• EpicF

Fråga om lov vid kram

Anonym (Förälder) skrev 2024-11-12 21:48:21 följande:

Jag behöver inte svälja allt som förskolan gör bara för att det är en förskola. Jag har åsikter och funderingar som alla andra. 
    Frågeställningen är om det går till överdrift att fråga varje varje gång barnet ska säga hej då till sina kompisar om hen får ge en kram. Även när kompisen vill ge kram tillbaka utifrån det dom visar, så stoppar förskolepersonalen och ber mitt barn att fråga först. När blir det till överdrift? Tror du personalen frågar sina vänner när de säger hej då, om de kan ge en kram?
    Ställer en fråga i ett forum..har du något mer att ge än ?regeln är sån? för att fördjupa eller dela en synvinkel, som jag själv inte kan se just nu?

Det handlar om att de ska lära sig att man ska fråga först och ha samtycke.
    Sedan när man varandra, som vuxna gör, så vet man om en kram är ok eller inte. Men en 2-åring är inte där ännu. 

Personligen tycker jag det är bra att de lärs sig "stopp min kropp" tidigt och att vi vuxna respekterar det, även till våra egna barn. 
  • EpicF
    Anonym (S) skrev 2024-11-12 22:19:26 följande:
    Så du ska byta fsk då eller hur tänkte du? För annars är det deras regler som gäller. Och sedan har vi en samtyckeslag (även om den inte borde röra 2-åringar så klart).

Svaret får väl bli nej. Har de en regel om samtycke så ska man fråga varje gång eftersom man inte kan anta att det alltid är ok. De stoppar barnen för att de ska få in vanan att fråga, inte för att vara elaka. Och vuxna kan läsa signaler på ett annat sätt, men nu är det frågan om de regler som gäller på just den förskolan och då är det så. Gilla läget, kallas det väl. Eller byt förskola.

De har en regel och den ska följas. Hur upprörd du än är så är det så, och jag kan råda dig till att inte gör dig ovän med personalen över det för det kan få alla möjliga oönskade konsekvenser.
    Samtyckelagen ska i allra högsta grad även röra 2-åringar. Det är därifrån "stopp min kropp" lärs ut tidigt i förskolan. 
  • EpicF
    Anonym (Bbb) skrev 2024-11-12 23:44:19 följande:

MEN LÄGG AAAAAAAVVVV!!!

Jag blir trött. Orka. Dagens samhälle är ju helt sjukt. 

Så du tycker det är helt ok att krama folk, kyssa, pussa eller ha sex utan att fråga och fått samtycke först? 
  • EpicF
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2024-11-13 05:31:19 följande:

Jag säger bara tack och lov att man inte längre har dagisbarn.

Så du tror att det enbart är förskolebarn man krama etc utan att fråga? Jösses 😱
  • EpicF
    Anonym (F) skrev 2024-11-13 05:52:43 följande:

Det låter väldigt stelbent.

Att lära sig att läsa kroppsspråk är ju också superviktigt när det gäller samtycke, och uppenbarligen ser ditt barn och kompisen tydligt att den andra också vill kramas.

2-åringar har inte helt kontroll på kroppsspråk, och genom att då fråga samtidigt som kompisen visar att denne vill kramas så blir det lättare för en 2-åring att lära sig kroppsspråket. 
  • EpicF
    Anonym (S) skrev 2024-11-13 09:07:47 följande:
    Samtycke ja, lagföring nej. De är för små för det större konceptet men att lära sig samtycke, absolut.
    Nej, de är inte försmå för att lära sig samtycke. Just därför förskolan gör som de gör. Barnen lär sig samtycke, samt kroppspråk som visar att det är ok att kramas. 
  • EpicF
    Anonym (hej) skrev 2024-11-13 10:24:07 följande:
    Det här är väl det enda i tråden som kunnat ge en vettig förklaring till regeln. Barnen ska öva på samtycke, både verbalt och ickeverbalt sådant. Då är det bäst att knyta samman de båda i början så blir det supertydligt.
    Precis. 
  • EpicF
    Lönnsirap skrev 2024-11-13 10:35:23 följande:

Skola och förskola har ju som uppdrag att arbeta med vissa saker väldigt strukturerat och just en sådan sak som att hindra kramar är ju något som svängt senaste åren gällande hur detta ska hanteras.

Utifrån hur lagstiftningen faktiskt ser ut nu, och om hur viktigt det är en just be om hjälp tycker jag inte alls det är märkligt att förskolan i sin hall arbetar med hur man bemöter varandra.

Självklart är det överdrivet att som vuxen ständigt fråga människor man alltid kramar om de vill ha en kram, lika mycket som andra regler på förskolan inte gäller överallt annars.

Som vuxna  har man förmågan att läsa av kroppsspråket på ett helt annat sätt än en 2-åring och då förstå när det är ok eller inte ok att ex kramas utan art behöva fråga. Men det är också något vi tränar på under lång tid. 
  • EpicF
    Lönnsirap skrev 2024-11-13 10:51:32 följande:
    Absolut, men vi har ju rätt ofta också tränat in vad som gällde när vi var små, eller ungdomar, vilket ju gör att vi reagerar på "nymodigheter", när vi står där med en tvåårig.

"Stop min kropp" är något som inte ingick i förskolan för många av oss som är föräldrar. Naturligtvis blir det då lite ovant. För min del tycker jag det är rimligt att nämna, eftersom allt som är ovant, faktiskt inte är att ta saker för långt.

Snarare är det att ta saker för långt att tänka att det som gäller för en tvåårig gäller alla....
    Kanske inte just begreppet "stopp min kropp" men vi hade förmodligen något liknande eftersom vi också tränade på samspelet med med verbalt och icke-verbalt språk. 

Begreppet "stopp min kropp" är nytt, men inte konceptet med det. Som är att lära folk att alla bestämmer över sin kropp. Autonomi. Funnits i århundraden. 
  • EpicF
    Lönnsirap skrev 2024-11-13 10:51:32 följande:
    Absolut, men vi har ju rätt ofta också tränat in vad som gällde när vi var små, eller ungdomar, vilket ju gör att vi reagerar på "nymodigheter", när vi står där med en tvåårig.

"Stop min kropp" är något som inte ingick i förskolan för många av oss som är föräldrar. Naturligtvis blir det då lite ovant. För min del tycker jag det är rimligt att nämna, eftersom allt som är ovant, faktiskt inte är att ta saker för långt.

Snarare är det att ta saker för långt att tänka att det som gäller för en tvåårig gäller alla....
    Det gäller alla. Alla har rätt till att själv bestämma om man vill ha en kram eller inte. 
Svar på tråden Fråga om lov vid kram