Fråga om lov vid kram
Tycker det är bra, man lär barn hur saker fungerar. Det betyder ju inte mindre kramar.
Vet inte varför jag kom och tänka på det här när tyson ger hasbullah en gossegoss XD
">
Tycker det är bra, man lär barn hur saker fungerar. Det betyder ju inte mindre kramar.
Vet inte varför jag kom och tänka på det här när tyson ger hasbullah en gossegoss XD
">
Tack för allas reflektioner och förklaringar! De som säger att det blir konstigt för barnet, tex en dag fråga och andra dagen inte fråga, när går man från det ena till det andra osv är funderingar jag också har. Tycker att allas reflektioner här har hjälpt mig iallafall att förstå varför fsk gör som dom gör. Uttryckte mig kanske starkt när jag sa att jag inte bara ska svälja det fsk gör eller säger. För mig handlar det om att förstå, tänka bredare än vad jag ser fsk göra, och ni har hjälpt mig med det.
Personligen försöker jag lära ut kroppssprå genom att sätta ord på det jag ser hos andra, tex glad, rädd osv, ord på det jag känner och det jag tolkar på mitt barn. Så när mitt barn sträcker fram händerna och säger kram samtidigt som det andra barnet visar att den inte vill så förklarar jag det till mitt barn.
Det är ju bra reflektioner. Finns ju olika dimensioner. Hjälper ju barnet som vill kramas att respektera att andra inte vill, samt hjälper barnet som inte vill bli kramad att kunna sätta ord på sina känslor. När alla dessutom vill kramas så blir även känslan bra hos alla inblandade. I slutändan så handlar det om respekt och värdesätta andras integritet.
Man kan ju i förlängningen applicera det på naturligtvis samtycke inom sex, men även integritet inom andra saker och sammanhang, mobbning, integritet inom internet osv. Det blir tydligt att det är en annan människa du har att göra med.