Cookie1982 skrev 2024-11-13 09:24:52 följande:
Vår värderingar skiljer sig åt på flera plan. Dels är min sambo introvert och jag är extremt öppen och säger vad jag tänker och tycker. Jag är dessutom högkänslig vilket gör att jag antar och gissar när han är tyst.
Det största bekymret är vår olika syn på mina stora barn. De bor hos oss varannan vecka och min sambo tycker att det ska vara så. Jag tycker att de ska få komma extra när de vill. De är 14 och 16 och jag vill att de ska känna sig välkomna. Han säger att eftersom det är så mycket fokus på dem när de är hos oss så blir det viktigt med vår lugna vecka med bara vårt gemensamma barn. Han tycker inte att hon får något av mig den veckan de stora är. Vi har fastnat i den konflikten eftersom han är så bestämd på den punkten och om han ska få som han vill blir det att jag går emot mina värderingar. För mig måste alltid barnen komma först.
Just detta exempel har väl ingenting med värderingar att göra egentligen utan mer om uppfostran och hur det är att vara rättvis förälder.
Ni har inte fastnat i värderingar utan i principen att få rätt och det är fel väg att gå. Det handlar inte om att nån ska få sin vilja igenom utan att tillsammans hitta lösningar för BARNEN .
Barnen ska givetvis komma först men inte på bekostnad av syskon och äktenskap. Då gör man fel.
Både du och din sambo har rätt. Det är viktigt att ert gemensamma barn ska få bli sedd även med syskonen hemma och du har rätt i att syskonen måste få komma hem även om det inte är deras vecka. Då får ni kompromissa . Att syskonen är välkommen andra tider innebär ju inte att dom kommer ändra sin varannan vecka och alltid vara där utan mer att det kanske blir en extra natt ibland eller gemensamt äta middag nån gång. Eller hur? Och du behöver vara mer inkluderande av ert gemensamma barn dom veckor syskonen är hemma . Barnen är stora och behöver inte mamma i hälarna hela tiden, det måste finnas en balans så inte ert gemensamma barn känner sig förbisedd och hänvisad till pappa. Behöver ert gemensamma barn landa den veckan det är ensamt är det dags att fundera över vad som går fel och varför det barnet inte kommer först på samma villkor som syskonen.