• EpicF

Anmäld för att han inte får böckerna

Yllop skrev 2024-11-11 14:21:59 följande:

Oklar trådstart.

Har du givit bort böcker eller har du fått böcker? 

Ts hade planer om att ge mannen böckerna med eftersom han ghostade henne så fick han aldrig böckerna. Han hävdar nu att böckerna är hans eftersom hon skulle ge dem till honom och har nu anmält honom. 
    Anonym (Upprörd) skrev 2024-11-11 14:05:32 följande:
    Anmäld för att han inte får böckerna

Skrev för ett tag sen och fick idag veta att jag blivit anmäld för egenmäktigt förfarande. Gav bort massa kurslitteratur till en man jag "dejtade", värde många tusen. Sen ghostade han mig från ingenstans och dök plötsligt upp igen och efterfrågade böckerna. Han har alltså anmält mig nu för det.

Vad kan jag förvänta mig framöver? Kan han få rätt i det här?

Så länge han inte kan bevisa att han har haft böckerna i sin ägo så lär det inte hända något. 
  • EpicF
    Anonym (b) skrev 2024-11-12 15:31:43 följande:
    Ja såhär har jag också förstått det juridiska. Spelar ingen roll om han kan bevisa att man sagt det, det är ingen gåva enligt lagen om det inte blev överlämnat.

Däremot om han tagit emot grejerna men förvarat dem i TS bostad så blir det annorlunda för då har han en gång tagit de i sin besittning.
    Inte säkert om han fortfarande hade lämnar sakerna ints lägenhet. Då är de i ts besittning. 
Svar på tråden Anmäld för att han inte får böckerna