Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?

Så länge barnet går i skolan så ska hen inte betala, du som förälder har försörjingsplikt och arvet ska inte gå till att betala hemma, det hade varit annorlunda om hen hoppat av gymnasiet och jobbar

• Anonym (E)
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-14 18:18:41 följande:
    Trots att det finns väldigt mycket pengar för ungdomen att tillgå? Inte ens sina egna hobbies?
    Det beror väl vad du menar med hobbies, fritidsaktiviteter bör ingå i studiebidraget men bio och sånt får hen kosta på själv.

Hemma bör hen hjälpa till med vissa hushållssysslor men ska inte behöva betala bara för att det finns pengar, lite märkligt tänk tycker jag
  • Anonym (E)
    EpicF skrev 2024-11-14 18:33:33 följande:
    Studiebidraget får man oftast själv och det är därifrån man betalar ex bio. 

Vad menar du med art fritidsaktiviteter bär ingå i studiebidraget?
    Jag tänkte nog mer på barnbidraget där kanske, så det vart ju lite galet. Oavsett så ska ingen hyra eller mat betalas av barnet bara för att "det finns pengar", ts känns lite bitter över att barnet har fått ett stort arv
  • Anonym (E)
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-14 18:28:40 följande:
    Jag tänker på saker som dyra tecknings- sömnads- mm hobbymaterial, värstingdatorer med alla tillbehör, spelkonsoler och spel, såna saker.

Hushållssysslorna handlar mer om att tonåringen bara är hemma och drar och kanske borde kunna/hinna göra sysskor, inte så mycket om pengar.
    Det bör finnas tillgång till en dator då mycket skolarbete etc brukar kräva det men ska det vara specialdatorer så känns det rimligt att tonåringen själv får stå för en del av det iaf kan jag tycka, vill hen ha dyra teckningsmaterial så är väl det något som hen får köpa med hjälp av sina pengar, men kan ju spara ihop från studiebidraget, det känns ju dumt att börja ta av arvet som hen inte ens har tillgång till...
Svar på tråden Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?