• Core

Hur ser er bild ut av en lyckad 35 åring?

Anonym (Går utbildning.) skrev 2024-11-15 13:38:44 följande:
    En riktigt lyckad 35- åring har i mitt tycke ännu inte avslutat sin utbildning.

Har man inte en snäv bild av vad som innefattas av lyckad då?

Ett par av mina gamla vänner driver eller har sålt av bolag med stor vinst, har stora barn och lever väldigt bra liv. Det skulle jag säga är mer åtråvärt än att bo i en etta utan familj vid 35 

Men visst, vad som är att vara lyckad är subjektivt. Min egen uppfattning är snarare att man gör något man älskar, man trivs med sin arbetstid likväl som sin fritid, man känner ett syfte, man mår bra fysiskt och det speglar sig i hur man ser ut.

Sen om man studerar, har 20 eller 60k efter skatt, om man bor i en etta eller en herrgård spelar mindre roll. Ska vi förenkla definitionen ännu mer är det någon man själv och andra vill umgås med, för det innebär i regel att man är på en bra plats i livet, man utstrålar något som andra trivs i. Då är man lyckad.

Sen kanske inte alla är lagd åt det sociala hållet, och det är inte lika med motsatsen, men man kan fortfarande vara omtyckt av andra även som introvert.

• Core
    Anonym (Går utbildning.) skrev 2024-11-15 16:42:13 följande:
    Jag har en snäv bild ja. Kallar inte folk lyckade för att de har ett vanligt liv, även om jag inte skulle kalla dem misslyckade.
    Fast att ha många miljoner, eller stora utdelningar är väl inte ett vanligt liv?

På vilket sätt innebär en mångårig utbildning ett ovanligt liv?

Jag vill förtydliga att jag nödvändigtvis inte motsätter mig det du säger, jag är mer intresserad av varför en lång studietid sedan automatiskt innebär att man är lyckad? Är det att man kan ha högre lön än genomsnittet, att man har mer kunskap eller lättare att få maktposition? Jag menar bara att jag inte kan se en direkt koppling till att vara lyckad förrän eventuellt mål resulterar i att vara lyckad. Du kan ju i praktiken misslyckas med allt, hur lång utbildning du än har
Svar på tråden Hur ser er bild ut av en lyckad 35 åring?