sån sak.

Nej, det var inte ens en tanke hos mig förrän en vän poängterade det själviska i det, att det är självisk av mig att äventyra min dotters psykiska hälsa för att jag vill ha ett till barn. 
  • Anonym (Gravid)
    Anonym skrev 2024-11-15 21:32:26 följande:

Det beslutet ska naturligtvis inte din dotter vara involverad i överhuvudtaget. 

Varför använder du ett språkbruk som "hon kan inte gå med på". Det är överhuvudtaget inte så att de andra barnen i familjen varken ska gå med på eller inte gå med på när det gäller om det blir fler barn i syskonskaran. 
    Du ska överhuvudtaget inte diskutera en abort med henne så hon har absolut inga krav att ställa. 

Det enda hon behöver veta är att det kommer födas ett barn och ungefär när.
    Hon ska inte betungas med att vara involverad i något beslut eller ställa krav. Det vore en hemsk börda att bära som minderårig. 

Det är väl självklart att jag inte har diskuterat det med henne, hur kan du ens dra den slutsatsen? Det är hennes reaktion på graviditeten och det hon säger om det. Hur det förstör hennes liv och så vidare. Jag har varit väldigt tydlig med att hon inte kan eller ska bestämma en sån sak, men det hindrar inte henne från att säga att jag måste göra abort. 

• Anonym (Gravid)
    Anonym skrev 2024-11-15 22:00:52 följande:

Har hon någon släkting ho kan sova hos någon natt ?

Ja, hon har en nära relation till sin mormor och kan åka dit nästan när som helst så hon har alltid möjlighet att få komma iväg och få en paus
Svar på tråden Min tonårsdotter kräver att jag gör abort