• Anonym (Det är frågan)

Celibat eller inte celibat

Jag är en kvinna 40+ som är skild och bor ensam varannan vecka. Jag har haft en längre kk-relation som nu är slut sen i somras. Av olika anledningar gick jag in i väggen för ett par månader sen och har gått från att göra tusen saker till att ta det superlugnt hela hösten, läsa en massa böcker, gå i naturen etc.

Under den här tiden har min sexlust varit typ noll och jag har känt att wow, vad skönt att inte ha män i mitt liv, med allt vad det innebär av missförstånd, olika viljor och önskningar etc. Jag har tänkt att jag ska leva i celibat ett bra tag nu och fokusera på mig själv.

Men senaste veckan har det hänt nåt. Jag har börjat tänka mer på sex och även onanerat en del (vilket jag inte brukar göra så ofta när jag är utan man). Ett par gamla dejter har också hört av sig, men dem har jag tackat nej till för att de inte känns hundra.

Men senaste veckan har jag flera gånger per dag svängt i mina åsikter om hur jag borde göra framöver. Jag kan gå från att tycka att jag ska fortsätta ta det lugnt åtminstone hela vintern till att känna att shit, jag är ju fri och ledig, inget hindrar mig från att ha skönt sex med nån. Senare på dagen kan jag igen tänka att det blir en bra övning i självkontroll att leva i celibat ett tag till, men sen kommer jag plötsligt på mig själv med att fundera på var jag skulle kunna hitta en man . . .

Jag känner mig alltså helt schizo. Jag vet också att det finns många kvinnor som lever i celibat helt frivilligt för att de är less på män som inte kan bete sig. Men nu har jag börjat undra hur de gör. Längtar de nånsin efter fysisk beröring av en man, och hur löser de det i så fall? Om det finns några här inne så är jag nyfiken på svar. Kan man vara helt nöjd om man lever ensam (och inte är asexuell)?

• Svar på tråden Celibat eller inte celibat
  • Anonym (C)

Skaffa dig en hund för sällskapets skull och sexleksaker för det andra! 

• Anonym (Kille)

Gå på EN dejt. Vill du fortfarande leva celibat efter så gör det finns otroliga leksaker för er kvinnor. Men känner kroppen o sköter nått annat så njut på det sättet. Hälsosamt med intimitet o umgänge. Det sänker stress också

• Anonym (Man)

Jag tänker att du är vuxen nog att ha tillfälligt sex med andra utan att behöva tänka på att binda upp dig och du kan fortsätta leva själv om du vill det. Det handlar i grund och botten av att vara tydlig i kommunikation vad du söker. 

Typ!
    Bara så du vet, jag söker inget förhållande just nu utan enbart sällskap vissa kvällar. Passar det inte dig så hörs vi (eller inte)

Kör hårt och ligg runt om du har ett behov av det och tänk inte så mycket på att du ska binda dig eller vara slampig. 

• KimLinnefeldt

Någon indisk visdomslära säger att en människas mognad har olika faser. En av faserna kallas "att vandra i skogen", det vill säga att välja ensamhet, att isolera sig under en tid, att vända sig inåt, umgås med sig själv. 

Det låter som om du har varit i "skogen" och nu stundtals börja längta efter sällskap. Hoppas att du försiktigt kan börja pröva det igen. 

Det där med att vara trött på män förstår jag inte riktigt. Beror det inte på vilka män man har träffat, och vilka man vill träffa? Det finns empatiska män som tar sin del av hushållsarbetet, som uppvaktar i lagom mängd, som bekräftar men inte är behövande och manipulativa.

• Anonym (Celibat Camilla)

Jag levde i celibat länge och trodde jag var nöjd med det tills den dag jag insåg att det var ett flyktbeteende . Jag flydde från mig själv för att slippa se hur dåligt jag behandlade mig själv . Jag flydde för att jag skämdes över den jag blivit. Istället för att komma till självinsikt om saker jag behövde förändra intalade jag mig att celibat var svaret. Det är ju liksom aldrig kul att behöva fejsa sina egna misstag.  

Jag lurade mig själv i flera år tills det inte längre var hållbart. Då även celibat innebar konsekvenser jag inte var beredd på. Jag kraschade totalt och blev sjukskriven i flera år i depression.  

Det jag skulle gjort från början var att inse min osunda inställning till män och förhållanden och lära mig av dom misstagen och lagt energi på tex en kurator och hela mig själv. Istället la jag skulden på männen jag träffat och gick i celibat som bara gjorde mig bitter, elak och missunsam i slutändan. 

Idag har jag en sund inställning till förhållande och män vilket gör att jag kan både ha sex och avstå ibland.  Det är så man gör i en sund relation till sig själv. 

Svar på tråden Celibat eller inte celibat