• Aliona

Kvällsrutin med en 4 veckors bebis?

Man kan absolut börja med rutiner så tidigt. Det funkar kanske inte alltid, men om det är viktigt för en själv så kan man börja meddetsamma. 

Jag har för mig att vi började (samma klockslag varje dag) att bada, sätta på blöja och pyjamas, sen ammade/matade (jag delammade) vi honom, i mörkt rum, satt kvar och vaggade och sjöng godnattvisor till honom tills han somnade. Vi lade en vetevärmare brevid honom när vi lade ner för att det skulle fortsätta vara varmt och gosigt. 

De första månaderna sov han i vår säng, sedan i vagnen och från ca 6 månader i spjälsäng. 

Rutinerna var jätteviktiga för att vi dom föräldrar skulle orka med, men jag tror också att det var bra för barnet. Han lärde sig ganska snabbt att komma in i dygnsrytmen och när han blev lite större, och i flera år, ville han alltid själv gå och lägga sig vid samma tid. 

• Aliona
    Anonym (Kvällstrött) skrev 2024-11-11 13:54:20 följande:

TACK! för ett vettigt svar i denna tråden, startade den för precis sånt här! 

låter som det var väldigt mysigt för er bebis på kvällarna!

Får man fråga hur han sov i er säng? Något speciellt ni tänkte på, med täcke osv? Har också haft bebis sovande mellan oss nu men är lite rädd att det ska hända något.
    Tack igen för svar!

Det var mysiga kvällar, även om vi var helt slut. Vi lade också till i kvällsrutinen att berätta för vårt barn vad vad vi hade gillat allra mest med att vara hans föräldrar just den dagen. Inte för att han föstod något, men det var ett fint ögonblick och hjälpte oss att fokusera på lyckan och öva tacksamhet under den där tiden som vi var som allra mest slutkörda. 

Bebisen sov i en sovpåse och i babynest mellan oss i sängen. Alltså inget täcke eller kudde. Med sovpåse menar jag inte sån man har i vagnen utan sånhär: 
    https://www.kappahl.com/sv-se/newbie/inredning/baddset/342378
    De går ju inte att få över huvudet. Jag håller med, det känns läskigt att babisen ska kvävas men med babynest och sovpåse kändes det rätt säkert. 

Svar på tråden Kvällsrutin med en 4 veckors bebis?