Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Svullna lymfkörtlar?

Hej! Jag har här senaste tiden (månaden) märkt att jag har ett gäng knölar som jag misstänker är lymfkörtlar i underlivet. De är inte i ljumskarna direkt utan snarare på den behårade delen av de yttre blygdläpparna. De känns som små gummikulor (som en böna eller större ärta) under huden. De hoppar iväg när jag försöker känna men lätt att hitta igen. Jag inte öm på något vis. Vad kan detta bero på? Har fått tid om tre veckor hos läkare.

• Svar på tråden Svullna lymfkörtlar?
  • Anonym (Anonym)

Har gjort några röda duttar där jag upplever att jag hittar knölarna. Är minst tre på ena sidan och en eller ett par på andra.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-12 08:44:56 följande:

Förstår att du vill lugna din oro iom tre veckors väntan till koll. Men eftersom du inte fick någon akuttid så har vården inte heller oro för fina knölar. 
    Det allra vanligaste är varbölder pga allt rakande. Vet inte om du rakar dig men i hårsäckarna kan det då väldigt lätt bli samling av var. Eller inåtväxande hår.
    kanske är det som är fallet för dig.

Tack för ditt svar! Jag inte öm alls, utan känns som runda/lätt avlånga 1,5 cm kulor under huden. Mjuka och som gummi. De sitter inte direkt under huden utan djupare och syns inget när jag tittar. Ingen missfärgning eller så. Ingen rodnad. 
  • Anonym (Anonym)
    Agda90 skrev 2024-11-12 08:48:43 följande:
    Vad jag vet så har man inte lymfkörtlar på de ställena där du har hittat dina knutar. Lymfkörtlarna sitter i ljumskarna.
    Det är väldigt bra att du kollar upp det. 
    Har också försökt kolla (googla) om vi har lymfkörtlar där men verkar inte som det. Men googlar jag på hur en svullen lymfkörtel känns så är det precis samma. Som en kidneyböna ungefär.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2024-11-12 10:58:36 följande:

Hej, hade två små riskorn på yttre blygläpparna. Man såg inte de men kunde känna mellan fingrarna. Hade inga besvär förutom att jag själv visste att de fanns. Hade gått flera år med dessa utan att kolla upp. 
    En dag gick jag till VC, fick remiss till gyn och där togs bort på plats och vävnaden skickades till PAD. Det var tumör så fick  operera mig för att ta bort lite mer vävnad där tumören satt. Betyder inte att du har det men i mitt fall var det så. 

Om det vore riskorn ändå..
    det här är som om det ligger ett gäng bönor under huden.
Svar på tråden Svullna lymfkörtlar?