Inlägg från: Anonym (Förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förälder)

Fråga om lov vid kram

Hej! 

Vi har ett barn som är 2 år och är väldigt kramgo av sig. Förskolan övar på integritet, stop min kropp som ni säkert känner igen! Det är jättebra tycker vi att barn ifrån ung ålder får lära sig detta men när går det bli till överdrift?

Vårat barn ger gärna kramar när hen ska lämna fsk och blir tillsagt av personal att fråga om lov först. Om hen sträcker ut händerna i luften och säger kram, korrigerar personalen alltså, även om det andra barnet också visar att den vill ha kramen så att säga. Det är denna bit jag blir lite frågandes till.
    Bland mina vänner frågar vi inte om det är okej att ge en kram vid ett hej då tex. 

Det vi övar med vårt barn är iallafall att respektera ett nej, och försöka lära sig förstå när någon visar att de inte vill ha en kram. 

Vad tycker ni andra? Går det till överdrift att fråga alla om man får ge en kram? Hur kommer dagens barn att ha det som vuxna? 

• Svar på tråden Fråga om lov vid kram
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-11-12 20:01:58 följande:

Kan hålla med om att det går till överdrift ibland. 
    På min arbetsplats får vi inte ge barnen en spontan kram. Jag kan längta tillbaka till tiden när allt inte var så korrekt. När man fick krama en unge som man ser många timmar varje dag, fick ryta ifrån när någon bar sig illa åt och skämta med föräldrar som man träffade dagligen under många år. Nuförtiden vågar man inte göra något. 

Trodde ni fick krama barnen om ni såg att de behövde en kram? Måste barnen fråga om en kram eller försöka krama er först? Att ryta ifrån kan jag tycka är lite känsligt och behöver verkligen göras med fingertoppskänsla tycker jag, liten annan diskussion också! Skämta med föräldrar bör väl inte vara svårt idag? Vi skojar lite fast känner inte personalen så bra än. 
    Att det blir naturligt att krama, skaka hand, osv blir onaturligt om det ska frågas om det innan, varje gång. 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (S) skrev 2024-11-12 21:33:24 följande:

Vad är problemet? Har ert barn inte språket att kunna fråga om en kram är ok? Lite väl tidigt i den åldern men om det är samtycke som gäller så är det så. Förskolans regler gäller på förskolan.

Jag behöver inte svälja allt som förskolan gör bara för att det är en förskola. Jag har åsikter och funderingar som alla andra. 
    Frågeställningen är om det går till överdrift att fråga varje varje gång barnet ska säga hej då till sina kompisar om hen får ge en kram. Även när kompisen vill ge kram tillbaka utifrån det dom visar, så stoppar förskolepersonalen och ber mitt barn att fråga först. När blir det till överdrift? Tror du personalen frågar sina vänner när de säger hej då, om de kan ge en kram?
    Ställer en fråga i ett forum..har du något mer att ge än ?regeln är sån? för att fördjupa eller dela en synvinkel, som jag själv inte kan se just nu?

• Anonym (Förälder)

Tack för allas reflektioner och förklaringar! De som säger att det blir konstigt för barnet, tex en dag fråga och andra dagen inte fråga, när går man från det ena till det andra osv är funderingar jag också har. Tycker att allas reflektioner här har hjälpt mig iallafall att förstå varför fsk gör som dom gör. Uttryckte mig kanske starkt när jag sa att jag inte bara ska svälja det fsk gör eller säger. För mig handlar det om att förstå, tänka bredare än vad jag ser fsk göra, och ni har hjälpt mig med det. 

Personligen försöker jag lära ut kroppssprå genom att sätta ord på det jag ser hos andra, tex glad, rädd osv, ord på det jag känner och det jag tolkar på mitt barn. Så när mitt barn sträcker fram händerna och säger kram samtidigt som det andra barnet visar att den inte vill så förklarar jag det till mitt barn. 

• Anonym (Förälder)
    HerrNilsson skrev 2024-11-13 16:08:24 följande:

Är det så att du är förälder och förskolepersonalen säger till ditt barn att hen måste fråga om lov för att kramas? Förstår jag det rätt? 

Jag tycker generellt sett att det är bra att barn lär sig respektera andras gränser, men tycker här personalen i det här fallet lägger sig i ert familjeangelägnheter. 
    Ta upp det med personalen, de ska inte blanda sig i det.

Ja du har förstått det rätt! De gör ju lika för alla barnen på fsk men det är typ bara vårat barn som tar första initiativet till en kram. De gör inte skillnad på mitt barn och de andra utgår jag ifrån allts.
    Det är inte lätt med fsk rent generellt, där vi föräldrar vill ha en viss pedagogik men som inte verkar vara just på våran. Vi är inne på att berömma och uppmuntra övningar tex och inte prestationen men fsk verkar berömma prestation väldigt mycket. Det blir lite OT dock men ja det är en del för oss att ta in och försöka förstå varför fsk gör som de gör och vad som vi ev behöver lyfta till dom!
Svar på tråden Fråga om lov vid kram