Anonym (Lili) skrev 2024-11-13 12:09:54 följande:
Men nu handlar det ju om barn, hur kan du då jämföra det med sex? Det är en helt annan sak när det gäller vuxna. Då ska man inte behöva vara någon så nära om man inte vill.
Men om du själv var ett litet barn, hur skulle du själv då reagera? Får jag inte krama eftersom det är något negativt? Och varför behöver andra inte fråga om lov? Du är för liten för att kunna reflektera över åldersskillnaden.
Och hur många säger nej till en kram från ett barn? Vem kramar inte även om man inte vill? Vad är det då för mening med att fråga?
Och som sagt, var går gränsen? En dag är det tillåtet, och nästa dag måste de fråga? Som barn skulle jag undra om jag har gjort något fel? Kanske att de inte vill ha en kram från just mig?
Det är inte fritt fram att krama vuxna heller utan samtycke. Hela breppet "stopp min kropp" handlar om att inhämta samtycke från den andre personen.
Om jag själv var barn idag så hade begreppet "stopp min kropp" varit normalt för mig och inget som hade gjort att en kram blivit negativ. Det hade varit en naturlig del att fråga innan man kramar.
Att andra inte verbalt frågar är för att de har förmågan att läsa av kroppspråket istället, något en 2-åring inte har. Det är detta som bla lärs ut med att man ska fråga trots att det ser ut som att kompisen vill ha en kram.
Meningen med att fråga är för att lära sig respektera att alla har rätt till sin egna kropp. Alla har rätt att bestämma över sin egna kropp.
Finns många, både vuxna och barn, som säger nej till en kram. Även om det är från ett barn.
Finns också otroligt många som kramar andra fras de inte vill. Just för att de inte förstår eller respekterar ett nej. Antigen verbalt nej eller ett icke-verbalt nej.
Men vad är det du inge förstår? Innan du kramar Anna, så måste Anna ge samtycke till att du kramar henne. Och måste själv vilja ha en kram av dig. Samtycke kan ges i att man frågar om den kram är ok. Eller att Anna visar med kroppsspråket att hon vill ha en kram.
Barn som ännu inte lärt sig kroppsspråk eller sambandet mellan kroppsspråk och verbalt språk, får lära sig sig art man frågar. Att man även frågar även om kompisen sträcker fram armarna och signalerar att den vill kramas. Detta för att se då ska få lära sig att känna igen signaler för vad som är ok eller inte ok och då på sikt lärs sig att se på kroppsspråket, isfäller för att alltid fråga först.
I grund och botten så handlar det om respekt för andra. Repsketera att andras kroppar är deras och de bbestämmer. Lära sig samspelet med kroppsspråk och verbalt språk.
Nej, och kanske det är så att de inte vill ha en kram av jist dig. Och det är något du får lärs dig att acceptera och respektera. Och detta lärs ut tidigt i ålder, vilket är bra.
Även vi lärde oss detta när vi fick i förskolan/dagis, men på ett helt annat sätt än idag.