• Anonym (Tjejen)

Kan man ha sex och sen vara vänner?

Hej,
    Jag har en partner som absolut inte tycker om att jag har killkompisar trots att jag haft det hela livet. 
    Jag vill erkänna att en utav mina närmsta kompisar har jag legat med några gånger för 5 år sedan (jag är 20 nu och var 14/15 då), Ända sen dess så har vi vart väldigt nära vänner och inte kollat på varandra på det sättet, han bor 3 timmar bort och vi pratar ungefär 1 gång i månaden för att kolla läget men ändå så blev jag tvungen av min partner att blockera honom igår. 
    Jag har frågat flera gånger om han vill följa med och träffa min killkompis men det vill han inte, det känns som att om han hade umgåtts med oss tillsammans så hade han sett att det inte finns något mellan oss.

Vad har ni för åsikter om detta? 

• Svar på tråden Kan man ha sex och sen vara vänner?
  • Hjelm

Det finns lika många svar på detta som det finns människor... Det beror ju på vilken åsikt man har om sex.

Men ja, för många skulle det gå jättebra att ha sex med någon och bara ha en vänskap med denne - både vid tillfället och senare.

Men det är också förståeligt om man inte mår bra av vetskapen att ens partner delat det mest intima man har även med sina vänner, som man ännu träffar. 

I så fall är man kanske inte rätt för varandra, om man känner för olika i ämnet. Det handlar inte om vem som har rätt, utan om att lika barn leka bäst.

• Anonym (J)

Inget konstigt i att inte vilja träffa dina förra ligg. Det är nog rätt normalt. Du har liksom, legat med dom. Du har varit naken med dom. Han lär väl se alla möjliga scener i sitt huvud med dig och honom. Tänk själv 

• Kirenaj68
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-11-11 11:41:22 följande:
    Kan man ha sex och sen vara vänner?

Hej,
    Jag har en partner som absolut inte tycker om att jag har killkompisar trots att jag haft det hela livet. 
    Jag vill erkänna att en utav mina närmsta kompisar har jag legat med några gånger för 5 år sedan (jag är 20 nu och var 14/15 då), Ända sen dess så har vi vart väldigt nära vänner och inte kollat på varandra på det sättet, han bor 3 timmar bort och vi pratar ungefär 1 gång i månaden för att kolla läget men ändå så blev jag tvungen av min partner att blockera honom igår. 
    Jag har frågat flera gånger om han vill följa med och träffa min killkompis men det vill han inte, det känns som att om han hade umgåtts med oss tillsammans så hade han sett att det inte finns något mellan oss.

Vad har ni för åsikter om detta? 

Ja. Man kan ha sex och vara vänner, men rubriken känns lite missvisande. Ts handlar mer om din killes problem att acceptera att du har killkompisar. Eller vet han om att du låg med en av dem förr om åren?
  • Anonym (Tjejen)
    Kirenaj68 skrev 2024-11-11 12:14:02 följande:
    Ja. Man kan ha sex och vara vänner, men rubriken känns lite missvisande. Ts handlar mer om din killes problem att acceptera att du har killkompisar. Eller vet han om att du låg med en av dem förr om åren?
    Jag, det frågade han innan vi blev tillsammans och svarade ärligt direkt. Han har full koll på när och  vad jag gjort med killkompisen.
  • Kirenaj68
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-11-11 12:17:45 följande:
    Jag, det frågade han innan vi blev tillsammans och svarade ärligt direkt. Han har full koll på när och  vad jag gjort med killkompisen.
    Aha. OK. Då kan jag förstå att han kan ha vissa betänkligheter även om det givetvis inte ger honom rätten att tvinga dig att blockera vänner. Men å andra sidan. Han borde inte ha frågat om han inte kunde tåla att få ett visst svar. Märkligt för övrigt att han frågar om du har haft sex en killkompis. Det hade varit en röd flagga för mig oavsett svaret. En hel del vibbar om kontrollbehov.....  
  • Anonym (Anonym2)

Hej.
    Jag skulle inte acceptera det.

Jag har 2 nära vänner som är X, en av dem är min bästa vän. Vi var ihop för 7 år sedan. Den andra var för 20 år sedan.

Min senaste flickvän fick mig att insé hur fint och bra det kan vara. Vi båda var vänner med gamla X och skrattade bara åt det.

Jag har dejtat flera tjejer som aldrig skulle acceptera det tidigare och det är bara så onödigt tycker jag. Varför ska man ta bort bra vänner, de borde vara glada att man har mer i livet och att ha en bra relation med X visar en mogen personlighet. 

Jag var också svartsjuk på en av mitt X vänner som hon varit mycket kär i kort innan vi träffades, men jag skulle aldrig förbjuda dem från att träffas. Den typen av kontroll ger bara en dålig bild av mig och är som "minuspoäng" för mig som person. Vill jag att min flickvän ska tycka fan vilken jobbig svartsjuk partner, eller vill jag vara en bra partner...?

Jag ville iaf inte lägga min osäkerhet på henne. Hon ska inte förändra sitt liv på grund av den för det är MITT problem inte hennes, och det är ologiskt. Litar jag inte på att hon väljer mig? Varför är vi ens tsm då...?

Sen om hon skulle vara otrogen då är det hon som kommer ångra eller känna sig dålig...

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Anonym2) skrev 2024-11-11 14:21:39 följande:

Hej.
    Jag skulle inte acceptera det.

Jag har 2 nära vänner som är X, en av dem är min bästa vän. Vi var ihop för 7 år sedan. Den andra var för 20 år sedan.

Min senaste flickvän fick mig att insé hur fint och bra det kan vara. Vi båda var vänner med gamla X och skrattade bara åt det.

Jag har dejtat flera tjejer som aldrig skulle acceptera det tidigare och det är bara så onödigt tycker jag. Varför ska man ta bort bra vänner, de borde vara glada att man har mer i livet och att ha en bra relation med X visar en mogen personlighet. 

Jag var också svartsjuk på en av mitt X vänner som hon varit mycket kär i kort innan vi träffades, men jag skulle aldrig förbjuda dem från att träffas. Den typen av kontroll ger bara en dålig bild av mig och är som "minuspoäng" för mig som person. Vill jag att min flickvän ska tycka fan vilken jobbig svartsjuk partner, eller vill jag vara en bra partner...?

Jag ville iaf inte lägga min osäkerhet på henne. Hon ska inte förändra sitt liv på grund av den för det är MITT problem inte hennes, och det är ologiskt. Litar jag inte på att hon väljer mig? Varför är vi ens tsm då...?

Sen om hon skulle vara otrogen då är det hon som kommer ångra eller känna sig dålig...

Tack för svaret! Det är precis så jag tänker.
    Tror du det har något med åldern att göra? Han är ju bara 22 så det kanske kommer?
  • Anonym (Anonym2)
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-11-11 14:38:07 följande:
    Tack för svaret! Det är precis så jag tänker.
    Tror du det har något med åldern att göra? Han är ju bara 22 så det kanske kommer?
    Det kan vara så. Jag är 39 och jag har förändrats, men vissa förändras inte. Men har träffat så många olika människor nu och tyvärr är det ganska vanligt med kontrollerande eller manipulerande på grund av svartsjuka. Men har även träffat flera bra och det är så mycket mer harmoniskt med en sån person, och när jag minns mina x så minns jag de som litade på mig och var lugna med sånna saker på ett fint sätt, medan vissa känns lite som jag är sååå glad att det är slut.

så nu skulle jag aldrig gå tillbaka till den typen av kontrollerande partners...och skulle inte själv vilja sätta den negativa stämpeln på mig själv.
  • Anonym (Lottie)

Hörde att flera har sex med vänner och bekanta.

Svar på tråden Kan man ha sex och sen vara vänner?