Anonym (Börjat bli arg) skrev 2024-11-14 21:08:50 följande:
Tack för ditt svar, väldigt skönt att höra att det är så helt enkelt men att det också kan ändras. Min sambo har denna vecka försökt natta båda samtidigt då jag rest med bebisen utan avlastning och är helt slut. Men när bebisen skriker kan inte den äldre sova. Den äldre har alltid haft sömnproblem och måste nattas ordentligt med bok, sång, ligga bredvid, ligga i samma säng osv. Hur gör man då?
Jag minns själv att jag kände mig som superwoman när jag nattade båda själv första gången! Låg bredvid, liggammade lilla (fördelen med att vara kvinna i sammanhanget?)
Man får ju prova sig fram. Bok kan man ju tex sitta och läsa med bebisen i bärsele. Sen ligga bredvid. Tar det ofta tre timmar är frågan om det är värt att börja kl 8? Och vilka rutiner man kan ändra på under dagen i övrigt (Beror såklart på trötthet och vilken tid sexåringen vaknar också).
Successivt kan ju sen sexåringen vänja sig vid att somna själv, men har hon så stora sömnproblem förstår jag att man vill gå försiktigt fram.
Såklart svårt att somna om bebisen skriker. Man får väl ladda upp med nymatad nybytt bebis osv, så hen har så bra förutsättningar som möjligt att vara nöjd. Har bebisen kommit in i nån rutin kring läggtid än?
Kan pappan vara ledig mitt i veckan (om det är tex en fredag idag)? Det är ju inte så många dagar i månaden.