• EpicF

Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?

Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-14 18:10:47 följande:
    Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?

Tonåring som fyller 17 om en månad nästan exakt. Har egna pengar iom ett gigantiskt arv. Förutom skola går tonåringen mest hemma om dagarna, det blir inte så mycket kompishäng eller organiserade fritidsintressen.

"Gigantiskt" arv till en minderårig ska vara under överförmyndare, dvs inget h*n kan spendera på vad som helst.

Och nej, självklart ska inte 17-åring som fortfarande gör i skolan betala hemma. Din försöejningsskyldig tills h*n gått ut gymnasiet (dock längst till 21 år). 
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2024-11-14 18:22:20 följande:
    Det beror väl vad du menar med hobbies, fritidsaktiviteter bör ingå i studiebidraget men bio och sånt får hen kosta på själv.

Hemma bör hen hjälpa till med vissa hushållssysslor men ska inte behöva betala bara för att det finns pengar, lite märkligt tänk tycker jag
    Studiebidraget får man oftast själv och det är därifrån man betalar ex bio. 

Vad menar du med art fritidsaktiviteter bär ingå i studiebidraget?
  • EpicF
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-14 18:28:40 följande:
    Jag tänker på saker som dyra tecknings- sömnads- mm hobbymaterial, värstingdatorer med alla tillbehör, spelkonsoler och spel, såna saker.

Hushållssysslorna handlar mer om att tonåringen bara är hemma och drar och kanske borde kunna/hinna göra sysskor, inte så mycket om pengar.
    Sådana saker bör han betala själv, eftersom det inte är nödvändiga saker som ska ingå för en tonåring. Antingen med studiebidrag, sparade pengar eller fått av överförmyndaren från arvet. 

Hushållssysslor bör en tonåring göra oavsett om denne har ett gigantiskt arv eller inte. Det är naturligt att en 17-åring tar disken ibland, kanske lagar mat en gång u veckan, ansvarar för att ex städning av hall och absolut städning av sitt egna rum. Gör han inte ens det?

Jag tolkar som du har en 17-åring pojke, därför skriver jag han. 
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2024-11-14 18:54:18 följande:
    Jag tänkte nog mer på barnbidraget där kanske, så det vart ju lite galet. Oavsett så ska ingen hyra eller mat betalas av barnet bara för att "det finns pengar", ts känns lite bitter över att barnet har fått ett stort arv
    Nej, sonen/tonåringen ska inte bidra från sitt arv. Däremot om det är ex pappan som gått bort så ska ts ha barnpensionen som barnet får eftersom det är pappans del av försörjningen för tonåringen. 

Jag vet hur det är att vara tonåring och ha ett stor arv (även ts sons arv nog var mycket större, än det jag och mina syskon fick), efter att min pappa tog sitt liv när jag var sex. Barnpensionen har alltid min mamma fått. Arvet däremot fick vi barn, dock med överförmyndarspärr på. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-11-14 18:59:56 följande:

Sålänge barnet går i skolan är man som förälder försörjningsskyldig tills de är 21.
    Går barnet inte i skolan så är man försörjningsskyldig tills att barnet är 18.

Går barnet inte i skola efter 18 så är 6200 kr i månaden det som står vad som är skäligt att betala hemma..
    Barnets arv är barnets pengar.

Aktiviteter betalar man för barnbidrag ..beroende på hur dyr aktiviteten är, man får helt enkelt välja en aktivitet man har råd med.

Så inga aktiviteter från 16 års ålder då, när barnbidraget upphör. 

Ang summan man "ska" betala hemma efter ma är myndig och inte går i skolan, eller efter studenten beror på barnets inkomst och vad föräldrarna anser. 
  • EpicF
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-14 19:16:49 följande:
    Som sagt, hushållddyslorna är inte sammankopplade på något sätt med pengarna utan till tiden.

Du tolkar fel, tonåringen är en tjej. 
    Nej, jag menade inte att hushållssysslorna skulle vara sammankopplade med pengar. Utan att hushållssysslorna ska göras oavsett om ungen är rik som ett troll eller inte har pengar alls.

Ok, då hade jag fel. Inte så vanligt att tjejer vill ha värstingdatorer. Men där ser man. 
  • EpicF
    Anonym (MM) skrev 2024-11-15 10:07:00 följande:

Kommer arvet från pappan?

I så fall kan jag tycka att en del av dem bör gå till t ex fritidsintressen.

I annat fall ska barnet försörjas av dig och hans andra förälder tills han har gått ut gymnasiet.

Varför?
  • EpicF
    Anonym (MM) skrev 2024-11-15 14:01:22 följande:
    Därför att det är båda föräldrarnas jobb att försörja barnet, även om pappan är avliden. Vi vet ju ingenting om eventuellt barnpension och så vidare. 
    Just därför de får barmpension, som ska täcka den avdöde förälderns del av försörjningen. Barnpension är istället för underhåll. 

Arvet efter föräldern ska inte göra till försöjning av barnet/tonåringen. 
  • EpicF
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-15 16:19:28 följande:
    Denna tonåring förväntas sköta all handling i veckorna, laga mat och diska 3 dagar i veckan, städa sitt rum och alla gemensamma utrymmen på övervåningen, städa köket varje vecka, städa lite allmänt överallt och göra sysslor i trädgården för att tonåringen har tid, och lite andra saker.

Nej, jag är inte varken avundsjuk, bitter eller bonusmorsa och kan inte se att något jag skrivit tyder på det heller. Jag har försökt uttrycka mig väldigt neutralt. Jag kanske har misslyckats någonstans.
    Då är det bara att få tummen ur och se till att hon gör det. Dra in studiebidraget om det inte görs. 
  • EpicF
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-15 18:47:17 följande:
    Frågan är väl om det är rimligt för en 16/17-åring som inte använder sin tid till socialt umgänge.
    Ja, det kan till viss del vara rimligt. Men det spelar ingen roll vad vi tycker, du är förälder och den som bestämmer. 

Eller är du möjligen 17-åringen som inte vill göra ett skit hemma? 
  • EpicF
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-15 18:54:03 följande:
    Hon gör ingenting direkt utöver går i skolan. Hon har vänner där men umgås inte så ofta med dem på fritiden, kanske någon helgdag i månaden. Om någon frågar så uttrycker hon oftast att hon inte orkar med folk när hon inte måste umgås med dem. Når hon var yngre diskuterade föräldrar och bup lite löst om en autismutredning och eller eventuellt utredning om dystymi men det blev inte av. 
    Det är inte försent för en npf-utredning, om hon själv vill. 
  • EpicF
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-15 22:07:41 följande:
    Ingen har sagt något om tonåringens vilja i hushållssysslorna, det enda jag har frågat är vad som är rimligt.

Du är väldigt bra på att anta och förutsätta saker. Har du funderat på att göra något åt dina fördomar?
    Vilka fördomar tänker du på? 

Jag var vaken fördomar mot NPF-diagnoser, rika, fattiga etc. Så vilka fördomar?
  • EpicF
    Anonym (D) skrev 2024-11-20 14:10:54 följande:
    Man kan ju tvinga henne också. 
    Jag blev själv tvingad att göra en utredning mot min vilja.jag tvingades till bup som 17 åring och sedan till en utredning som 18,5 åring. Utredningen var verkligen inte på mitt initiativ. Jag var emot det från början. Extremt emot, och jag sa det hela tiden. 

Som om allt magiskt blir bra för att man får en diagnos.

Ja, jag är bitter. 
    Att tvinga en tonåring till en NPF-utredning är aldrig en bra idé. Även om de är omyndiga så har de rätt att bestämma över sitt liv, autonomi. 

Nej, allt blir inte bra för att man får en diagnos. Men för många som haft svårigheter kan det vara en lättnad att förstå varför man ser värden med andra ögon och också få verktyg för att hantera sina svårigheter. 

Men för alla är det inte bra med en diagnos. Och alla har inte så stora svårigheter att de behöver verktyg för att klara livet. 
Svar på tråden Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?