• Anonym (Mamma)

Psykologen försöker få oss att återförenas

Femtonåringen har gått hos psykolog sen i somras och efter några samtal med oss föräldrar är det tydligt att hon fått för sig att hon (psykologen) kan återförena oss, något som aldrig i helvetet kommer ske. Jag är väldigt obekväm med hennes antydningar, men dottern tycker väldigt bra om henne, så vill inte riskera något genom att säga till hennes chef eller nåt.

Någon med råd?

• Svar på tråden Psykologen försöker få oss att återförenas
  • Anonym (Mamma)
    Lynx123 skrev 2024-11-14 18:49:36 följande:

Återförena vem med vem? Dig och dottern eller dig och ditt ex?

Mig och exet
  • Anonym (Mamma)
    Tyra myra skrev 2024-11-14 18:54:19 följande:

Du måste göra din inställning fullständigt klar i era diskussioner.  Ingen blir hjälpt av önsketänkande.  För att hjälpa din dotter framåt krävs öppenhet och ärlighet.  

Förstår inte vad du menar. Vi är där för att prata om vårt barn, inte för att hon ska leka parterapi. Vad är det jag ska göra klart? Har aldrig antytt att jag vill "hitta tillbaka", tvärtom.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Kim) skrev 2024-11-14 19:09:06 följande:

hon...henne...det blir lite förvirrande. Vem är hon, dottern eller psykologen?

Är det så att psykologen haft samtal med er föräldrar eller är det dottern? Vad har i så fall dottern sagt till er som gör att du tolkar det som att psykologen kan återförena er?

Det är högst förvirrande så du får nog var lite tydligare om vem som pratat med vem och vad som faktiskt är sagt.

Psykologen har haft samtal med oss allihopa i alla tänkbara konstellationer.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Solklart) skrev 2024-11-14 19:09:45 följande:
    Hon menar att du ska göra klart att det är uteslutet att ni hittar tillbaka till varandra. Att inte antyda att du vill "hitta tillbaka" är inte detsamma som att klart och tydligt uttrycka att det aldrig kommer att ske; ni har tydligen lämnat det tillräckligt öppet för tolkning för att detta missförstånd skulle kunna ske.

Dags att tala klarspråk med andra ord.
    Det är oavsett inte psykologens jobb att ens försöka få ihop oss även om vi så bönat om det.
    Jag har varit väldigt tydlig med att jag helst inte ens vistas i samma rum som honom.
  • Anonym (Mamma)
    Tyra myra skrev 2024-11-14 19:21:53 följande:
    Du skriver att du uppfattar det som att psykologen vill styra er till en försoning.  Därför är det viktigt att ni är ärliga i att en sådan inte finns på kartan. Er dotter blir inte hjälpt av önsketänkandet att ni ska återförenas.  

Er dotter blir bara hjälpt av att se verkligheten som den är.  Jag vet inte vad er psykolog har för tankar här, eventuellt vill hen att ni ska vara mer konkreta och ärliga i era samtal så hen kanske utmanar er. 
    Dottern vill inte att vi ska återförenas heller.
  • Anonym (Mamma)
    fornminne skrev 2024-11-14 19:23:08 följande:
    Har du bra skäl till att tycka så illa om ditt ex? Det kan bli svårt att samarbeta kring barnet om du känner så. Kanske är det snarare detta psykologen syftar på?
    Inte att försöka få ihop er igen - det är verkligen inte hennes jobb - men att förbättra er relation som skilda föräldrar med ett barn som mår dåligt och behöver er.
    Åratal av misshandel, så ja, det har jag. Jag samarbetar, han gör däremot allt för att fortsätta komma åt mig.
Svar på tråden Psykologen försöker få oss att återförenas