Inlägg från: Anonym (Primetime) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Primetime)

Från monogami, till poly och tillbaka till monogami

Jag och min fru står lite inför ett dilemma...

Vi har varit gifta i snart 20 år och är strax under 50. Vi båda ser fortfarande väldigt bra ut då vi tränar och tar hand om våra kroppar, men de senaste åren har min fru helt enkelt inte haft någon större sexlust.

Vi har pratat med varandra samt sökt hjälp men någonstans så har det inte riktigt varit en prioritet för hennes del och resultatet var sex en gång varannan månad trots att våra barn flyttat ut (den sista bor fortfarande 50/50 hemma men mest hos sin pojkvän).

Lösningen som vi kom fram till var att hon tyckte att det är helt okej att jag har sex med andra, så länge det sker utan känslor och inte äventyrar vårt förhållande. Min inställning var att det känns som att jag är otrogen då och att jag tycker att det känns fel och att jag inte kan se henne med en annan man. Slutsatsen blev att jag kan börja prova, tycker jag inte om det behöver vi inte köra på det men om vi ska köra på det så får det gälla henne med även om hon inte har någon vidare lust för något sådant, men mest så att det ska vara jämnlikt. Vi gav det i alla fall 1 år och efter det kunde vi utvärdera om detta är något vi vill köra på.

Resultatet blev att jag inte gjorde något sådant under säkert ett halvår, men blev samtidigt lite galen på mitt liv utan sex. Under sommaren var jag dock på en konferens och det ena ledde till det andra men kändes fel så ringde min fru, sa att något eventuellt händer och svaret var i princip "kör du, vi har sagt att vi ska testa" och känslan var magisk. Att känna sig sedd och önskad på det sättet, men samtidigt ha kvar min älskade fru gav helt oväntade känslor och energi i livet överlag. Började att kika lite mer aktivt på sexpartners för enbart sex och har haft tre senaste året nu.

Men så till problemet...
    För precis som vi diskuterade så har min fru inte velat göra något med någon annan men efter årsskiftet kommer hon ha möjlighet. Dock har det också påverkat henne i att hon inte tycker om känslan av att jag är borta och har sex med en 30 åring och sen kommer hem. Hon har då också blivit lite lite mer sexuell och velat ta för sig men vill inte att jag fortsätter, ingen av oss, efter årsskiftet. Har sagt att vi kan sluta redan nu, men hon vill att vi kör på ändå men har skippat det då det får henne att må dåligt.

Men jag saknar det, så otroligt mycket, och känns som att det blir svårt att gå tillbaka till hur det var innan. Vad har ni för tankar för jag vet inte vad jag ska tänka och känna kring detta...

• Svar på tråden Från monogami, till poly och tillbaka till monogami
  • Anonym (Primetime)
    Fjäril kär skrev 2024-11-13 11:58:35 följande:

Av erfarenhet vet jag att man inte löser bristen på sex med att ha mera sex. Utan man tar reda på varför lusten försvunnit och löser problemet utifrån det svaret.  Har hon tappat attraktionen, kärleken? Är det klimakteriet?  Vill hon slippa sex?  Nu har hon levt ett år med konsekvenserna av ert val att öppna upp och det har inte gett henne lusten tillbaka utan snarare verkar det som att det skapat ångest, svartsjuka och andra känslor. 
    Att lägga locket på och sluta ha sex med andra löser inte heller något mer än dämpar känslorna.  Men hur tänker ni lösa dessa nya problem som kommit upp? Nu får ni leva med konsekvenserna av ert val och det kommer inte bli lätt. Och då tänker jag mest på dom emotionella konsekvenserna.  

Jag vet inte riktigt då när vi pratat om det så har hon sagt saker likt "Är det verkligen så att alla vill ha en massa sex och om inte så är det något fel?"

Lite av inställningen att vi hade en massa sex tidigare och sen har det blivit mindre och mindre och om det inte kan vara naturligt?

Har svårt att svara något annat än att det kanske är så, men märker samtidigt att det inte är det "naturliga" för min del och därav är det svårt att utforska det närmre. För när vi väl har sex, så är det hur bra som helst och sen är det ungefär som om hon blir mätt på det ett tag innan det blir av igen.

Ja.. Jag vet ärligt talat inte och är lite tråkigt med att hon inte vill låta mig göra det hon pushade för, men samtidigt kan jag förstå det då jag hade tyckt att det var jobbigt om hon kom hem från en dejt, dock är mellantinget där vi inte har sex också jobbigt, men på ett mindre sätt som blir ett större problem i takt med att dagarna går.

För vill inte tjata mig till sex, men vill inte vara utan det heller och har provat allt mellan himmel och jord för att det ska bli mer av det, men utfallet har ändå blivit att hon är nöjd med 1 gång varannan månad ungefär och mer än så är i så fall för husfriden vilket ingen av oss vill
Svar på tråden Från monogami, till poly och tillbaka till monogami