Inlägg från: Anonym (Ellie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ellie)

Endometrios och bli gravid

Vet att det finns gamla trådar kring detta men tänkte om det kanske är någon som är aktiv just nu på FL. Har endast fått diagnosen dysmenorre, men väldigt många symptom stämmer in på endo. 

Jag och min sambo är väl inte på vårt sjunde försök, med tre tidiga missfall. Min livmoder verkar inte vara någon plats att frodas i direkt.. Har läst främst på amerikanska sidor hur man kan behandla de och även läst här på FL hur folk hanterat de. Tex med operation, sätta kroppen i ?klimakteriet?, äta provera osv. 

Någon mer erfarenhet av detta? eller känner någon som gått igenom liknande? Vad bör jag göra? 

Har vart utan p-piller 3-4 år vilket jag insett vart dåligt för den med endo för det har ju bara gjort att det har växt till sig i magen. Har senaste året försökt vara duktig med att inta lite koffein och ätit diverse tillskott. Men sen man började försöka har mensvärken fortsatt vara så jobbig så jag måste gå hem från jobbet för värktabletter knappt funkar.

• Svar på tråden Endometrios och bli gravid
  • Anonym (Ellie)
    Zaro skrev 2024-11-14 12:51:15 följande:

IVF

Hopp.. önskar jag hade sluppit :( 
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-14 19:22:07 följande:

Allas kroppar är otroligt olika. Även om jag också har endometrios så kanske den är mildare än din eller tvärtom. Syrran blev "ofrivilligt" gravid efter att ha fått information att hon har väldigt låg äggproduktion i kombination med endometrios. Har du sökt stöd i sjukvården? Tror du kan få hjälp där med dina tidiga missfall bland annat. Behöver väl inte nödvändigtvis bero på endometriosen? Lycka till ❤️

Vad har du främst för jobbiga symptom? 

Sedärja! vissa har väl lite tur ♥️ Jag har gjort det innan för smärtorna men inte fått mer hjälp än ?vill du gå på p-piller eller sättas i klimakteriet? typ. Vilket inte var aktuellt då vi ville bli gravida. 

Jag ringde faktiskt till gyn idag så nu ska vi få en missfallsutredning vad det nu innebär.. men måste vänta till slutet av januari och är så trött på min rikliga och smärtsamma mens. Visst det är bara två cykler bort men ändå.. 

tack♥️

• Anonym (Ellie)
    Zaro skrev 2024-11-14 20:54:30 följande:
    Varför?
    Känns som en misslyckade såklart sen att behöva spruta kroppen med medicin som gör en överfull på hormoner verkar inte roligt.. har en vän som gjort det och henne överstimulerande dem. Gissar på att man kommer vara borta en del från jobbet och må piss. Visst det kanske man gör sen med om man lyckas bli gravid men av någon anledning har jag bara inte lust att göra IVF. men visst till slut kanske jag känner att det är enda utvägen.. 
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Gravid) skrev 2024-11-15 04:25:57 följande:

Jag har endometrios, har du diagnos så lättare få påbörja IVF efter en  kortare tid än odiagnosticerade
    Är 30 år har valt börja med p spruta nyligen 
    sjukvården rekommenderar inte det i min ålder om jag vill ha barn, jag valde det då andra preventivmedel gett biverkningar, har för mycket smärta annars som påverkar livet i stort, efter lång övervägning, det är min chans att få göra laparaskopi och operera bort ev härdar i framtiden om det inte hjälper med p - medel mot smärtan ds.
    detta med graviditet o fertilitet är ngt jag funderat massor på det är mycket att ta ställning till
    har funderat på att frysa in ägg med 
    stressas av min ålder att träffa rätt man o bygga en relation och bli gravid, göra det själv vill jag inte i nuläget 
    Det är så individuellt hur endometriosen påverkar fertiliteten, det behövs en fertilitetsutredning eller att försöka bli gravid för att veta sina egna ods  
    Hoppas du lyckas med det 👼🏼

Ahaa.. känns svårt att få en endometriosdiagnos. Jag har ju vart hos gyn vid två tillfällen för smärtor men aldrig blev remitterad vidare eller så. 

Men p-spruta innehåller väl bara gestagen (väl?) som jag tänker är rätt val när man vill hejda endometriosen från att växa vidare eller vad man ska säg. men kanske inte?
    Förstår din stress med, jag är 32 och har som tur träffat en guldklimp som jag håller hårt i. 
    Hoppas du får möjligheten att operera bort härdar i framtiden!
    Hade nog också velat få chansen till de efter att man eventuellt lyckats få barn då det kan påverka fertiliteten av de jag läste igårkväll. Gillar verkligen inte att gå på p-medel, får diverse olika ovälkomna biverkningar.. 

tack fina du! 💕 

• Anonym (Ellie)
    Anon0141 skrev 2024-11-15 10:41:52 följande:
    Jag har väldigt "milda" symtom. Smärtsam mens är väl typ det enda 😅 tog ett år (och ett missfall) att bli gravid med första barnet och ca 9 månader med andra (fick dock letrozol utskrivet för att få igång ägglossning också. Ser fram emot att ha fött ut detta barn så jag kan få sätta in en pstav igen 😅

Men vad skönt att du ändå får göra en utredning! ❤️ januari kommer komma så himla fort!
    Ah okej det är nog jobbigt😅 Jag har mensvärk så jag kan behöva gå hem från jobbet, lång mens, ägglossningsvärk samt ont vid sex runt äl 🥲 
    Då vet jag lite vad som väntar mig tidsmässigt då.. Hur länge av graviditet har du kvar? ☺️ 

Ja det känns bra ändå! ♥️ får mannen kolla sig med, just nu är det främst jag som kämpar på med att optimera min hälsa, vilket känns lite ensamt 
  • Anonym (Ellie)
    Anon0141 skrev 2024-11-15 18:11:47 följande:
    Ja jag hade nog tvingat honom till utredning om det inte gått med andra 😅 är I vecka 13 nu 😊

Jadå han ska med! Han har lyckats göra en tjej på smällen innan han träffade mig men det var ett par år sedan innan mig. 

Men åh va skönt att vara förbi den där första tiden ☺️ 

Svar på tråden Endometrios och bli gravid