• Anonym (Hjärta av guld)

Är smycken med guldhjärtan av olika slag töntigt?

Har funderat ett tag på om hjärtan på smycken är töntigt när man är vuxen och över vad ska vi säga... 40 år?

Jag pratar om smycken i äkta guld och hjärtan i olika former både med och utan diamanter. Vad tycker du? Kan man bli för gammal för att använda halsband eller andra smycken med hjärtan?

I know, I know, man ska ha det man gillar och trivs i men nu frågar jag om andras ärliga åsikter.

• Svar på tråden Är smycken med guldhjärtan av olika slag töntigt?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Hjärta av guld) skrev 2024-11-13 14:54:28 följande:
    Jag är neutral i min åsikt. Det vill säga jag tycker varken bu eller bä om någon bär ett sånt smycke i medelåldern. Alla gör som dom vill och det finns ju jättefina smycken som är just hjärtformade. Jag vill nog inte ha några fler i present nu längre pga åldern men jag kommer inte sluta att bära dom jag redan har.
    Varför är det då viktigt vad andra tycker?
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-13 15:17:46 följande:
    Varför är det då viktigt vad andra tycker?
    Vem sa att det var viktigt vad andra tycker? Inte jag i alla fall. Andras åsikt ändrar inte vad jag gör eller inte gör men jag kan väl tycka att det är intressant vad andra tänker om saken ändå?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (J) skrev 2024-11-13 14:40:51 följande:
    Äh som sagt, du blandar ihop det med de billiga halsbanden av plast hade med sina vänner som tonåring. Då hade man varsitt för att symbolisera vänskapen. 
    Jag blandar inte ihop någonting. Jag tycker även hjärtan med ädelstenar är ett barnsligt och fantasilöst val av smycken.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (J) skrev 2024-11-13 12:41:19 följande:

Ofta köper man väl snarare ett sådant själv.

Du tänker kanske på sådana hjärtan man gav varann när man var tonåring, som passar med varann. Isåfall är det inte ett sådant jag menar utan ett vanligt fint hjärta, ett guldhjärta. Det andra var ju ett hjärta som passsde med den andras, så hade båda det på sig. Det symboliserade vänskapen. Hur mkt man tycker om varann. Gulligt då, ja. Men inte nu. 

Du blandar nog ihop saker. 

Ingen av de äkta smycken jag har har jag köpt själv. Jag har fått dem av partners och familj. Frånsett exet som var förtjust i hjärtan är alla jag fått personligt valda för att passa mig, förutom de jag ärvt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hjärta av guld) skrev 2024-11-13 14:38:37 följande:

Blandad kompott i åsikterna här ser jag.

Låt mig poängtera igen att det är äkta guld och diamanter vi pratar om och inte plast och brythjärtan som någon drog upp trots att det står klart och tydligt i ts att det är äkta vara som ska diskuteras.

Det är ju synd att förpassa smycken som är fina i sig till en låda bara för att man har blivit lite äldre och därför ville jag veta vad andras åsikter är om ni ser en medelålders kvinna med sådana smycken.

Tycker du att de är fina så ha dem. Jag tycker som sagt det är en barnslig stil och skulle gå med sådana smycken till en guldsmed för att göra om till något som passar mig.
  • Anonym

Jag har ett i rött guld som jag fått av mormor
    Ett i vitt guld med diamanter som jag fått av mamma
    Jag bär dem ofta, älskar dem

• Anonym (Nej)
    Anonym skrev 2024-11-13 21:40:28 följande:

Verkar gå i släkten. 😄
    Anonym skrev 2024-11-13 21:40:28 följande:

Bara affektionsvärdet måste ju vara högt och att du sen gillar själva smycket är ju en bonus.

När vi ändå är igång så tänker jag på andra symboler som har varit populärt som evighetstecknet och fjärilar t ex. Vad tycker ni om det? Är det också barnsligt?

• Anonym (L)

Nej man kan inte bli för gammal för att använda smycken med hjärtan.

Har sett något hjärthalsband på någon som var över 40, passade fint på henne.

Ett halsband i guld och diamanter är ju alltid lika fint så varför inte använda det bara för att man blir äldre 

Jag tillhör en yngre generation så jag bryr mig väldigt lite om vad andra anser man inte bör göra efter en viss ålder 

Anonym (L) skrev 2024-11-14 15:51:53 följande:

Nej man kan inte bli för gammal för att använda smycken med hjärtan.

Har sett något hjärthalsband på någon som var över 40, passade fint på henne.

Ett halsband i guld och diamanter är ju alltid lika fint så varför inte använda det bara för att man blir äldre 

Jag tillhör en yngre generation så jag bryr mig väldigt lite om vad andra anser man inte bör göra efter en viss ålder 

Dagens eller förmodligen veckans finaste svar på detta forum.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hjärta av guld) skrev 2024-11-14 15:36:46 följande:
    Bara affektionsvärdet måste ju vara högt och att du sen gillar själva smycket är ju en bonus.

När vi ändå är igång så tänker jag på andra symboler som har varit populärt som evighetstecknet och fjärilar t ex. Vad tycker ni om det? Är det också barnsligt?
    Evighetstecken, fredstecken, kvinnosymboler etc är för bokstavliga för mig. Inget jag skulle ta på mig. Fjäril beror helt på utformandet om det är snyggt eller barnsligt.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Hjärta av guld) skrev 2024-11-12 22:28:54 följande:
    Är smycken med guldhjärtan av olika slag töntigt?

Har funderat ett tag på om hjärtan på smycken är töntigt när man är vuxen och över vad ska vi säga... 40 år?

Jag pratar om smycken i äkta guld och hjärtan i olika former både med och utan diamanter. Vad tycker du? Kan man bli för gammal för att använda halsband eller andra smycken med hjärtan?

I know, I know, man ska ha det man gillar och trivs i men nu frågar jag om andras ärliga åsikter.

Ja, generellt sett skulle jag nog säga att det är ganska barnsligt, oavsett om det är äkta guld eller inte. Men ja, allt sånt här handlar ju om personlig smak, så tycker du om det ska du ju såklart ha sånt. Det är ju inte så seriöst. 

Jag tänker väl snarare på vad som skulle kännas tidlöst, elegant och i det långa loppet, värt pengarna, särskilt om det rör sig om guld och diamanter, och då tänker jag inte på något med hjärtan, fjärilar, evighetstecken eller liknande symboler som ser ut som nåt 14-åringarna hittar på Glitter.
  • Anonym (L)

De som kan se skillnad på smycken som är gjort av guld och diamanter eller fejk förstår att det inte är inköpt på butiker som glitter.

Man behöver ju inte bara ha ett enda halsband i guld och diamanter, man kan ha flera halsband med olika design som man varierar mellan från dag till dag beroende på humör 

Svar på tråden Är smycken med guldhjärtan av olika slag töntigt?