Inlägg från: Anonym (men) |Visa alla inlägg
  • Anonym (men)

Kvällsrutin med en 4 veckors bebis?

Anonym (Kvällstrött) skrev 2024-11-11 10:39:46 följande:
    Kvällsrutin med en 4 veckors bebis?

Halloj! Tips på kvällsrutin för en 4 veckors bebis, vilken tid ska man försöka lägga för natten? vart brukar ni natta? i egen säng, medans ni ammar, i babynest? 

Vill ha lite tips och inspiration!!
    (förstår att rutiner med en så liten bebis inte kan vara så strikt men man kanske kan få lite ideer iallafall?)

I den åldern hade ingen av mina barn någon rutin, och det hade inte heller fungerat att försöka skapa någon rutin (utan att göra våld på bebisen och oss föräldrar). De sov när de ville sova och åt när de ville äta bara. Och de var uppe med oss tills vi la oss, sov i famnen eller soffan bredvid, och sen i sängen med oss. 

Nu minns jag inte helt, men tror att i åldern 4-6 månader började de visa nåt slags rutin för både sömn och ätande. Och det var nog ungefär då vi började skapa mer rutiner för dagarna och kvällarna. 

Och då var nog rutinen att ta på pyjamas, mata, vagga, lägga. Godnattsång tror jag vi hade, och en speldosa som spelade till sömns, (fast ena barnet blev rädd för den så då gick det ju inte).

Bada gjorde vi absolut inte varje kväll, det hade inte deras hud tålt. När första tänderna kom så la vi till tandborstning morgon och kväll.
Svar på tråden Kvällsrutin med en 4 veckors bebis?