• EpicF

Fråga om lov vid kram

Anonym (Lili) skrev 2024-11-13 11:09:36 följande:
    Instämmer! Vem vill inte ha en kram från ett barn? Dagens samhälle grundar sig nuförtiden på rädsla, och för det allra minsta blir folk "kränkta". Och det har gått så långt att det finns folk som utreder kränkningar och skadestånd. 

Så om ett barn vill ge någon en kram så kan denna bli kränkt? Att lära barn att de inte får kramas innebär bara rädsla och förbud. Vad är nästa regel? Det är förbjudet att ge någon positiva kommentarer? Måste man fråga om lov först? 
    De de allra flesta vill ha en kram a ett barn eller andra. Men "stopp min kropp"-begreppet handlar om att lära ut autonomi, självbestämmande över sin egna kropp. Att ingen ska ex kramas utan att det är ok för båda först. Få ett samtycke. 

Ett samtycke kan ges både verbalt och icke-verblat, men 2-åringar och barn förstår inte sambandet mellan ver alt och icke-verbalt språk. Därför ska man uppmuntra de till att fråga kompisen även om kompisen visar att denne vill ha en kram. Detta för att de ska förstå sambandet mellan kroppspråk och språket. Och så småningom lära sig att läsa av kroppspråk så som äldre barn och vi vuxna gör. 

Det handlar inte om att någon blir kränkt av en kram. 
    Nej, man lär inte barn att inte kramas. Man lär de att krama folk som ger ett samtycke till det. 

Autonomi har alltid funnits och alltså lärts ut men på andra sätt. Kanske mer ineffektiva sett än idag?
  • EpicF
    Anonym (Lili) skrev 2024-11-13 11:21:15 följande:

Och var går gränsen när de ska fråga om lov för en kram? En viss ålder? Den ena dagen är det fritt fram att kramas, och nästa är det inte? Vad ger det för signaler till barnet om det är ok med yngre barn? "Har jag gjort något fel?" Och sedan vill de inte längre kramas därför att de har skuldkänslor. 

Vem har hittat på detta vansinne? Någon som inte tycker om barn, och att få kramar? Är det samma sak med personalen eftersom de verkar acceptera detta? Är de trötta på kramar? Eller ett sätt för att visa att "som barn gör man inte som man vill, och ni ska följa våra regler!!" Detta är bara så idiotiskt. 

Nej, det är aldrig fritt fram att krama andra utan samtycke. Precis som sex utan samtycke heller inte är ok. 
  • EpicF
    Anonym (Lili) skrev 2024-11-13 12:09:54 följande:

Men nu handlar det ju om barn, hur kan du då jämföra det med sex? Det är en helt annan sak när det gäller vuxna. Då ska man inte behöva vara någon så nära om man inte vill. 

Men om du själv var ett litet barn, hur skulle du själv då reagera? Får jag inte krama eftersom det är något negativt? Och varför behöver andra inte fråga om lov? Du är för liten för att kunna reflektera över åldersskillnaden.

Och hur många säger nej till en kram från ett barn? Vem kramar inte även om man inte vill? Vad är det då för mening med att fråga?

Och som sagt, var går gränsen? En dag är det tillåtet, och nästa dag måste de fråga? Som barn skulle jag undra om jag har gjort något fel? Kanske att de inte vill ha en kram från just mig? 

Det är inte fritt fram att krama vuxna heller utan samtycke. Hela breppet "stopp min kropp" handlar om att inhämta samtycke från den andre personen. 

Om jag själv var barn idag så hade begreppet "stopp min kropp" varit normalt för mig och inget som hade gjort att en kram blivit negativ. Det hade varit en naturlig del att fråga innan man kramar. 
    Att andra inte verbalt frågar är för att de har förmågan att läsa av kroppspråket istället, något en 2-åring inte har. Det är detta som bla lärs ut med att man ska fråga trots att det ser ut som att kompisen vill ha en kram. 

Meningen med att fråga är för att lära sig respektera att alla har rätt till sin egna kropp. Alla har rätt att bestämma över sin egna kropp. 

Finns många, både vuxna och barn, som säger nej till en kram. Även om det är från ett barn. 

Finns också otroligt många som kramar andra fras de inte vill. Just för att de inte förstår eller respekterar ett nej. Antigen verbalt nej eller ett icke-verbalt nej. 

Men vad är det du inge förstår? Innan du kramar Anna, så måste Anna ge samtycke till att du kramar henne. Och måste själv vilja ha en kram av dig. Samtycke kan ges i att man frågar om den kram är ok. Eller att Anna visar med kroppsspråket att hon vill ha en kram. 

Barn som ännu inte lärt sig kroppsspråk eller sambandet mellan kroppsspråk och verbalt språk, får lära sig sig art man frågar. Att man även frågar även om kompisen sträcker fram armarna och signalerar att den vill kramas. Detta för att se då ska få lära sig att känna igen signaler för vad som är ok eller inte ok och då på sikt lärs sig att se på kroppsspråket, isfäller för att alltid fråga först.

I grund och botten så handlar det om respekt för andra. Repsketera att andras kroppar är deras och de bbestämmer. Lära sig samspelet med kroppsspråk och verbalt språk. 

Nej, och kanske det är så att de inte vill ha en kram av jist dig. Och det är något du får lärs dig att acceptera och respektera. Och detta lärs ut tidigt i ålder, vilket är bra. 

Även vi lärde oss detta när vi fick i förskolan/dagis, men på ett helt annat sätt än idag. 
  • EpicF
    Anonym (Lili) skrev 2024-11-13 12:09:54 följande:

Men nu handlar det ju om barn, hur kan du då jämföra det med sex? Det är en helt annan sak när det gäller vuxna. Då ska man inte behöva vara någon så nära om man inte vill. 

Men om du själv var ett litet barn, hur skulle du själv då reagera? Får jag inte krama eftersom det är något negativt? Och varför behöver andra inte fråga om lov? Du är för liten för att kunna reflektera över åldersskillnaden.

Och hur många säger nej till en kram från ett barn? Vem kramar inte även om man inte vill? Vad är det då för mening med att fråga?

Och som sagt, var går gränsen? En dag är det tillåtet, och nästa dag måste de fråga? Som barn skulle jag undra om jag har gjort något fel? Kanske att de inte vill ha en kram från just mig? 

"Stopp min kropp"-begreppet finns också för att barn ska lära sig att våga säga till om någon kramar/tar på dem etc utan att det är ok. Att de ska lära sig att de är de som bestämmer över sin kropp och att ingen annan kan göra saker med deras kroppar utan deras samtycke. 
  • EpicF
    Anonym (Förälder) skrev 2024-11-13 13:29:02 följande:

Personligen försöker jag lära ut kroppssprå genom att sätta ord på det jag ser hos andra, tex glad, rädd osv, ord på det jag känner och det jag tolkar på mitt barn. Så när mitt barn sträcker fram händerna och säger kram samtidigt som det andra barnet visar att den inte vill så förklarar jag det till mitt barn. 

Låter väldigt bra och pedagogisk att du gör så. Det är också endel som är tanken bak begreppet "stopp min kropp. 
  • EpicF
    Lönnsirap skrev 2024-11-13 13:20:22 följande:
    Nja, det var ju det vi inte hade utan att barn inte skulle vilja ha en kram sågs verkligen inte som de vuxnas problem. Snarare skulle barn kramas varesig de ville eller inte. 

Däremot skulle vi alla hjälpas åt och skydda varandra, rör inte min kompis. Och ett barn har rätt till förståelse.

Naturligtvis hade vi andra koncept, men det finns faktiskt skillnader i hur det var. Därav att man numera gör som man gör. 

Med detta sagt har vi ju som är vuxna fått gott om tid på oss senaste decenniet att faktiskt lära oss om hur man ser på denna fråga idag. Men trots detta tycker jag att det är lätt att man just i en hall på skolan/förskolan faktiskt tydligt ser hur annorlunda det faktiskt är, utifrån hur man själv levt.

Autonomi må ha funnits i 100 år, men sättet vi pratar om det och vad vi lär våra barn varierar både mellan skolor och mellan generationer.
    Vilket jag också förvisso har påpekat... 
  • EpicF
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2024-11-13 15:16:45 följande:
    Nej, var fick du det ifrån?
    Ifrån det du skrev.
  • EpicF
    HerrNilsson skrev 2024-11-13 16:08:24 följande:

Är det så att du är förälder och förskolepersonalen säger till ditt barn att hen måste fråga om lov för att kramas? Förstår jag det rätt? 

Jag tycker generellt sett att det är bra att barn lär sig respektera andras gränser, men tycker här personalen i det här fallet lägger sig i ert familjeangelägnheter. 
    Ta upp det med personalen, de ska inte blanda sig i det.

Familjeangelägenheter? Vilka då?
  • EpicF
    Anonym (Bbb) skrev 2024-11-14 01:23:29 följande:
    Vi snackar om barn! Sexualisera inte detta, tack. Moralist. 
    Det är exakt samma princip för tonåringar, vuxna och äldre. 
  • EpicF
    Anonym (SA) skrev 2024-11-14 15:31:25 följande:
    Man måste inte alltid fråga alla om samtycker först. Det beror på situationen.
    Jo, det måste. Det är därför vi har samtyckelag. Sedan behöver inte samtycke alltid vara verbalt. 
  • EpicF
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-14 15:36:30 följande:

Man kan ju genom annat än det verbala språket, se att man har samtycke. Men det kanske är svårt för så unga barn att tolka?

Ja. 
  • EpicF
    Anonym (SA) skrev 2024-11-14 17:44:17 följande:
    Ja det är det jag menar. Man måste inte alltid fråga. 
    Nej, men man måste ha samtycke. 

I ex en relation så har man fått verbalt samtycke första gången och känner varandra såpass bra att man kan gå på icke-verbalt samtycke. 

Är man dock osäker på kroppsspråket så ska man fråga innan man gör något. 
Svar på tråden Fråga om lov vid kram