• Anonym (Nybörjare)

Elda ackumulatortank

Har nyligen flyttat in i hus som värms upp med vedpanna och ackumulatortank. Någon erfaren som har tips? Jag har eldat upp så det är 80 grader både uppe och nere i tanken. Men redan efter något dygn om värmen står på och jag eldar en gång per dag för underhåll så går temperaturen ner till 20 grader i nedre delen av tanken. Ska jag bara ha värmen igång till elementen medan jag eldar? Då blir det ju väldigt kallt där mellan. Har provat släppa ut bara låg temperatur men då känns elementen inte ens varma. Är det något fel jag gör? 

Vad räknas som att elda en gång per dag? hur länge ska jag då elda, ungefär hur mycket ved? (Förstår att det såklart skiljer sig) 

tanken rymmer omkring 2000 liter. 

• Svar på tråden Elda ackumulatortank
  • Anonym (Nybörjare)

Puffar, ingen som vet?

• Friger

Nu vet jag ju inte vad du har för panna eller så. Effektiviteten kan ju variera mellan 30-90% beroende på panna. Sen är dem olika stora.

Men du märker snart hur mycket du behöver elda för att få upp värmen i ackumulatortanken.

Du verkar ju ha ett fungerande system med skiktning. Dvs vattnet i ackumulatortanken är skiktad med kallt och varmt vatten så att du hela tiden ska kunna köra varmvatten i elementen tills det är slut. Så är tanken. Då har du säkert något som kallas för "laddautomat" som sköter det där.

Du borde ha något man kallar för "shunt". Det är en ventil som reglerar hur mycket varmvatten du kör ut på elementen. Typ en spak där det står kallt/varmt på eller något liknande. Finns säkert nya elektroniska. Ju varmare du har den desto varmare blir det i huset. Frun blir glad men du får elda mer. Förslagsvis ställer du den åt de lite kallare hållet så sparar du ved. Känna av smärtgränsen hos övriga familjen.

• Anonym (Nybörjare)
    Friger skrev 2024-11-15 08:15:48 följande:

Nu vet jag ju inte vad du har för panna eller så. Effektiviteten kan ju variera mellan 30-90% beroende på panna. Sen är dem olika stora.

Men du märker snart hur mycket du behöver elda för att få upp värmen i ackumulatortanken.

Du verkar ju ha ett fungerande system med skiktning. Dvs vattnet i ackumulatortanken är skiktad med kallt och varmt vatten så att du hela tiden ska kunna köra varmvatten i elementen tills det är slut. Så är tanken. Då har du säkert något som kallas för "laddautomat" som sköter det där.

Du borde ha något man kallar för "shunt". Det är en ventil som reglerar hur mycket varmvatten du kör ut på elementen. Typ en spak där det står kallt/varmt på eller något liknande. Finns säkert nya elektroniska. Ju varmare du har den desto varmare blir det i huset. Frun blir glad men du får elda mer. Förslagsvis ställer du den åt de lite kallare hållet så sparar du ved. Känna av smärtgränsen hos övriga familjen.

Tack för svar! 

jag har en elektronisk shunt, har försökt ha den på lägre värme, släppa ut ca 25 grader men då känns elementen som kalla? När vi har högre 35 + tar värmen i tanken slut fort. Ska den alltid vara omkring 80-90 grader eller ska man värma upp till det varje dag? Den håller sig inte på det om vi inte stänger shunten på 0 förutom just när vi eldar. Så i nuläget behöver vi elda dygnet runt eller ha värmen avstängd förutom när vi eldar. 

vi fick upp värmen i hela tanken (över och under) till 80 grader men det krävdes mycket eldning men sen försvann värmen nästan lika fort igen.

• Studentpappa

Att elda båda morgon och kväll är ju inte konstigt. Det gäller ju att hålla efter och ta ur askan också regelbundet.

Ni kommer lära er systemet rätt snabbt, men att skicka ut 25 grader på elementen kommer innebära att ni får kallt inomhus. När vi hade vedpanna så satte jag elpatronen på 40 grader så det aldrig gick under det, då hade vi alltid värme och iaf ljummet vatten i kranen. Vi hade vvb i acktanken också.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Nybörjare)

@studentpappa

Okej, ja min upplevelse var så att 25 grader släpper vi ut värmen ur tanken men det blir inte varmt i huset. Då testar vi oss fram att hålla oss kring att släppa ut omkring 40 grader lite beroende på värme utomhus. 

Vi kanske har låst fast oss vid tanken att man bara ?ska?/behöver elda en gång per dag och ska släppa det lite då. Det har fungerat bra med en gång per dag nu när det ändå varit så varmt men när vintern kommer på riktigt kan vi alltså tänka att vi får elda morgon och kväll utan att det är konstigt? Vi vill ju inte slösa på ved och elda upp pengar i onödan så vi vill ju göra det så effektivt som möjligt men ändå såklart ha ett varmt hus.

• Anonym (Nybörjare)

Ska kanske tillägga att vi har vatten separat så vi eldar endast för värmen i huset, inte vatten vi duschar med osv. Vi har el elpatron men den har vi ännu inte använt, tänker att det borde vara mycket dyrare speciellt om elpriserna stiger under vintern?

• Studentpappa
    Anonym (Nybörjare) skrev 2024-11-15 20:05:40 följande:

Ska kanske tillägga att vi har vatten separat så vi eldar endast för värmen i huset, inte vatten vi duschar med osv. Vi har el elpatron men den har vi ännu inte använt, tänker att det borde vara mycket dyrare speciellt om elpriserna stiger under vintern?

Klart det kostar lite till men det var då inga stora summor för oss. Jag tyckte det var värt att inte behöva om varje morgon och att veta att det åtminstone alltid fanns varmvatten, men för er är det ju bara värmen. 

Men vaknar ni i ett kallt hus i vinter och måste elda innan det blir varmt hade jag slagit på elpatronen. Det hade jag tyckt varit för obekvämt.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Elda ackumulatortank