Inlägg från: Anonym (Betta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betta)

Mitt fel, men ändå.

Du kan ju se det som läropengar och vända det till något positivt

• Anonym (Betta)
    Freddie K skrev 2024-11-14 15:23:09 följande:

Räknar de inte ut det på lönen hur mycket de kan ta? När jag hade kronofogden på mig för några år sen så drog de 1600 kr i månaden. Det var mycket pengar för mig. 

Röker/snusar du?
  • Anonym (Betta)
    Freddie K skrev 2024-11-14 15:48:20 följande:
    Snusar gör jag, men jag röker inte och jag dricker inte. 
    Ja då blir det ju tightare i ekonomin. Men skönt om du är av med skulden nu
  • Anonym (Betta)
    Freddie K skrev 2024-11-14 15:54:12 följande:
    Jo, det blir ju det. Ja, den blev jag av med för några år sen. . Störande bara att prickarna sitter kvar i tre år efter att man har blivit av med skulden. 
    Jasså? Vill du köpa nåt med nya krediter?
  • Anonym (Betta)
    Freddie K skrev 2024-11-14 15:55:57 följande:
    Nej, jag har lärt mig min läxa, men så länge prickarna är kvar kan man ju inte köpa något, eller teckna bredband eller så.
    Hur får du mat och så då?
  • Anonym (Betta)
    Freddie K skrev 2024-11-14 16:42:41 följande:
    Nu har jag en mer ordnad ekonomi så jag klarar mig alldeles utmärkt. .
    Ok fast du skrev ju att du inte kan köpa något 
  • Anonym (Betta)
    Freddie K skrev 2024-11-14 17:10:09 följande:
    Jag menade tre år efter att skulden hade varit betald. Detta var för några år sen, men nu är jag skuldfri och prickfri. 
    Så var fick du mat ifrån under de åren prickarna gjorde att du inte kan köpa något?
  • Anonym (Betta)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2024-11-15 06:47:39 följande:
    Det stämmer.som MSM84 skriver.
    3 år efter utslag.
    Dock kan ju skulder komma och gå hos kronofogden. Fodringsägarna kan ju dra tillbaka skulden om de inte anser det lönt att ligga där, exempelvis vid många A-skulder (statliga) som står först i utmätningsordningen.
    Eller om det saknas betalningsutrymme.
    Skulden ligger då kvar hos inkassobolaget och kan skickas in igen med resultatet att ny betalningsanmärkning uppstår.

Jag jobbar som budget och skuldrådgivare och hjälper människor med detta varje dag...
    Det är en vanlig missuppfattning att det är 3 år efter att skulden är slutbetald...
    Fast försvinner prickarna efter tre år oavsett om personen inte betalat skulden eller ej? Eller menar du här att det är fordringsägarna som avgör det?
Svar på tråden Mitt fel, men ändå.