Inlägg från: Anonym (Börjat bli arg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Börjat bli arg)

Behöver mer avlastning

Hej familjeliv!
    Vi är en familj på två vuxna och två barn. Ett sexårigt bonusbarn från sambon och ett gemensamt barn på sex månader. Jag tar hand om båda som mina och vi har en bra relation med bonusbarnets andra förälder som ibland är barnvakt åt den yngre. Min partner är väldigt tålmodig och bra men jag behöver ändå mer avlastning. På vardagar är jag själv med bebisen 07-17 och 20 nattar sambon den äldre. Så 17-20 har jag lite men inte fullständig avlastning. På helgerna hjälps vi åt. Min sambo verkar inte helt förstå detta och att det blir svårare för mig när bonusbarnet är här eftersom sambon nattar 1-3 h på kvällen då. Det känns som att det kommer vara såhär för alltid. Vad kan jag begära?

• Svar på tråden Behöver mer avlastning
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-14 21:04:02 följande:

Du kan kräva att pappan är föräldraledig.

Han är det en gång i veckan och kan tänka sig vara det heltid men egentligen vill jag vara det tills bebisen är 9 månader, vi ska dela rakt av. Jag behöver bara mer avlastning på kvällen, men det går ju inte varannan vecka. Det känns som att min sambo tycker att han måste natta länge och ordentligt och bara dem eftersom bonusbarnet är ett skilsmässobarn. Jag tycker de kan prova korta ned det etc, det känns som att det hänger mer på min sambo än mitt bonusbarn.
    Jemp skrev 2024-11-14 21:06:44 följande:

Tar det 3 timmar att natta behöver han ju (och det utgår jag från att han gör) jobba på att få till mer fungerande rutiner med den äldre. Det sker ju dock inte över en natt. 

Att det är två barn i familjen och därmed mindre tid till den minsta går ju inte att komma ifrån. Däremot går det ju att skapa rutiner att tex lägga båda samtidigt så den andre kan få egentid.
    Det kommer såklart inte heller vara för evigt. Så fort det är pappans tur att vara föräldraledig ändras ju dynamiken. 

Tack för ditt svar, väldigt skönt att höra att det är så helt enkelt men att det också kan ändras. Min sambo har denna vecka försökt natta båda samtidigt då jag rest med bebisen utan avlastning och är helt slut. Men när bebisen skriker kan inte den äldre sova. Den äldre har alltid haft sömnproblem och måste nattas ordentligt med bok, sång, ligga bredvid, ligga i samma säng osv. Hur gör man då?

Tack snälla för era svar. Jag vet att jag har mycket hjälp, och tycker det är bra att jag ordnar det också tex med barnvakt, men är ändå sliten på just kvällarna. Har ingen toppen psykisk hälsa just nu helt enkelt. Behöver mer hjälp eller sjukskrivning

Jag går till psykolog. Ska prata med sambon om att gå ned i tid. Hoppas vi har råd. Kan nog inte jobba heltid ännu

Tack snälla, vad fina ni är. Skönt att få både perspektiv och förslag Hjärta

Tack för era förslag!
    har pratat med min sambo idag som förstår. Jag behöver nog bara veta att om jag är desperat kan sambon tänka om, att han får natta båda, att vi byter, eller att vi måste öva på att det inte ska ta evigheter. Jag vill inte kapa, jag älskar båda mina barn, det är bara det att jag ju får mindre avlastning vv. Haft det skittufft sen rul, var inlagd pga prematur och blev inte stöttad av min familj så behöver nog min partner och avlastning lite extra. Men bonusbarnets mamma är guld, hon skulle vilja ha båda barnen oftare om hon fick haha, men där tycker inte min sambo att det gör oss till bra föräldrar. Så jag blir lite låst ibland efetrsom min sambo bestämmer.

ni som är otrevliga, lägg ned, ni läser ju inte vad jag skriver. ni andra, tack, har som sagt haft en diskussion nu. Jobbar ju redan och måste ta det i min takt och ställer folk upp måste jag få lov att säga ja, inte att min sambo bestämmer att det inte blir barnvakt. Lika viktigt som sambons tid är med sitt äldsta barn. Som sagt handlar det om mitt behov av avlastning, inte att försämra för något av barnen. Jag tycker jag är rätt ball som redan jobbar och ibland tar hand om båda barnen och ens kan tänka mig barnvakt mm när vi har ett neobarn på sex månader. 

Tow2Mater skrev 2024-11-16 12:31:23 följande:
    Stackars TS jobbar hela en dag i veckan (och pappan är fl-ledig).
    Stackars dig som är anonym och sparkar på folk som ligger ned
Svar på tråden Behöver mer avlastning